Wintervacht, na het rijden fleecedeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Wintervacht, na het rijden fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:09

Ik rijd een paar dagen in de week een fjord, dit doe ik in de buitenbak, omdat er geen binnenbak is. Gaat allemaal prima, maar hij krijgt geen deken op, en heeft nu al een behoorlijke wintervacht. Na het rijden is hij dus redelijk bezweet, en hij droogt slecht. Hij staat altijd in de wei, alleen sinds deze week gaan ze 's nachts op stal.
Nu mijn vraag, zal het verstandig(er) zijn om na het rijden nog even aan de hand te stappen met een fleecedeken op? Of zal dat niks helpen? Vind het namelijk helemaal niks om hem zo nat terug te zetten..

Polkiej_x

Re: Wintervacht, na het rijden fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:12

Ik doe zelf altijd een fleecedeken op met hals,
En wissel ze door de dikke vacht van mijn Haflinger 2x
En als ze droog is krijgt ze haar regendeken weer op.

Zou het wel in de gaten houden dat je fjord niet op de trek komt te staan!

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:14

Bedankt voor je antwoord, zal dus maar eens op zoek gaan naar een fleecedeken. Ben inderdaad anders ook bang dat hij het nog behoorlijk koud kan gaan krijgen..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:16

Fleece, of nog liever wollen zweetdeken opleggen na het rijden en inderdaad gewoon even stappen of terugzetten op stal tot het ergste verdampt is :)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:18

Mijn verzorgfjord heeft hetzelfde probleem.
Ik rijd meestal 's avonds en hij blijft daarna op stal, maar ik leg hem altijd even een zweetdeken op met hals. Als hij dan aardig opgedroogd is gaat ie er gewoon weer vanaf.

Als ik 's ochtends rijd en hij is bezweet dan wacht ik tot hij wat droger is en dan gaat hij de wei op :)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:20

Als je trouwens de mogelijkheid hebt kun je hem ook in een jacht- of dekenmodel scheren. Dan kan hij via zijn hals de meeste warmte wel kwijt en hoef je niet direct dik in de dekens te gaan zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:20

Nee juist geen zweetdeken. Het paard heeft een dikke vacht en krijgt het onder zo'n deken alleen maar nog warmer. Fjord met wintervacht droogt denk ik net zo slecht als IJslander met wintervacht.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:21

ik gooi altijd de zweetdeken op bij mijn fjorden, duurt even voor hij wat droger is maar helpt wel!

Ik heb hem al wel een x geschoren, maar hij zit alweer redelijk in de vacht, dus mag nog een xtje ;)
Laatst bijgewerkt door dropveterr op 16-10-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:22

Ik moet een minuut of 10 over de weg stappen voordat ik bij de rijbak ben(binnen/buiten). Ik doe dan altijd met het terugstappen even een fleece dekentje met hals op. Vooral vanwege de oostenwind die we toch vaak hebben in de winter en die is gewoon extreem koud. Dit doe ik bij beide paarden, waarvan 1 dekenloos staan en de andere onder de dekens.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:35

Mijn tinkertje heeft ook al een behoorlijke teddyvacht. Ook nat na het rijden. Omdat het al aardig koud is 's avonds, doe ik idd na het rijden een zweetdekentje op en stap nog zo'n 10 minuutjes langs de weg (aan de hand). Het ergste zweet is dan echt weg. Daarna weer lekker de wei of stal in :) Zit er idd ook wel over na te denken om hem in jachtmodel te scheren. De vacht is echt al enorm.. Maar ja, dan zit je ook meteen weer aan de dekens vast :(

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:23

Suusenmalvin schreef:
Zit er idd ook wel over na te denken om hem in jachtmodel te scheren. De vacht is echt al enorm.. Maar ja, dan zit je ook meteen weer aan de dekens vast :(

Dat hoeft niet hoor :) Als jij een jachtmodel scheert met de onderkant van de hals (langs de aderen zeg maar) en langs de buik af dan hoef je echt geen dikke deken op te leggen als de rest lekker fluffy is.

Die van mij stond vorig jaar te zweten in zijn eigen vacht, jachtmodel geschoren en heel de winter de deken af kunnen laten zonder problemen. Hij heeft ook geen regendeken op gehad.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:39

Oh echt?? Dat zou dan idd wel ideaal zijn. Maar dan moet ik wel deze maand nog scheren denk ik?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:44

Wintervacht = zweetdeken TS ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:49

Wat hierboven wordt gezegt. Bij een zweetdeken is de onderkant altijd droog en dee bovenkant nat. Ga eens naar de vacht van je paard kijken als deze bezweet is... Bij de huid is de vacht namelijk droog en op de bovenkant nat! Oftewel, je paard zal geen kou krijgen oid omdat je paard geen natte.huid oid heeft zoals mensen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:10

Ik zou je hem gedeeltelijk scheren een racestreep of onderkanthals en buik zodat hij zijn warmte kwijt kan. Een paard kan super goed tegen de kou dus kou zal hij niet vatten. Ik doe dit met mijn paard al jaren geen deken en gedeeltelijk geschoren in de winter zo gaat hij ook het land op, s'nachts wel op stal. Mijn paard gaat na het rijden nat het land op of in stal. Nog nooit probelemen gehad,..... ja, toch wel :-) als mijn paard na het rijden een zweetdeken op krijgt gaat hij enorm nazweten.... ook niet handig.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 20:17

Heb ondertussen een fleecedeken gevonden. Eens kijken hoe dat zo gaat. Bedankt allemaal :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:18

Ik doe swinters meestal afspoelen na het rijden, als die dan toch al nat is kan er beter water over (wat sneller droogt) vind ik zelf. geen dekens.
Nooit een verkouden/ziek paard gehad.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:53

Mijn koudbloed heeft nu ook al een dikke wintervacht. Na het rijden druipt het zweet helemaal naar beneden via haar benen zo nat is ze dan. Ik heb ook een zweetdeken voor haar. Nu het weer winter wordt gaat ze rond 7 snachts op stal, dus na het rijden kan ik haar daarna meteen op stal zetten met zweetdeken. De deken laat ik ongeveer 20 minuutjes op, omdat het vocht wat daarna nog in de haren zit niet zoveel kwaad kan als ze in een winddichte ruimte staat :).

Edit: hiervoor is al zo'n 30 minuten met haar gestapt, dus zijknat tot het vel is ze niet, maar wel overal nog nat op de haren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:28

Waarom doen jullie meer werk dan nodig is?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:15

Geen paard hebben, dat is pas 'Niet meer doen dan nodig is' :D
Nee onzin, maar meestal doe ik zelf ook niet moeilijk of meer/minder werk dan 's zomers hoor. Paarden zijn geen mietjes, dat maken wij er van.

Bokkiebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:40

Zo lastig altijd in de winter en 's avondshow wat doen. Die van mij worden geschoren anders eet ik om tien uur nog niet. Zweet deken kan je niet uren der op laten liggen. Dus moet je wachten of weer terug naar stal. Nee doe mij maar scheren. Nu moet die ene van mij ook geschoren worden om gezondheidsreden.

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:47

Wollen zweet deken werkt erg goed! gebruik ik ook altijd en het vol neemt het zweet erg snel op

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:27

je kan een paard gewoon bezweet in de wei zetten hoor,die droogt vanzelf op....
Een paard wordt daar echt niet ziek van...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:33

Maartje1990 schreef:
Waarom doen jullie meer werk dan nodig is?

Inderdaad...

Een paard met een goede vacht kan prima bezweet buiten staan hoor!
Ik zit ook nog in twijfel of ik wel een zweetdeken ga gebruiken of niet.

Wat denk jullie van regen dan?
Wordt t paard toch ook nat?
En wanneer het droog is, zie je allemaal dampen af komen, dan "droogt" het paard op.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:57

Ik les één uur per week op de avond met een fjord op de manege. Dit is ongeveer een kwartiertje stappen. Als we weer terug naar huis stappen krijgt ie een zweetdeken op met hals. Naar mijn idee is hij dan echt droger dan wanneer we zonder deken terug rijden. Thuis is het afzadelen en weer de paddock in, daar droogt ie wel na.
Verder rijd ik buiten en doe het nu rustig aan, zodat ie niet zo erg zweet.