Regendeken of toch iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Regendeken of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:31

Onlangs is bij één van de shetjes (van 23 jaar) een chronische darmontsteking vastgesteld. Hij krijgt daar nu ook medicatie voor. Toch kost hem dit aardig wat energie. Hij is nog niet echt mager, maar het zit er tegenaan. Hij begint in te vallen en is ook spieren kwijt geraakt. Op zich maakt hij nog een redelijke wintervacht aan, maar ik wil hem deze winter (denk ik) toch een deken op doen om te voorkomen dat hij energie kwijt raakt aan het warm houden van zichzelf en daardoor nog verder invalt. Ik heb een regendeken voor hem, die hij vandaag ook op heeft. Ik vroeg me echter af of deze deken geschikt is voor deze situatie of dat ik aan een andere deken moet denken?

Ik ben zelf altijd nogal anti-deken geweest, vooral bij een shetlander. Maar in deze situatie ben ik toch bang er niet onderuit te kunnen...
Hij staat 24/7 in de wei met beschutting van bomen. Hij heeft daarnaast 2 losse kiezen waardoor het vermalen van gras en hooi niet altijd zo makkelijk gaat. Deze kiezen kunnen echter nog niet getrokken worden. Hij krijgt verder Pavo Daily Plus bijgevoerd, slobber en maisvlokken (op advies DA).

De conditie van zijn vacht is dit jaar wel wat minder heb ik het idee. Hij krijgt wat inhammetjes, kleine kale plekjes in zijn vacht. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar het is een beetje te zien op deze foto. Iemand enig idee wat dat is?
Afbeelding

Afbeelding
Ik hoor graag jullie advies wat betreft een deken die in deze hele situatie zou passen. Of toch zo lang mogelijk zonder deken?

fjordjes

Re: Regendeken of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:33

Rainrot is het eerste wat in me opkwam.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:07

voor onze Welsh K heb ik vandaag een regendeken gehaald, hij is nu 25 jaar en bij nat weer heb ik het idee dat hij extra bescherming nodig heeft nu het wat natter begint te worden. Met dekens wil ik niet werken, met name winterdekens.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:38

kan ook schimmel zijn. Een regendeken alleen zou ik niet doen. Door de deken gaat de werking van de vacht verloren ( overeindzetten van de haren) ik zou dus altijd voor een 100-200 grams winterdeken kiezen

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:01

Als het plekjes zijn die je open kan krabben vermoed ik ook rainrotm
Zijn het droge plekken dan denk ik een schimmeltje.
Bij rainrot wassen met betadine, heel goed drogen en in de regen een regendeken op.
Verder zou ik juist oppassen met dekens omdat de huid wel moet blijven ademen
Als er wat mis mee is.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 10:33

Bedankt allemaal. Er zitten wel kleine bultjes onder die plekken inderdaad, maar ik geloof niet echt dat er korsten zitten. Ik zal er nog eens naar kijken.
Vindt het lastig om te bepalen of ik die regendeken op moet doen. Ben bang dat hij het dan koud krijgt, omdat het de haren plat drukt. Maar wil ook niet dat hij nat wordt tot op de huid! Gaat met een 100/200 grams de werking van de vacht niet verloren dan?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 21:44

De plekjes zijn nu niet meer zichtbaar. Hij heeft toch een vrij dikke vacht gekregen. Momenteel staat hij met een regendekentje buiten vanwege de vele regen afgelopen dagen. Nu geven ze echter koude nachten op, dus ik denk er aan de deken er toch weer af te halen (zodat de vacht voor warmte kan zorgen). Wel of niet doen? Hij is weer aan de diarree (woensdag overleg met DA), maar voor de rest wel fit. Ik ben zelf altijd huiverig met dekens en weet dus ook niet zo goed wat ik wel/niet moet doen wat betreft dekens...