Dekenprobleem wie kan me helpen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Dekenprobleem wie kan me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 08:15

Hallo,

Ik zit even in twijfel.
Vorige winter heeft mijn paard een deken op gehad maar ondanks dat had ze echt flinke vacht. Waardoor we het rijden gedeeltelijk stil hebben moeten leggen.
Nu zit ik nu in twijfel ik tussen. Het volgende:
1. Ik laat de deken de komende 2 à 3 weken af en scheer haar daarna gedeeltelijk of volledig en gooi dan een deken op
Of
2. Ik leg nu een deken op en hoop der vacht niet erger wordt dan dit.

Ik heb totaal geen ervaring met scheren en weet niet wang het slimste is.

Ik hoop op een reactie.

Grt

Duijfje

Re: Dekenprobleem wie kan me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:45

Als ze eenmaal vacht aan gaan maken, stoppen ze niet zomaar neem ik aan.
Als je wel best fanatiek door wilt rijden dan kan je scheren.. maar dan zit je wel aan de dekens vast.

Ik had hetzelfde.. Of een jaar stil en niet scheren of wel scheren en trainen. ( Overigens lag dit aan hoeveel tijd ik er zelf voor zou hebben) Maar moet wel weer dekens kopen.

Eigenlijk zou ik gewoon kijken hoe erg het wordt haha. Succes in ieder geval!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:48

Ik stapel met dekens. Als ze nu nog een goede vacht heeft gewoon een 200 grams opgooien. En als het nog iets kouder is dan een onderdeken eronder. En dan weer door stapelen.
De theorie is hoe warmer ze het hebben maakt de kans op winterhaar kleiner. Bij mij werkt die theorie nu al 5 jaar! Heb mijn paarden nog nooit hoeven scheren.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:59

het is per paard verschillend de een krijgt nu eenmaal een beren vacht en de ander niet.
Je kunt proberen om zo vroeg mogelijk eigenlijk nu meteen een deken op te doen en dan even bekijken hoe de vacht eronder zich ontwikkeld.
Als hij toch te veel vacht krijgt dan kun je in november alsnog scheren.
Bij die van mij krijgt eind september als de dagen korter worden al een deken op om te voorkomen dat de wintervacht te dik word.
Ik begin met een regendeken en geleidelijk naar een 100 grams en dikker.
Bij mij werkt het heel goed.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:23

Misschien anders overwegen om een patroon te scheren mocht ze wel een dikke vacht aanmaken zodat je je paard niet helemaal hoeft te scheren maar je haar ook niet in de wintermaanden hoeft te laten staan.