Dit jaar weer dekens of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Dit jaar weer dekens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:46

Ik zit met het idee om dit jaar m'n pony's zonder dekens te laten lopen.
Het gaat hierbij om een 22 jarige en 16 jarige haflinger.

De 16 jarige draagt in de zomer periode al een eczeemdeken. Ze loopt dus bijna het gehele jaar met een deken op.
Ben met de winterdekens begonnen ongeveer 6 jaar geleden (reed toen nog op beide intensief en ze zweette erg snel en was dus niet handig) en tot nu toe dus al die winters met de winterdekens in de weer geweest. Kwam regelmatig voor dat ik op stal kwam en ze stonden te zweten onder de dekens omdat hun hals toch nog vrij veel vacht aanmaakt. Ze staan in de winter overdag buiten maar 's avonds altijd op stal. Deze stal kan niet helemaal afgesloten worden dus het waait soms wel redelijk in de stallen.

Nu vraag ik me af kan ik ze dit jaar zomaar ineens weer zonder dekens zetten?
De 16 jarige heeft vorig jaar namelijk iets aan haar huid gehad (schimmel of mijt en is dmv dextomax en hydrocoriderm weer overgegaan) maar ze had behoorlijk wat jeuk en haar huid kon natuurlijk niet goed luchten door een deken. Nog overwogen om te scheren omdat ze zoveel vacht had op oa haar hoofd waar dus ook die jeuk zat, maar jeuk zat ook bij haar rug en liezen, maar niet meer gedaan.
Zij heeft ook nog eens last van maanblindheid (1-2 aanvallen per jaar) heeft te maken met weerstand. Heeft zij die deken dus nodig om haar weerstand op peil te houden dat ze niet zo hard hoeft te werken om zich warm te houden?

De 22 jarige heeft last van een peesblessure en heeft een botcyste in haar spronggewricht. Heb bij haar het gevoel dat die deken wel fijn is voor oa ook haar oudere spieren. Maar wellicht dat haar wintervacht ook warm genoeg is?

Pony's worden niet veel meer gereden. 1 a 2 keer in de week. En dan gaat het om stapritjes buiten.
Dus heel bezweet worden ze niet.

Mijn vraag dus. Kan ik ze na jaren wel dekens te hebben gebruikt dit jaar zonder zetten. Weet haast wel dat dit wel kan ze hebben nu de tijd om al vacht te kweeken.
Maar met alles wat ze 'mankeren' is het dan nog steeds slim om ze zonder te zetten?

Alvast heel erg bedankt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:55

Je kan ook even hier je vraag stellen:
[SV] Wie staat er nu al in de dekens? #02

Verder zou ik het bijd e Haf sowieso doen.
Mijn pony is nu 20, en proberen we ook na 3 aar zonder deken te zetten. Ze kweekt wel een hele erge teddyvacht, dus nodig is het niet.

Picasso4ever

Re: Dit jaar weer dekens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:44

Je paard laat merken wanneer het tijd is voor een deken;haar word dikker, haar begint een beetje rechtop te staan, paard word rillerig, voelt niet echt warm op het lijf... Dan begin je met een deken. Draaf vooral niet tever door; je maakt hem veel te vatbaar als je hem verstikt met dekens. Warm genoeg is warm genoeg

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:53

Een oude pony die met vacht s winters onder dek stond zou ik niet meer zonder zetten. Je kunt er evt wat later mee beginnen maar zo'n oudje verbrand meer om zich warm te houden dan hij eet. Al is de vacht dik, ik heb er meer gezien die door het weglaten van de deken hard achteruit gingen.

Als ze dekens dragen zul je bijna dagelijks even het dek er af moeten halen om ze even te laten luchten en evt te rollen. Dit voorkomt ook het verstikken van de huid. Ook als een deken nat is aan de onderkant kan huidproblemen veroorzaken. Dus voldoende droge dekens op voorraad is wel handig.