Sportpaard 24/7 buiten houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:14

Bij ons op stal staan alle paarden 24/7 buiten, waaronder ook paarden die toch wel 6 dagen in de week behoorlijk getraind worden (ook de 'sportpaarden' waarmee wedstrijden gereden worden). De een wordt geschoren en staat onder 3 dekens, de ander wordt niet geschoren en staat ook onder 1 a 2 dekens, maar het grootste deel staat lekker bloot met een mooie dikke wintervacht. We rijden geen van allen onze paarden tot diep in het zweet 's winters. Mocht het toch gebeuren dat ze behoorlijk gaan zweten, wordt er voor gezorgd dat ze droog de paddock weer in gaan.

Wat ik wel van groot belang vind is dat er 24/7 ruwvoer beschikbaar moet zijn en dat er genoeg goede schuilmogelijkheden zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:18

aerdenhout1 schreef:
Je mag mijn reactie belachelijk vinden hoor! Maar waarom vraag je het dan op bokt als je al weet dat dit is wat je gaat doen en wil voor jezelf en je paard omdat je je paard het beste kent??
Ieder zijn ding, ik heb mijn paarden liever op stal in de avond, jij kiest duidelijk voor buiten, ook prima, maar val me dan niet aan omdat je het belachelijk vind dat ik er een andere mening op na houd!
Wie reageert dan eigenlijk belachelijk?

Eh, nog steeds jij.
Twee paarden tot niv 2 gereden (ongeveer M a Z in Nederland en in training zijn ze dan één niveau hoger dus Z in training) en heb ze rustig 24/7 buiten gehad. Zweetdeken op op de trailer, vlak voor we vertrekken eventueel "verzadigd" zweetdeken wisselen voor een droog en tegen dat we thuis zijn is ie droog en kan de gewone deken er op. 200gr is in de herfst een prima dikte en Oakland kennende komt er echt wel een dikkere deken op als het echt gaat vriezen.
Dat jij er niet voor kiest is je goed recht maar dat betekent nog niet dat je zo belachelijk moet reageren op mensen die er wel voor kiezen. Dat jij het niet mogelijk wil/kan maken betekent niet dat het niet mogelijk ís. Als een ander jou niet mag aanvallen op jouw manier omdat die anders is, misschien is het dan handig om de ander ook niet aan te vallen omdat die het anders doet?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:34

@Def
Ik weet trouwens niet of dat enkel om de zomer ging of ook om de winter hoor.
Engeland heeft natuurlijk ook bijzonder nare nattte winters. Dus waarschijnlijk had hij het over de zomerperiode.

Ik vind in de winter dag en nacht gewoon enkel kunnen als het paard niet gedwongen op een natte bodem moet liggen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:51

Nou ja, de zomer zou al top zijn toch!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:01

Kan wel degelijk!
Het is een stuk meer (verzorgings)werk aan je SPORT-paard, maar er is geen enkele verdere belemmering om een in wedstrijden uitgebracht en daarin succesvol lopend paard niet year round buiten te kunnen laten lopen (waarmee ik bedoel: ook in de winter nacht, dus echt het hele jaar door buiten) Je zal dan wel flink met dekens aan de slag moeten, maar so what als je daar de tijd en energie in wil steken?
Er zijn veel theoretische en gemaksredenen te bedenken om het paard bijv. in de nacht op stal te halen, en inderdaad is dat voor ieder aan zich om dat zelf te beslissen, maar NODIG voor de fysieke prestatie van een SPORTPAARD is dat natuurlijk niet, ik zou willen zeggen: integendeel.
Voor een paard op zich, als bewegings-dier is voor diens gezondheid en welbevinden zo veel mogelijk buitenbewegingsmogelijkheid het belangrijkste, liefst met aanraakbareen/of zichtbare paardenmaatjes
Dat is voor een echt sportpaard niet anders.
Hoe meer vrije paardenbeweging hoe beter, lijkt mij toch?
Juist en vooral voor een sportpaard... want die worden al zo vaak onder de man gevraagd "het" even in korte tijd neer te zetten.
Er zijn dekens in alle maten, soorten en diktes om het sportpaard, al dan niet geschoren, alsnog fijn een buitenleven te kunnen laten leiden.
Ook in de winternachten.

Kinke

Berichten: 20562
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:32

Sizzle schreef:
Carl Hester zei tijdens een clinic dat hun jonge talenten tot ongeveer ZZ-L niveau 24/7 buiten gehouden worden. Als hij daar geen problemen mee ziet, hoe kan de gemiddelde bokker dan een probleem zien :D


En dan doet ie ze ook nog samen in de wei, ipv ieder paard op een klein stukje :D

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:13

Kinke schreef:
Sizzle schreef:
Carl Hester zei tijdens een clinic dat hun jonge talenten tot ongeveer ZZ-L niveau 24/7 buiten gehouden worden. Als hij daar geen problemen mee ziet, hoe kan de gemiddelde bokker dan een probleem zien :D


En dan doet ie ze ook nog samen in de wei, ipv ieder paard op een klein stukje :D


Die man weet waar hij over praat, dat blijkt wel weer.

Wat ik zie op stallen zijn het vaak mensen die graag opscheppen over hun "sportpaard" die vinden dat het dier maar een paar uurtjes naar buiten mag. Die zijn dan allemaal de Z nog niet binnen of net aan. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

"Een sportpaard kan niet presteren als hij te lang buiten staat want dan verbruikt hij buiten te veel energie" voor een paard wat M liep. Tja.

Ik heb ze puur voor de nacht binnen omdat ik die wintervacht niet wil en het niet werkt met school. Daar staan ze heel veel binnen, dag en nacht hier buiten is een veel te grote overgang plus, mijn schuilstal is te klein voor het hele stel.

Mensen die ze graag voor de nacht binnen willen hebben, dat is helemaal prima en eigen keus en zeker niet slecht voor het paard maar dat doen onder het mom "het is een sportpaard" dat vind ik niet helemaal kloppen.

marionblo
Berichten: 885
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:21

Wat fijn dat je je paard dat gunt!
Is het een optie hem gedeeltelijk te scheren; alleen de hals en evt een streep van voor naar achteren net boven de buik? Een zgn "race streep". Dan kan hij toch zijn warmte kwijt en behoudt zijn vacht.
Je kan kijken hoe breed die streep moet; als-ie nog erg zweet maak je hem een beetje breder.
En als je dat niet te laat doet, krijgt hij toch nog een beetje vacht erop zodat hij geen deken nodig heeft.
Ik denk dat je hier bij het endurance topic daar meer info over kan vinden

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:35

Marionblo: tegen wie heb je het nu?

Bij ons is dat geen mogelijkheid omdat de paarden geschoren moeten zijn voor school. Een van de twee maakt gewoon geen wintervacht aan dus die hoeft waarschijnlijk niet geschoren te worden.
Op school wordt er heel intensief gereden.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:11

Mijn paard krijgt net meer energie van de hele dag buiten te staan, hij wordt ook niet meer zo snel stijf en is een stuk vrolijker en beter bewerkbaar in het werk. Het is ook maar wat ze gewend zijn, de eerste dagen continu buiten was die ook kapot van zich op te fokken en rondjes te racen met de veulens. Nu het nieuwe er vanaf is, is hij dus ook niet meer moe als hij nog moet werken.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:23

Wauw heb het hele topic gelezen.. Ik heb koudbloeden en heb geen sportpaard, puur omdat ik bang ben dat er iets mee gebeurd. Maar nu ik dit gelezen heb kijk ik er wel heel anders tegenaan. Dacht echt dat elk sportpaard (op enkele na dan) s'winters en zomers ook veel op stal staan.

TS vind het super dat je kijkt naar wat je paard het fijnste vind, kan je helaas geen tips geven alleen: Ga zo door! Menig paardeneigenaar kijkt naar wat het paard het fijnste vind maar wat de eigenaar zelf denkt dat het paard het fijnste vind...
Succes :)

marionblo
Berichten: 885
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:53

Percy schreef:
Marionblo: tegen wie heb je het nu?


Tegen TS

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:09

aerdenhout1 schreef:
Wat versta jij onder sport paard?? Welk niveau rij jij? Als je al verder bent ( dus b.v L 2) dan zou je ook weten dat echt sport, dus trainen en wedstrijden rijden geen combinatie gaat worden met 24/7 buiten!
Hoe wil je dat b.v gaan doen als je om 5 uur moet starten? Je komt terug met een moe en bezweet paard in het donker en wat dan??
Je koopt ook al geen dure dekens omdat je paard ze stuk maakt en 200 gram is best weinig als je paard koud en vochtig terug komt en de rest van de nacht buiten moet staan na een wedstrijd! Stel het regend, vriest of sneeuwt met wind?? Slaap jij dan rustig?
Ik zou er in elk geval niet voor kiezen, af toe een wedstrijdje.. okee... maar voor een sportpaard raad ik het niet aan!


Juist lekker voor een paard dat hij na een lange dag inclusief trailerrit niet opgehokt hoeft te worden maar de spierpijn er buiten uit kan lopen ;).

Heel af en toe zette ik mijn paard wel eens een nacht binnen na een wedstrijd of crossless als ik laat 's avonds thuis was en het regende. Maar als het droog buiten was, ging paardlief gewoon naar buiten 's nachts hoor :j.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:30

Kan prima hoor een sportpaard 24/7 buiten mits er een schuilstal is natuurlijk, ik zie echt het probleem niet, sportpaard is toch ook gewoon een paard??
Mijn 'sportpaarden' lopen ook 24/7 buiten of tenminste buiten wanneer ze willen, ze hebben samen een stal van 9x3 meter met een dikke laag stro en daar kunnen ze gebruik van maken als ze dat willen. De oudste is nu 18 jaar, wordt getraind op M2 niveau en kan hopelijk binnenkort weer mee op wedstrijd, de jongste is nu 4 jaar - net zadeldak en mag volgend jaar haar kunsten gaan vertonen in de wedstrijdring.

Beiden staan ze wel zonder ijzers en verder in de winter (krijgen geen dikke vacht dus worden niet geschoren) lekker warme maar vooral waterdichte! dekens van Bucas/Horseware/Rambo. Mijn ervaring is dat de 'duurdere' dekens wel langer meegaan en echt waterdicht zijn en blijven. Maar ik kan mij voorstellen als je een paard hebt zoals de TS wat dekens 'opeet' je daar niet heel veel geld in gaat investeren... Misschien is tweedehands nog een optie?

Eigenlijk doe ik niks anders qua verzorging dan toen ze nog 'sportpaard op stal' waren, ze worden gewoon goed gepoetst, na het rijden goed uitgestapt met in de koude maanden uiteraard een zweetdeken op.

Ik las dat iemand bij zijn 24/7 paard ijzers met sneeuwringen gebruikt, maar ben je dan niet bang dat hij uitglijd op aangestampte sneeuw of stukjes ijs? Of gebeurd dat niet? ik heb echt geen ervaring met die dingen maar gewoon nieuwsgierig en tja stel dat een van mijn paarden toch eens op ijzers gaat/moet dan ben ik vast voorbereid haha :D

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:23

Die ijzers heeft mijn paard ook gehad en dat ging prima. Hij gleed juist minder uit en had meer grip.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:12

Het is juist absurd een sportpaard op te hokken!
Hoe kun je topprestaties verwachten van een dier dat niet vrij kan bewegen voor een groot gedeelte van de dag.

Anoniem

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:34

Ik denk dat je het per paard moet bekijken. Mijn huidige paard kan dat zeker wel, maar mijn vorige paard was er niet het type voor. Die had een dun huidje, dunne implant haar en met dekens op een gure winderige regenachtige had hij het koud..met vorst niet, maar het natte winderige en dan kon hij zelfs s'nachts op stal ontvetten...ook was hij snel stijver op zijn spieren. De winters waren voor hem niet optimaal. Overdag heel de dag buiten was meer dan genoeg.

Mijn andere paard zou je daar een plezier mee doen, die voelt niets, die zal ok zijn. Die kan alles aan, hitte, kou, regen en die staat ook zonder deken...die krijgt een dikke vacht, geen langere, maar dikke vacht.

Een paard dat erg hoog in het bloed staat heeft vaak dunne zachte vacht, dunne huid en zijn gevoeliger. Zo een paard 24 u in de winter buiten laten is afzien, zeker als het erg nat is.

Het is ook ras gebonden.

Ik vind principes najagen zonder je paard in de ogen te kijken niet fair naar het paard toe.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:38

Die kan je ook helpen met dekens. Ik heb zo'n paard maar binnenzetten moet ik die niet want dan kruipt ie over de deur heen als het moet. Dus krijgt hij dekens op. :)
Hij kan trouwens wel in een stal die eigenlijk vier wanden heeft, enkel de staldeur staat open. Dat maakt wellicht ook het verschil (koud dan kan die binnen)

Anoniem

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:39

Nee ook met dekens ging dat niet. Die gruwde van slecht weer en ging in elkaar gedoken staan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:44

Kzeg het, die van mij kant wel in een stal die op de deur na helemaal dicht is dus misschien maakt dat het verschil. Maar met die dunne vachtjes moet je idd opletten. :(:) Die kunnen echt niet tegen vochtig weer.

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:53

Ik heb mijn "sportpaard" ook 24/7 los. Ze staan met zijn 3-en en hebben 3 stallen van 3x4,5 tot hun beschikking en een paddock. Hun hooi krijgen ze binnen en mijn beesten (ook de fjord :P ) zijn mietjes, als het rotweer is staan ze binnen. Maar ik les in de winter 1 x per week in de avond. Na het rijden zweetdeken op. Even in de kantine wat drinken. Andere zweetdeken op als we naar huis gaan en thuis haar eigen deken op, geen probleem.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:44

Russel, zonder schuilmogenlijkheden zou het met mijn paard ook niet gaan hoor.
Daar kijk je letterlijk op de huid.
Maar met een 10x10 meter inloop stal met dikke laag stro kan daar geen box tegenop :D
Mijn vorige paard had dat echter dat zelfs niet getrokken, die durfde niet te liggen in een groep.
Het per paard bekijken is dus gewoon het belangrijkste.

Anoniem

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:46

Gaan ze wel in die uitloopstal liggen? Heb ik geen ervaring mee.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:15


Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:57

Ook dat is gewenning, de mijne liggen gewoon in de sneeuw ;). Overigens zijn mijn doorgewinterde buitenpaarden ook mietjes als het van dat gure weer is (stevige wind en koude regen) gelukkig is dat in Nederland misschien een dag of vijf per jaar. Dan gaan ze gewoon op stal als ze dat willen.