Paard verdoven om te scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Paard verdoven om te scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:27

Titel zegt het wel,
wat vinden jullie van een paard te verdoven voor het scheren?

Krips

Re: Paard verdoven om te scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:27

Wat versta je onder verdoven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:29

Niks mis mee toch? Paar streepjes Sedalin.
Geeft vaak veel meer rust.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:47

Krips schreef:
Wat versta je onder verdoven?

Tja eh, zodat hij net nog op zijn benen kan staan en een beetje lopen kan.xD

Omdat het volgens sommige niet goed is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:49

Verdoven kan ook dmv praam.
Je hebt verdoven en plat spuiten toch ;)
Ik denk dat je je ook moet afrvagen hoe nodig het is om je paard te scheren en hoeveel je dat dus waard is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:51

Niks mis mee als je het paard zo stressvrij kunt scheren.
Wel goed doorscheren ivm zweten.

Ik heb mijn ene paard de eerste keer door de DA laten spuiten, toen snel geschoren, de keer erop had ik zelfs geen praam meer nodig voor het hoofdje. Hij had ervaren dat er niks gebeurde en het was oke.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:53

De een heeft het nodig, de ander niet. Mijn paard ondergaat braaf een complete scheerbeurt. Onze pony krijgt tube tranquigel anders is het zowel voor hem als de scheerder niet leuk. En niet veilig.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:59

Ik heb het dus over verdoven met een spuit, niet met praam.

Maar het is toch heel ongezond om je paard te verdoven?
Ik denk trouwens dat mijn topic verkeerd staat?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:01

Het is niet ongezond om je paard te verdoven. Wel moet je bedenken dat elk medicijn een bepaald risico met zich meebrengt,maar met verdoven is dat in mijn ogen verwaarloosbaar. Maar het beste advies is..zoek een scheerder met ervaring en geduld, dan heb je in 99 % niks nodig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:03

DezeNaam schreef:
Maar het is toch heel ongezond om je paard te verdoven?

Het is veel ongezonder als je een klap krijgt op de verkeerde plek #)

Verdoven doe ik liever niet, maar als het echt nodig is, so-be-it :j
Veiligheid staat voorop.. niet alleen voor de mens, maar ook voor het paard..

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:06

catalyst1 schreef:
Het is niet ongezond om je paard te verdoven.

Mag ik vragen van wie/waar je het weet? :))

Hierboven; scheren is toch niet noodzakelijk (tenzij het om gezondheidsredenen gaat natuurlijk)?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:31

Dat zei ik ook niet.. :n
Ik zei dat als verdoven noodzakelijk is, dan moet dat maar.. ;)
En ja.. er zijn verschillende redenen om te scheren.. of niet.. dat bepaald de eigenaar van het dier.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:35

Dit is geen rijtechnische discussie.
Daarom verplaatst van RT-D naar VSW. Als je niet weet waar je vraag hoort, kun je altijd een mod een PB sturen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:55

VSW-->SV

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:04

Krips schreef:
Verdoven kan ook dmv praam.
Je hebt verdoven en plat spuiten toch ;)
Ik denk dat je je ook moet afrvagen hoe nodig het is om je paard te scheren en hoeveel je dat dus waard is.

Als ik wil scheren en ik praam mijn paard, krijg ik het nog niet voor elkaar. De praam verdooft echt niet genoeg om het hele paard te doen.

Vind je laatste zin een beetje veroordelend, alsof TS zonder enige overweging haar paard gaat scheren.

TS, een beetje Sedalin erin kan echt geen kwaad hoor, zeker niet als het daarmee een stuk veiliger wordt voor jou!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:06

Ik weet niet of ik mijn paard deze winter ga laten scheren, maar hij zal waarschijnlijk geen verdoving nodig hebben.:')

Het ging me eerder om de pony van een vriendin die schrik had van een klein scheermachine, maar de eigenaar van de scheermachine vond het te 'gevaarlijk' (lees:paard blaast een beetje) om door te gaan, mijn paard blies ook maar uiteindelijk ging het gemakkelijk. Ik vind dus ook wel dat er te snel naar verdoving gegrepen wordt.xD
Hier stond dus dat het niet goed was (en heb het van een aantal andere nog gehoord/gelezen) maar er staat niet bij waarom.
http://www.stijnteysen.be/tandbehandeling
Inderdaad tandbehandeling, maar het is verdoving.xD

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:28

Als je paard/ pony het scheren niet zo leuk vind zou ik hem gewoon sederen. Ten eerste gaat het scheren veel sneller omdat hij stil staat daarnaast levert dat ook een minder nare ervaring dan dat hij constant aan t draaien, slaan enz is en dat je meer bezig bent met hem dan met het scheren. Geen enkele sedatie is gezond maar het risico is verwaarloosbaar.

Ik zou wel oppassen met sedalin/sedasan. Het verschil met een prikje van de dierenarts is dat paarden bij sedalin in hun kop nog gewoon bij zijn maar lichamelijk dus niet. Ze kunnen dan door de verdoving heen breken. Als je een heel lastig paard hebt die bijv slaat dan lijkt hij suf maar kunnen uit het niks ineens alsnog slaan. Omdat ze hun lichaam niet goed onder controle hebben komt de klap dan nog vaak harder aan ook. Als je een paard hebt die je gewoon iets rustiger wil hebben werkt het vaak goed maar laat het wel goed inwerken en begin dan pas met scheren. Als je een paard hebt die het echt doodeng vind wat echt gevaarlijke situaties oplevert vraag dan gewoon de hulp van je dierenarts, vraag wel omsedatie waar ze niet van gaan zweten want das niet echt handig als je gaat scheren.

Persoonlijk gebruik ik de praam alleen bij het scheren van het hoofd van wedstrijdpaarden en eventueel bij hele lastige bij de achterbenen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:08

Heb mijn pony van het voorjaar moeten laten verdoven, hij was als de dood voor het scheerapparaat en stond met een schapenvacht die er níet af kwam, moest dus echt geschoren worden. Vond het zeker geen pretje, pony kon amper meer lopen en ik vind het zelf alles behalve vriendelijk voor je paard, maargoed het moest gewoon gebeuren. Ben nu al een tijdje bezig met het oefenen met het scheerapparaat, en hij is er al een stuk minder bang voor, kan al naast hem staan terwijl hij aanstaat, en overal aanraken terwijl hij uitstaat. Met het scheren krijgt hij watten in z'n oren om het geluid te dempen en een praam om, en ik hoop hem dan 'normaal' te kunnen scheren :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 01:04

Ik heb mijn paard voor het eerst geschoren op 29 jarige leeftijd. Hij vond het doodeng! Maar het is wel gelukt met veel geduld en rust. Geen praam aan te pas gekomen, want die heb ik niet. (nooit gehad en wil ik ook niet hebben) Ik had hem wel kunnen verdoven, maar dat was uiteindelijk niet nodig.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 01:28

Ik probeer zonder verdoving te scheren maar als het niet anders kan doe ik het wel.
Bij 1 van mijn paarden werkt de praam averechts en bij mijn andere merrie kan ik niet aan het hoofd scheren zonder praam of verdoving wegens trauma aan haar oren :)

Het moet veilig blijven dus liever dan maar verdoving ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 02:35

Ik deed mijn paarden altijd zonder verdoving scheren. en bij benen of gevoelige plekken als liezen, voorbenen buik en hoofd gebruik ik een praam.
Is het dan nog niet goed mogelijk dan de volgende dag een dosis sedalin en praam om het laatste stuk af te maken.

Eens het voordeel van de DA gehad. Deze kwam een hechting verwijderen bij het ooglid waarvoor een merrie volledig verdoofd moest. Vervolgens lekker geschoren, maar moest wel rap op want ze begon vlot te zweten.

Tegenwoordig laat ik er iemand voor komen. Kost wat, maar ze zijn zo handig dat het mij 2x zo lang duurt voor ze klaar zijn dan wanneer hij ze scheert.