Paard heeft kou op de spieren, what to do??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

Paard heeft kou op de spieren, what to do??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:12

Ik hoop dat het hier goed staat,anders hoop ik dat de mod's zo lief zijn het te verplaatsen :o

Ik ben dus in het bezit van een 6 jarige merrie, vanaf dat ik haar kocht(net 3 jaar) stond ze onder een dekentje in de winter en was scheren niet nodig en is overigens ook echt niet te doen ook niet met sedatie.
Nu wist ik wel van voorgaande jaren dat ze niet echt een dikke deken nodig heeft om vacht tegen te gaan maar wel voor haar spieren warm te houden. Tegen dat het ging vriezen had ze het snel koud en stond dan met gebolde rug en opgetrokken kruis op stal of in de weide.

Helaas nu is het zo'n 16/17 graden overdag (wel flink wat wind hier op de weides) en staat ze dus sinds vorige week met een katoenen zomerdekentje op (en met regen een ongevoerde regendeken) net als mijn andere paarden.
Alles leek goed te gaan tot een paar dagen geleden,ze leek wel wat stijf bij het uit de wei halen en zat duidelijk niet lekker in haar vel. Dit wist ik al een beetje want ik had immers een afspraak staan voor sportmassage voor haar :)
Tot gister... ik haalde haar uit de weide om te rijden en bij het opstappen merkte ik al dat het niet goed zat, ze kon amper lopen en had duidelijk heel erg veel last van haar lijf! Uiteindelijk besloten om lekker het bos in te gaan en veel te stappen in de hoop dat ze daar van zou opknappen. Na een uur werd het iets beter maar geen wereld van verschil..

Vandaag ook met masseren was ze erg verkrampt in haar rug en hals spieren en werd er dus weer gezegd dat ze vermoedelijk weer kou op de spieren had net als vorig jaar (maar toen begon het pas rond de 0 graden..)
Ze is overigens gezond,bloed getrokken,krijgt vitamine E-selenium bij.
Ik heb op meerdere stallen gewerkt en altijd trainingspaarden gehad en ik ben dit nog nooit tegen gekomen... Wie heeft hier ervaring mee of tips?
Nu zou een (tijdelijke) oplossing zijn een dikkere deken op maar wat moet ik dan wel niet opleggen als het straks -5 of kouder is??
Overigens staat ze met erg slecht weer binnen.
Laatst bijgewerkt door chivaldi op 14-09-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Re: Paard heeft kou op de spieren, what to do??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:15

En wat heeft ze met de mindere regenbuien dan op? Toch geen katoenen zomerdeken hoop ik?

Tja, het is ineens wel een overgang natuurlijk. Van + 30 naar 15 graden is de helft. Misschien moet je toch je paard even wat meer helpen door wat meer op te leggen. Krijgt ze voldoende hooi? Dat houdt het kacheltje aan.

Is ze ook na je klachten nagekken? Bloed?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:17

heeft ze nu met dit weer een katoenen zomerdeken op? Of een ongevoerde regendeken? In het eerste geval zal ze koud worden omdat ze doorweekt is dan met al die regen.. Mijn paard heeft ook last van kou met dit weer en ik heb haar nu een fleecegevoerde regendeken opgedaan en het is helemaal over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:18

Ik heb er zo eentje gehad. De deken hoeft niet perse heel dik te zijn zolang hij maar water en winddicht was en niet strak aan het lichaam lag. De Horseware dekens (turnout) met halve hals deden daarin heel goed.
Bukas ook, maar die drukte op de schoft en lag scheef. Je kan bij de horseware dekens tegenwoordig met liners werken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:19

1+1=.......

Ga zelf eens door een regenbui fietesen en hou de rest van de dag die doorweekte kleren aan... waar denk je dat je dan last van hebt de volgende dag?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:24

Nee als het regent heeft ze uiteraard een ongevoerde regendeken op, of staat ze binnen :) Dat had ik er misschien even wat duidelijker bij moeten zetten.
Haar bloed is ook nagekeken na deze klachten ja maar komt iedere keer niks uit. Ze heeft op de wei nog voldoende gras en op stal de hele dag door hooi, en 3 keer per dag brok. Voldoende dus om het kacheltje aan te houden :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:30

Een ongevoerde regendeken is heel naar op de huid.
Koop liever de dunste rhino deken of een fleece regendeken. Dat laatste zweet sneller dan de betere weidedekens omdat die niet plat aan de rug liggen en goed ademen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:31

Rij je in een binnenbak of een buitenbak?
Anders bij het uitstappen al een fleece deken over de achterhand leggen tegen et afkoelen?
Hoelang stap je uit? Tot ze op adem is of tot ze helemaal afgekoeld is?

Zijn er voldoende schuilmogelijkheden op de weide of staan ze pal op de wind?

Denk dat je het met dikkere deken het probleem niet oplost, dan kun je bezig blijven.
Verder zou ik voor een fleecegevoerde regendeken gaan. Mijn merrie is ook redelijk gevoelig op de rug, en staat sinds een week onder een fleecegvoerde deken, 24/7 buiten.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:35

Ik rijd in een buitenbak :) Stap meestal een minuut of 15/20 uit ,dan is ze goed op adem en eventuele zweetplekken in haar hals opgedroogd ! Helaas staat ze op de weide wel pal in de wind...
Vorig jaar redde ze het tot eind oktober met een ongevoerde regendeken/zomerdeken, daarom vind ik het zo gek! Misschien toch mijn gevoerde regendeken is tevoorschijn toveren!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:39

Hier ook 1 die het gewoon snel koud heeft. 15 graden zou perfect moeten zijn voor een paard.
Maar de mijne stond te beven, en stond helemaal stijf wanneer het weer hier is omgeslaan. Dus ze heeft nu een licht gevoerde regendeken aan. Ook in het voorjaar heeft ze haar deken redelijk lang aangehad, ook zonder regen was ze erg stijf zonder deken.
Als het echt koud wordt dan ga ik tot 400 gram deken, eigenlijk nooit meer dat gaat perfect.
Wel altijd in en uitdraven met een wollen deken. Ik probeer zoveel mogelijk alles warm te houden.
Mijn paard heeft wel een 2,5 jaar terug zwaar spierbevangen geweest, dit is volledig genezen, maar misschien dat ze wel gevoelig blijft aan haar spieren,...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:43

Ik stap als het kouder wordt de paarden niet meer droog, alleen op adem. Rustig af laten koelen door uit te draven, dan ga ik stappen en als de ademhaling normaal is ga ik afzadelen en leg ik er meteen een deken op. Juist door zo lang te blijven stappen koelen ze te ver af en krijg je spierpijntjes.

Edit: Buiten rijden en uitstappen bedoel ik dan, met kouder weer wordt je paard dan met uitstappen kouder dan hij was voor je begon zeg maar, ik denk altijd dat dat niet goed kan zijn. Puur eigen gevoel hoor.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 07:23

Dat kan ik ook nog proberen ja :) dankjewel voor de tip!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:52

Ik zou gewoon luisteren naar haar wanneer ze verder gezond is, en een iets dikker regendeken er op leggen. :) Als het dier koud heeft, heeft ze het koud. Er is onderzocht of ze inks onder de leden heeft en dat is niet zo. Onder mensen zitten er ook "kou-lijders". Ik heb er drie perfect zonder deken staan en eentje vertoont dezelfde klachten als jouw paard zo snel er drie druppels regen vallen en het onder de 25°c is. :(:) Die staat ook helemaal te trillen als je hem dan van weide haalt. Heb vorig jaar geprobeerd om hem (met schuilstal natuurlijk) wintervacht te doen kweken maar ook met wintervacht had ie dat probleem, dus vanaf nu krijgt hij dekens, en dit jaar was ook hij er veel vroeger bij dan vorig jaar... De overgang van "op en top zomer" naar "jongens de zomer is voorbij!" was nogal bruut... Hier hadden we vrijdag 33°c en zaterdag 12°c en regen... :)

Ook hier iemand die ze op heel rustig tempo laat uitdraven en dan heel kort stappen tot ie op adem is en klaar, met stappen koelen zulke paarden inderdaad alleen maar te snel af en krijgen dan opnieuw koud.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-09-13 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:56

Als ik mijn pony onder een ongevoerde deken zet als het regend heb ik dit ook.
50 gram van horseware of fleece gevoerd en nergens last van.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:02

Mijn paardje heeft hier ook last van, misschien iets minder snel dan jouw paard.
Zo gauw te temp onder de 15 graden komt dit in combinatie met veel regen en wind, dan staat ze zo stijf als wat.
Het enige wat dan helpt is deken op en laten bewegen rustig.

In jouw geval zou ik het voorkomen en eerder beginnen met de deken en ook eerder een overstap naar een gevoerde deken.
Ik ben zelf geen deken fan maar mijn paardje kan echt niet zonder deken.
Momenteel zit ik ook weer in dubio, het word hier 2 dagen 15 graden maar het zou wel op een bui na droog blijven overdag.
Goed kijken naar je paard.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:04

Een Back on track deken zou fijn zijn voor haar. Het houdt haar lekker op lichaamstemperatuur en door de speciale werking van de vezels ( vergelijkbaar met infrarood) wordt haar bloedsomloop gestimuleerd, waardoor de spieren soepel blijven.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 09:51

Bedankt voor alle tips :) Mirim, daar heb ik inderdaad al is naar gekeken maar vroeg me af of dat echt werkte?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:20

ja, het werkt echt. Ik heb sinds kort mijn paard eronder staan. Behalve het feit dat het de enige deken is waarbij hij niet narrig reageert met opdoen is hij ook soepeler. Ze blijven ook onwijs goed liggen. Ik heb nu ervaring met de maasdeken en de regendeken. Van andere mensen ( klanten van mij) hoor ik ook enkel positieve geluiden.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:58

Dan ga ik daar is naar kijken :) Bedankt alvast!