Pollenallergie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Pollenallergie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 11:22

Weet niet of dit in deze rubriek thuis hoort, maar is wel seizoensgebonden.

Ik heb onderstaande gekopieerd van het Highlandforum, dus het is zowel in verleden als tegenwoordige tijd geschreven als een soort dagboek.
Bij mij in de buurt zijn er wel meer paarden die last van pollenallergie hebben, oftewel hooikoorts, maar ik kom het niet op andere forums tegen vandaar dat ik het hier ook ter sprake wil brengen omdat hoofdschudden niet alleen maar met de tanden of rug/nek te maken hoeft te hebben.

Jun 15 2013
Billy heeft sinds 3 jaar last van pollen.
3 Jaar geleden wist ik niet wat er aan de hand was en het begon toen ook aan het einde van het seizoen.
Hij begon met zijn kop te schudden, maar niet het hele bos door maar op bepaalde plekken in het bos.

Ik heb toen het jaar erna zo`n neusnetje gekocht, maar deze was te lang en hing over zijn bovenlip, waardoor Billy nog spastisher ging doen omdat hij de hele tijd probeerde het netje te pakken te krijgen.

Toen ik vorig jaar naar Ouderkerk verhuisde had Billy geen last, dus zeker te weten zijn er maar een aantal pollen waar hij last van heeft.

Nu smeer ik zijn neusgaten [alleen het begin van de neusgaten] in met uierzalf en dat helpt wel iets, alleen doordat dat dan toch ook iets irriteert briest hij meer en verwijdert daardoor weer de uierzalf.

Nu ben ik sinds gisteren begonnen met Puur Pollen van de paardendrogist.
Ik ben dus heel erg benieuwd of hij daar baat bij zal hebben.
Dit is dan ook homeopatisch en je moet daarvan de eerste 3 weken iedere 5 dagen 20 druppels geven en daarna een onderhoudsdosis van 20 druppels per 3 weken.

Ik hoop zo dat dit werkt, want het is zo vervelend dat hij jeuk aan zijn neus heeft en niet weet wat er aan te doen.
Als we aan de wandel zijn dan vraagt hij echt aan mij of ik over zijn neusgaten wil wrijven, wat ik dan natuurlijk ook doe.

Jun 28, 2013
Even een update: dat Puur Pollen lijkt bij Billy wel een wondermiddel.
Het is miss ongeloofwaardig maar ik dacht er na de eerste behandeling al verandering in te merken.

Nu zijn we bijna bij de derde week en Billy schud eigenlijk niet meer met zijn kop in het bos.

Miss. heb ik gewoon mazzel gehad en ben er op tijd bij of het is idd. een wondermiddel!

Aug 8, 2013
Ben er inmiddels achter dat Billy nog steeds erg veel last heeft en heb nu ook van Allerfree de pollen verwachting op mijn pc.
Billy schijnt dus het meest last te hebben van grassen en Bijvoet.

Nu heb ik mij wel laten vertellen dat dat Puur Pollen tijd nodig heeft om echt effect te hebben, dit kan dus wel een jaar duren.
Ik was dus even superenthousiast maar dat is nu weer minder en moeten er andere maatregelen getroffen worden.
Ik blijf Billy wel behandelen met met Puur Pollen en mocht het volgend jaar geen effect hebben dan zien we dan wel weer.
Nu verkopen ze van die neusnetjes die je aan je neusriem kan vastmaken, maar dat is bij Billy geen optie omdat ik bitloos rij en die neusriem dus heel los zit.

Ik heb een neusnetje gekocht wat eigenlijk tegen vliegen is en hier het klittenband van verplaatst zodat ik het aan de zijkant van zijn hoofdstel kan vastmaken.
Ik heb het ook iets ingekort zodat het precies over zijn bovenlip valt.
Als ik nu ga rijden dan smeer ik het netje in met uierzalf ipv zijn neusgaten en dat houdt toch een heleboel tegen.

Hij begint er nu aan te wennen mede door de neusflap aan zijn vliegenmasker, maar de eerste dagen probeerde hij dat ding natuurlijk alleen maar van zich af te schudden.

Ik heb bewust gekozen voor dit netje omdat de netrilief[tegen pollen] het gaas te dicht is en dat op deze manier het zijn ademhaling zou kunnen belemmeren en dan zou ik weer een ander probleem hebben.

Aug 10, 2013
Net besloten om toch eerst naar Jurgen [veearts] te gaan.

Gister had ik met mijn rijmaatje een gesprek over Eric Laarakker, zij is helemaal vol van hem en heb dus nog een keer op zijn site gekeken.
Nu kost de eerste sessie 167euro en de tweede iets van 150, dan heb je nog niets alleen wat info ::)
Ook moet je naar hem toe en het mooiste van het verhaal is dat je pas na twee weken een keer terecht kan, nou niet dus.

Als ik dit ga doen dan is het omdat Jurgen niets kan vinden.
Vanmorgen heb ik Jurgen gebeld en hem het verhaal voorgelegd en hij zei meteen dat de eerste optie vernevelen is.
Dit legt een slijmlaagje in de neus aan en volgens hem hebben veel paarden hier snel baat bij.
Als dit niet helpt gaat Billy aan de pillen, één per dag.
En als dat niet helpt laat ik eerst een bloedje trekken voordat ik bedenk om naar Eric Laarakker te gaan.

Billly was net lekker in een superconditie en ik merk echt dat dit veel van hem vergt.
Als we in het bos rijden en ik wil gaan draven dan moet hij er toch echt over nadenken of hij dat ook wil.
Nu heeft hij niet in het hele bos last maar ik ken al een aantal stukken waarvan ik weet dat hij begint te schudden met zijn kop en zijn neus probeert te vegen aan zijn poten, aan Lischia [mijn shet die altijd mee gaat] of als we aan de wandel zijn aan mij, hij vraagt mij gewoon of ik over zijn neusgaten wil wrijven.

Ik kan dus echt merken dat stappen of wandelen irritant is maar zodra hij er een versnelling in moet gooien hij liefst weigert omdat dan zijn slijmvlies nog meer geirriteerd raakt.

Dus vandaar dat ik eerst naar Jurgen ga en niet twee weken wil wachten, dan kan hij ook even in zijn neus kijken en hetgeen dat ik kan zien is knalrood

Aug 10, 2013
Vanmiddag de ultieme test gedaan.
Ik heb vanmiddag een wandeling door de polder gemaakt van anderhalf uur en Billy had totaal geen last.
Nu was er ook aangegeven dat er weinig pollen waren, maar omdat Billy zo gevoelig is zou hij er toch wel op reageren.
Het laatste stuk moesten we door het bos en dat is ook het gedeelte waar hij altijd veel last heeft.
En ja hoor ik zie hem zijn neusvleugels dichtknijpen en op een gegeven moment begon hij toch wat te schudden en zijn neus begon te lopen.

Dit is dus echt wel het bewijs dat hij hier last van heeft, ben benieuwd hoe het maandag gaat aflopen.

Aug 13, 2013
Gisteren bij Jurgen geweest, dat wil zeggen zijn collega Louise was er.

Met haar het één en ander doorgenomen en Billy even in zijn neus laten kijken en naar zijn longen laten luisteren.
Ook heeft ze naar zijn ogen gekeken en heb dit ook meteen maar bij Lischia laten doen.
Bij Lischia was er niets aan de hand,maar zij had ook een paar keer met haar kop geschud, dus het zekere voor het onzekere.
Lischia is een kopieermachientje van Billy en doet alles letterlijk na wat Billy doet.
Lischia is net 4 en ik heb haar nu een jaar.
Billy had vooral last van geirriteerde ogen, niet dik of zo maar wel rood.
Longen waren schoon, maar had wel last van geirriteerd knalrood neusslijmvlies.
Dit laatste had ik zelf ook al gezien.
Nu vond Louise vernevelen geen optie en zij dat we beter met een injectie konden beginnen die hetzelfde effect heeft als die speciale pillen.
In principe zou die injectie als je die in het begin van deze allergie geeft het hele seizoen moeten werken en zal Billy hier vanaf woensdag a.s. al baat bij moeten hebben.

Dus duimen maar weer!

Aug 16, 2013 at
Gisteren weer in het bos geweest en het lijkt toch elke dag beter te gaan.
Zeker op het eerste stuk in het bos valt het op dat hij veel minder met zijn kop schud en zeker niet meer zijn neus probeert te vegen aan zijn poten, Lischia of mij.

Afgelopen dinsdag heb ik nog een gesprek met Jurgen gehad en toen hadden we het over wat de tricker kan zijn voor deze allergie.
Dat weet je natuurlijk nooit omdat een allergie vaak ineens ontstaat en vaak door hetgeen waar je het meest bij in de buurt bent.
Maar mijn mening is toch dat rottige boterbloem.

Boterbloem irriteert het slijmvllies en Jurgen zei dat ze dat niet zullen eten, maar ik spreek uit ervaring dat als het gras kort is er automatisch boterbloem meegegeten wordt.
Met Ben was het toendertijd op mijn oude stek zo erg dat hij vaak schuimbekkend van het land kwam.
En aangezien dit allemaal met elkaar in verbinding staat en Billy 3 jaar geleden begon met zijn allergie begrijpen jullie wel dat ik niks geen biologisch gedoe ga doen met mijn land, afgezien van het zelf bemesten dan, maar dat er flink gespoten gaat worden in het najaar en het voorjaar..

Ook ben ik sinds deze week van mijn hooinetten afgestapt.
Nu kregen ze alleen voor de avondhap een hooinet en de ochtend en middag [winter] altijd in de tonnen met netten hun hooi.
Maar ik zat dat van de week eens goed te bekijken en ze staan natuurlijk in een onnatuurlijke houding te eten en daarbij komt dat elke hap die ze nemen er stof in de neusgaten valt.
Nu kan dit volgens mij ook nooit goed zijn en dat ook een tricker zijn.

Dus krijgen ze vanaf nu alleen nog maar van de grond te eten.

Ook heb ik gisteren de muesli van Bio-Ron gehaald aangezien ik geen reactie van dat andere voer heb gekregen.
Ik ga het natuurlijk eerst rustig mengen met hetgeen ik nog over had en trouwens ze krijgen alleen maar een handje zodra ze hun avondhap krijgen.

Nu is die muesli wel een wereld van verschil qua smaak met de andere muesli die ik heb, oftewel het smaakt niet.
Je proeft duidelijk verschil, zeker wat suiker en zout betreft.
In Bio-Ron zit geen suiker en dat proef je dus ook niet en verder proef je een heel klein beetje zout, maar dan ook een heel klein beetje.
Er zit ook veel spelt is wat goed is voor het kauwen.

Qua prijs valt het ook wel mee, want de laatste zak die ik had gehaald was die muesli van Pavo en dat scheelt dus maar 4 euro.

Aug 27, 2013 at 8:59pm QuoteEditlikePost Options Post by Francie on Aug 27, 2013 at 8:59pm
Inmiddels zijn we twee weken verder en Billy begon gisteren weer als een gek met zijn kop te schudden.
Hij had er zoveel last van dat we met een gallopje aan een raceparty begonnen en ik echt in de teugels moest hangen om hem terug te krijgen.

Fijn dus, we zijn niets opgeschoten en ik ben niet van plan om hem nog een keer te laten enten.
Ik heb van de week nog een gesprek gehad met Jurgen [om hem te vertellen dat het best goed ging] en wilde toen van hem precies weten wat er in die enting zat.
Ik was niet zo blij toen ik dat hoorde, want het is gewoon Prednisolon :n
En ik ben absoluut geen voorstander van dat spul -:(-

Dus vandaag weer naar Jurgen gerend en zijn collega Louise was er.
Ik vertelde haar dat het weer mis was, maar zij vond het wel netjes dat het twee weken gewerkt had en als het aan haar lag douwde we er gewoon weer zo`n spuit in, nou niet dus.

Ik heb toen ook heel duidelijk uitgelegd dat ik die troep absoluut niet in mijn paard wil en dus ook de pillen niet want dat is gewoon hetzelfde.
Toen heb ik tegen haar gezegd dat ik dat andere spul wilde proberen, dat vernevelen in de neus.
Nu bleek dus dat zij eigenlijk niet wist wat Jurgen daarmee bedoelde en het ook niet kende.
Ik dacht dus bij mijzelf, dat is niet zo slim, meid _-:( !

Maar goed ze heeft Jurgen gebeld en gevraagd waar het nu om ging en het is dus een speciale [poeder]verstuiver voor in de neus van het paard.
Het moet 1 tot 3 maal daags gegeven worden en legt een soort laagje aan het neusslijmvlies tot 25cm in de neus en vangt pollen etc op.
En nu komt het mooiste; het is een natuurlijk middel :D :D :D :D :D
Wel een duur middel, want één flesje met de inhoud voor één maand kost 44,50
www.eurovet.nl/producten/nostrilvet

Als een speer terug naar mijn knollen en Billy in de houtgreep genomen omdat ik natuurlijk had verwacht dat hij het helemaal niet leuk zou vinden om zo`n lading van die poeder in zijn neus te krijgen.
Nu is het echt maar een pufje en Billy reageerde totaal niet.
Hij keek me wel aan van wat ben je in godsnaam van plan, waarom wordt ik zo vastgehouden.

Ik ben daarna een rondje gaan rijden en het viel reuze mee, niet helemaal over maar stukken minder als gisteren.

Nu ben ik twee maal daags op stal dus kan ik hem het morgenochtend geven en als ik er s,middags weer ben.

Nou duimen maar weer.

sept 14 2013
Ben heel erg blij want dat nostralvit helpt echt!
Ik ben ook weer begonnen met puur pollen om de 5 dagen 3 weken lang en daarna één keer per 3 weken en dit als een soort van onderhoudsdosis blijven geven.
Hopelijk zal het volgend voorjaar dan in combinatie met nostralvit van Billy een blij paard maken in het bos.

Klasien

Re: Pollenallergie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:59

Iris heeft SPAOPD, ook een pollenallergie. Ze schud niet met haar hoofd, maar hoest erg.
Ze krijgt nu Flixotide en Salbutamol inhalers. Voor volgend jaar hebben we het ook over Nostralvit gehad. Duur goedje zeg... Jammer dat het alleen voor veeartsen te bestellen is.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 08:54

Jee Klasien, wat naar dat jou paard er zo verschrikkelijk ziek van is.

Mijn veearts vroeg idd ook of Billy hoestte, maar dat is gelukkig niet het geval.

Ik ben deze site tegengekomen en daar kan je Nostrilvet gewoon bestellen, momenteel ook nog met korting.
https://www.dierapotheker.nl/zoeken/nostrilvet

Ik denk dat ik voor volgend jaar twee flesjes ga bestellen.
Billy heeft gelukkig baat bij één a twee keer n pufje.
Het vervelende is dat het flesje na openen maar 3 maanden houdbaar is.
En ja het is wel duur maar het werkt.

Klasien

Re: Pollenallergie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:08

O kijk, dat scheelt vast vergeleken bij de veearts, die wil er vast ook iets aan over houden ;)

Ik ga volgend jaar eerst 1 flesje proberen, kijken of het werkt.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:13

Gek dat het dan van veearts op veearts verschillend is.
Bij mijn veearts is de prijs hetzelfde, alleen op deze site is de korting bijna 10euro en dat scheelt enorm.

Nog even een tip:
als je de spray in de neus doet en er in knijpt is het het beste om de spray ingeknepen uit de neus te halen.
Het is zo`n klein pufje dat als je de spray inknijpt in de neus en dan meteen weer loslaat het pufje zekerteweten deels weer terugschiet in het flacon en daardoor zijn werking niet goed kan doen.