nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalia

nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 08:32

Hallo bokkers,

Ik heb gezocht, maar kon zo snel niks vinden.

Ik twijfel.. smorgens is het rond de 9 graden en smiddags rond de 12,13. Nu krijgt mn paard al wel wat dikker haar. Zal ik al een 100 grams opgooien of is dit teveel? Vind t al wel erg vroeg namelijk haha.

amie1965

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:35

veel te vroeg! 15 graden is de ideale temperatuur voor paarden, die voelen zich nu juist happy zonder deken

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:36

ik zou het niet doen!
deze tempratuur is heerlijk voor je paard!

stel nou voor dat het volgende week weer 23 graden word?
wil je dan de deken weer af doen?
is niet goed voor je paard zijn weerstand :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:37

Mijn paard staat onder een 0 grams regendeken.
Meer krijgt hij er nu nog niet bij, dan moet het toch nog wat kouder worden.

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:37

ik heb er al een regendekentje op liggen maar dan zonder fleece vind het toch best koud en met de regen.. mijn paard heeft het al zo snel koud.
en het word geen warm weer meer teminste geen super warme dagen en anders haal je de deken er toch weer af.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:39

Ik ben ook aan het twijfelen of ik er al een regendeken op leg, gisteren stond hij al duidelijk met zijn haren wat overeind..

Het was gisteren ook al erg vroeg donker :\

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:40

als ze al met zijn haren overeind staat vind ik dat je hem er op kan gooien je wilt ook niet dat je paardje ziek word. of dat ie stijf word van de kou

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:41

Hier staan ze al met een dun (100 grams) deken op.is echt niet te warm hoor.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:43

de .ijne staat nachts onder een 0grams regen deken, vind het toch erg koud..

A_nouk

Denk dat ik hem vanavond inderdaad er al op gooi :j

Gisteren heeft hij een half uurtje in de stromende regen buiten gestaan, dat is hij denk ik niet meer gewend... Ze staan hier in de loop van de middag 3/4 uur binnen, je zou toch zeggen dat hij het dan wel wat warmer krijgt.

Zal toch wel te koud zijn geweest aangezien meerdere paarden er last van hadden.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 11-09-13 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Voor de temperatuur hoef je het niet te doen. Als je het voor het winterhaar doet ook aan licht denken. Hoorde van een kennis dat haar paarden minder wintervacht ontwikkelen als ze in de herfst wat langer licht krijgen.

Is eigenlijk ook wel logisch, als een dier nog haar moet laten groeien als ie het koud krijgt is het te laat. Vandaar dat ze ook op daglengte reageren.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:52

Staat je paard buiten? Dan kan het misschien. Vind 100 grams nog wel veel nu al, kan je nagaan wat je er dan op moet leggen als het vriest.. Als hij snachts nog in een binnen stal staat ofzo zou ik het echt niet doen, veelste warm..

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:54

die van mij staat snachts met de regen deken op niks aan de hand hoor ze zweet niet en voelt niet extreem warm aan. ze houd gewoon de goede temperatuur

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:57

Loverubi schreef:
die van mij staat snachts met de regen deken op niks aan de hand hoor ze zweet niet en voelt niet extreem warm aan. ze houd gewoon de goede temperatuur

Ja maar een regendeken is als het goed is over het algemeen 0 grams, geen 100. 100 grams is echt te veel nu al. Denk dat ze dan overdag echt staan te zweten al hoor, zeker op momenten dat de zon door komt!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 08:57

_suus19_ schreef:
Staat je paard buiten? Dan kan het misschien. Vind 100 grams nog wel veel nu al, kan je nagaan wat je er dan op moet leggen als het vriest.. Als hij snachts nog in een binnen stal staat ofzo zou ik het echt niet doen, veelste warm..

Staan nog dag en nacht buiten op moment

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:00

SuperAssie schreef:
Loverubi schreef:

Ja maar een regendeken is als het goed is over het algemeen 0 grams, geen 100. 100 grams is echt te veel nu al. Denk dat ze dan overdag echt staan te zweten al hoor, zeker op momenten dat de zon door komt!

met 100 grams wel ja. die van mij heeft gistere met een 200 gram op gestaan niks aan het handje hoor is maar net waar je paard aangewend is en wat ie nodig heeft

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:00

Die van mij staat onder een ongevoerde regendeken nu. Ze krijgt het snel koud als ze zo nat regent en het is 's nachts al best koud.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:08

Mijn paardje heeft sinds maandagavond een gevoerde (+/- 50gr) regendeken op. en met al die plensbuien ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Anders heeft ze voor je het weet een dikke wintervacht en kom je er niet meer vanaf zonder te scheren.

Wintervacht is prima hoor, maar bedenk je wat je wilt met je paard.
Wil je intensief rijden iedere dag en moet ie er ook nog fatsoenlijk uitzien (wedstrijden bijvoorbeeld), dan wil je geen wintervacht.
Wil je intensief rijden maar boeit het niet hoe hij eruitziet kun je ook kiezen voor een zweetdeken voor na het rijden.
Als het je allemaal niet uitmaakt hoe hij eruit ziet en hoe lang je moet uitstappen voor hij weer droog is, laat hem dan lekker zonder dekentje staan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:09

Hier staan ze nu ook met ongevoerde regendeken en s'nachts op stal met zomerdeken :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:15

Hier staan ze sinds gisteren onder een dun zomerdekentje

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:21

Hey,

eerste jaar dat ik een paardje heb en ik zie het bos niet meer door de bomen qua dekens.
Normaal staat hij altijd zonder deken in de stal omdat hij manegepaard was en niet geschoren werd.
Ik wil hem wel dekens aandoen dit jaar omdat hij 21 is en ik begrepen had dat zich warm houden veel energie kost voor een (ouder) paard waardoor ze kunnen afvallen. En dat wil ik dus niet.
Ik zie nu echter al de helft van de paarden op de manege met deken opstaan in de stal. Is dit al nodig?
Ik dacht nu gewoon terug zijn zweetdeken op te leggen als ik gereden heb en dit gedurende een half uur tot hij droog is.
Hoe ik het dacht te doen( want ik moet alles nog kopen dus dat is echt een gat in mijn budget):

Ik koop 1 fleece zweetdeken met hals voor na het rijden
1 wollen zweetdeken om op te leggen in het begin ( dus als staldeken).
1 staldeken van 200 gram
1 staldeken van 300 gram.

Heb ik dan voldoende? En waarom hebben de meeste staldekens geen hals? Hebben de paarden daar geen kou? Of is het misschien gewoon comfortabeler voor hen zonder hals?

Sorry voor de vele vragen maar het is echt niet zo duidelijk.
p.s: de dekens waarover ik het heb, zijn echt voor in de stal. Hij gaat enkel buiten als het niet regent.
Maar eventueel kan ik regendichte staldekens kopen voor moest hij toch eens buiten gaan? Of heeft dit helemaal geen nut?

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:24

Miekatoen schreef:
Hey,

eerste jaar dat ik een paardje heb en ik zie het bos niet meer door de bomen qua dekens.
Normaal staat hij altijd zonder deken in de stal omdat hij manegepaard was en niet geschoren werd.
Ik wil hem wel dekens aandoen dit jaar omdat hij 21 is en ik begrepen had dat zich warm houden veel energie kost voor een (ouder) paard waardoor ze kunnen afvallen. En dat wil ik dus niet.
Ik zie nu echter al de helft van de paarden op de manege met deken opstaan in de stal. Is dit al nodig?
Ik dacht nu gewoon terug zijn zweetdeken op te leggen als ik gereden heb en dit gedurende een half uur tot hij droog is.
Hoe ik het dacht te doen( want ik moet alles nog kopen dus dat is echt een gat in mijn budget):

Ik koop 1 fleece zweetdeken met hals voor na het rijden
1 wollen zweetdeken om op te leggen in het begin ( dus als staldeken).
1 staldeken van 200 gram
1 staldeken van 300 gram.

Heb ik dan voldoende? En waarom hebben de meeste staldekens geen hals? Hebben de paarden daar geen kou? Of is het misschien gewoon comfortabeler voor hen zonder hals?

Sorry voor de vele vragen maar het is echt niet zo duidelijk.
p.s: de dekens waarover ik het heb, zijn echt voor in de stal. Hij gaat enkel buiten als het niet regent.
Maar eventueel kan ik regendichte staldekens kopen voor moest hij toch eens buiten gaan? Of heeft dit helemaal geen nut?

regendichte stal dekens dan krijg je dus gewoon een regen deken en een winter deken. en waarom stal dekens als ze daar niet mee naar buiten kunnen en alleen mee op stal kunnen staan terwijl als je een winterdeken koopt die is water dicht + je hebt ze ook in 200 en 300 grams en zelfs meer gram. dan bespaar je meer geld dan dat je er ook staldekens bij doet?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:30

Die van mij heeft ook haar regendeken om.

Miekatoen wollendeken lijkt me niet handig, zorg dat je in ieder geval een goede regendeken heb en eventueel als het erg koud is van de winter kan je daar een halsstuk aan doen. Van halsdekens gaan de manen stuk, dus denk dat daarom de meeste dekens dat niet hebben. Onder je regendeken kan je van de winter een onderdeken onder doen, 200 of 300 gram. Je kan ook nog een water dichtte winterdeken erbij kopen

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:32

ik heb ook de zomerdeken omgedaan vanochtend.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:33

Je moet naar je paard kijken. Als je je paard kent weet je wel of deze het koud heeft of niet. Bij ons hebben ze vrijwel allemaal een on- of gevoerde deken op. Ze staan dag en nacht buiten en als ze het koud hebben gaan ze wel bewegen. Nadeel is dat onze ondergrond klei is en dus heel er gaat glibberen. Dus te veel bewegen is ivm glijpartijen geen optie.
Daarnaast is het hier ook wat frisser dan in het binnenland, de wind maakte het gisteren nog kouder.

@sandrabmg; ik hoop een waterdichte of dat je paard binnenstaat.