. Ik vind het alleen soms zo jammer dat veel mensen dit niet begrijpen. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Ik vind het alleen soms zo jammer dat veel mensen dit niet begrijpen.
Die van mij stonden tot vorige winter ook altijd lekker zonder deken met dikke vacht (shetlanders) en hun vriend appaloosa ook. Laatste winter heb ik ze laten scheren ivm het werk, door die dikke vacht kon ik geen 10 minuten meer met ze trainen voor ze stonden te hijgen van de warmte. En ja geschoren kan je ze niet meer zonder deken laten staan. 
Borisje schreef:Dat gebeurd bij heel veel Bokkers hoorDie van mij stonden tot vorige winter ook altijd lekker zonder deken met dikke vacht (shetlanders) en hun vriend appaloosa ook. Laatste winter heb ik ze laten scheren ivm het werk, door die dikke vacht kon ik geen 10 minuten meer met ze trainen voor ze stonden te hijgen van de warmte. En ja geschoren kan je ze niet meer zonder deken laten staan.
Deze winter moet ik nog kijken wat ik doe, hoeveel ik aan het trainen ben.
Het is natuurlijk wel veeel makkelijker zonder dekens! Maar aan de dikke vacht zitten ook nadelen. (aan de dekens ook natuurlijk, hartstikke duur en ongemakkelijk)
Die van mij staan overigens ook 24/7 buiten.
Twiggy2008 schreef:Mijn paard staat zijn hele leven zonder deken buiten en doet het er prima op. Hij heeft sowieso 6 jaar zonder schuilstal zo op het land gestaan (met voldoende ruwvoer), maar momenteel hebben we wel schuilstallen. De kou trekken ze prima, maar langdurige regen in combinatie met kou (en wind) vond ik minder geslaagd. Mijn paard heeft een dikke, wollige wintervacht en is fysiek een taaie, sterke grote pony. Voldoende ruwvoer vind ik wel een vereiste, zeker als het koud en guur is.
MarliesV schreef:Ook als je door rijdt in de winter kan het hoor. Het bewijs heb ik staan.
24/7 buiten ook in de winter. Schuilstal is aanwezig maar wordt alleen bij extreme regen/wind gebruikt.
Sneeuw en kou maakt niet uit, ze slaapt heerlijk in de weide.
Ik scheer mijn paardje elke winter. Alleen de helft van de hals er uit en de borst. Op deze manier kan ze met het rijden gewoon de warmte kwijt en hoeft ze toch geen deken op.
Nee het is niet mooi, maar wel vreselijk functioneel.
Aimeetje1 schreef:MarliesV schreef:Ook als je door rijdt in de winter kan het hoor. Het bewijs heb ik staan.
24/7 buiten ook in de winter. Schuilstal is aanwezig maar wordt alleen bij extreme regen/wind gebruikt.
Sneeuw en kou maakt niet uit, ze slaapt heerlijk in de weide.
Ik scheer mijn paardje elke winter. Alleen de helft van de hals er uit en de borst. Op deze manier kan ze met het rijden gewoon de warmte kwijt en hoeft ze toch geen deken op.
Nee het is niet mooi, maar wel vreselijk functioneel.
mee eens!
Aimeetje1 schreef:Ja klopt! Ik heb ook een stal die altijd open staat. Al is het maar voor mijn eigen gevoel dat als het heel hard regent, ze kunnen schuilen. Alleen doen ze dit vrijwel nooit haha

)

[/quote]
. Ben gewoon blij dat ze de keuze hebben. En als we rijden in de winter en hij zweet, dan stap ik gewoon een half uur langer uit. Weet je dat ik me zelfs verheug op wat kouder weer. Ik heb zelf een shetlander en een tinkertje, en zij zijn echt blij zodra het kouder wordt. Ze worden dan zoveel actiever, gaan spelen en rennen. Met dat warme weer staan ze maar wat te puffen op stal. DPTomboy schreef:Onze paardjes staan altijd zonder deken en 24/7 buiten met inloopstal en schuilstal.
Ze krijgen allemaal een mooie wintervacht, vooral Tomboy verandert in een beer...
Ik rij ook gewoon door met die dikke wintervacht en heb geen enkel probleem, stap uit tot hij
op adem en temperatuur is en dan gaat hij gewoon weer naar buiten, zijn vacht regelt de rest wel. Hij is er nog nooit ziek van geworden dus ik denk dat het allemaal wel goed gaat.
Patsab schreef:Ik wil deze winter ook kijken of mijn paard zonder deken kan, heb nu een weide met veel beschutting en openstaande stallen,staat dus 24/7 buiten en met onbeperkt ruwvoer. Voorheen op andere weide alleen een schuilstal en geen onbeperkt ruwvoer,dat bleek niet genoeg te zijn en had dan ook dekens op voor de warmte. Denk dat het deze winter wel gaat lukken, lijkt me stuk prettiger voor paardlief.