Twijfell..... Help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winter deken om doen of niet?

Ja
1 (5%)
Nee
16 (94%)

Totaal aantal stemmen: 17

Carmenxoxo

Twijfell..... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:15

Hoi!
Van de winter komt mijn tinker op stal te staan. Ze is 19 jaar. Ik twijfel om een winterdeken te kopen voor haar. Ze heeft nooit een deken gehad. Nu in de zomer zweet ze bijna nooit, alleen onder de singel. In de winter weet ik niet of ze erg gaat zweten. Na het rijden doe ik in de winter als ze zweet wel een zweetdeken op en als ik weg ga doe ik deze af, als zegoed afgekoelt is. Ze begint nu al aardig te verharen, dus ik neem aan dat ze redelijk een teddybeertje word :j
Maar mijn vraag is zal ik haar een winterdeken om doen op stal of niet?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:21

Ik zou het niet doen, omdat ze hem nooit op heeft gehad, en omdat ze de hele winter opstal staat. Als het nu echt flink koud wordt zou ik misschien wel even kijken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:32

Als ik jou was, begon ik er niet aan. Veel gedoe en als je paard al 19 jaar zonder doet, waarom zou je hem er dan mee lasrig vallen.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:33

Oke, bedankt'

Shariell

Re: Twijfell..... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:36

Het is wat je zelf wil bij een winterdeken, je pard krijgt sws al een.dikke vacht dis koud zou die het vastniet krijgen ;) maar als je Elf liever hebt dat ie.niet zon dik vachtje krijgt dan is een deken wel handig (sorry ik typ vreselijk op mn mobjel)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:37

Carmenxoxo schreef:
Hoi!
Van de winter komt mijn tinker op stal te staan. Ze is 19 jaar. Ik twijfel om een winterdeken te kopen voor haar. Ze heeft nooit een deken gehad. Nu in de zomer zweet ze bijna nooit, alleen onder de singel. In de winter weet ik niet of ze erg gaat zweten. Na het rijden doe ik in de winter als ze zweet wel een zweetdeken op en als ik weg ga doe ik deze af, als zegoed afgekoelt is. Ze begint nu al aardig te verharen, dus ik neem aan dat ze redelijk een teddybeertje word :j

Dat ze nu al verhaart wil nog niet zeggen dat ze een teddybeertje wordt. Dat verharen is gewoon een natuurlijk proces wat nu al in gang is gezet doordat de dagen korter worden ;)
Mijn 2 Tinkers + 1 Shet verharen nu ook al maar diegene die nu het hardst verhaart is diegene die in de winter het minst teddybeer wordt! Mijn Shet heeft al weer een flinke vacht erop zitten maar dat wordt altijd een vreselijk teddybeer (als in je platte hand verdwijnt er totaal in). Die heeft in de winter echt geen deken nodig. Mijn bruine Tinker verhaart nog maar een klein beetje wordt ook niet zo'n extreme teddybeer maar heeft 's winters geen deken nodig (zolang ze niet geschoren is). Mijn bonte dame echter verhaart nu al flink maar wordt ook geen teddybeer en heeft in de winter minstens een (ongevoerde) regendeken nodig omdat de regen en kou haar op d'r spieren slaan en ze dan verkrampt gaat lopen.

Ik zou zeggen: kwestie van aankijken :) Probeer eventueel een goedkope 2e handse deken op de kop te tikken zodat je in ieder geval iets achter de hand hebt mocht je er toch 1tje nodig hebben.
(welke maat heb je nodig? Die bruine van me is nu echt wel uit d'r dekens maat 185 gegroeid helaas dus heb er daar nog wel wat van over :D)

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:41

flettie schreef:
Carmenxoxo schreef:
Hoi!

Dat ze nu al verhaart wil nog niet zeggen dat ze een teddybeertje wordt. Dat verharen is gewoon een natuurlijk proces wat nu al in gang is gezet doordat de dagen korter worden ;)
Mijn 2 Tinkers + 1 Shet verharen nu ook al maar diegene die nu het hardst verhaart is diegene die in de winter het minst teddybeer wordt! Mijn Shet heeft al weer een flinke vacht erop zitten maar dat wordt altijd een vreselijk teddybeer (als in je platte hand verdwijnt er totaal in). Die heeft in de winter echt geen deken nodig. Mijn bruine Tinker verhaart nog maar een klein beetje wordt ook niet zo'n extreme teddybeer maar heeft 's winters geen deken nodig (zolang ze niet geschoren is). Mijn bonte dame echter verhaart nu al flink maar wordt ook geen teddybeer en heeft in de winter minstens een (ongevoerde) regendeken nodig omdat de regen en kou haar op d'r spieren slaan en ze dan verkrampt gaat lopen.

Ik zou zeggen: kwestie van aankijken :) Probeer eventueel een goedkope 2e handse deken op de kop te tikken zodat je in ieder geval iets achter de hand hebt mocht je er toch 1tje nodig hebben.
(welke maat heb je nodig? Die bruine van me is nu echt wel uit d'r dekens maat 185 gegroeid helaas dus heb er daar nog wel wat van over :D)

Oke, bedankt! Ik denk dat Neeltje zo'n 185 / 195 nodig heeft! Hoeveel grams deken heeft u?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:44

geen deken! mijn haflinger van 21 staat in weer en wind op de weide ook in de winter en hij heeft nooit een deken om gehad. Tinkers,friezen,fjorden,haflingers en shetlanders kunnen daar perfect tegen. en als je er eentje op legt doe dan een dun.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:49

Mijn paard blijft mooi dun in het vacht als ik een deken gebruik maar zodra ze in het voorjaar gaan ruien duurt het heel lang voordatl ze goed in het zomervacht komt.beerst heel lang kale plekken en ook de manen worden lelijk op de plek die onder de deken valt. Mocht je aan de dekens gaan dan moet je er eigenlijk ook meerdere hebben van verschillende diktes en moeten ze erg goed passen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:01

Ik zou het niet doen.
Ieder jaar merk ik aan mijn eigen paard wanneer ze weer naar binnen gaat (pas met het slechte weer in de herfst) ze in het begin altijd al erg moet wennen aan het feit dat het binnen warmer is dan buiten. En als ik dan haar ook nog eens deken op ga leggen.....

Toch heeft ze later afgelopen winter door omstandigheden een deken om gehad. Maar dat kwam nadat ze 2x koliek had gehad, en ze daarna als ze buiten stond en het begon te regen ze stopte met eten. Toen van een deken aangeschaft wat in dat geval wel hielp.

Maar persoonlijk vind ik een deken best een gedoe. Steeds controleren of ze het niet te warm/te koud heeft, dekens wisselen.
Nu heb ik wel een paardje wat geen grote smeerkees is.
Het enigste voordeel vond ik wel dat ze altijd droog was

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:36

Ik denk dat ik het inderdaad niet doe!

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:22

Ik lees even mee. Zit ook te twijfelen of ik mijn Tinker een deken op leg of niet.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:48

Ik heb het vorig jaar niet gedaan en kon dus helemaal niet meer rijden en als ik gereden had was ze 24 uur later nog nat ....
Ik gooi er bij allemaal een deken op dit jaar , wil gewoon kunnen blijven rijden ...
Misschien dat ik er volgend voorjaar weer anders over denk , maar nu gaan ze erop !

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:54

Lepel schreef:
Ik heb het vorig jaar niet gedaan en kon dus helemaal niet meer rijden en als ik gereden had was ze 24 uur later nog nat ....
Ik gooi er bij allemaal een deken op dit jaar , wil gewoon kunnen blijven rijden ...
Misschien dat ik er volgend voorjaar weer anders over denk , maar nu gaan ze erop !

Hmmm, dat maakt mij wel aan t twijfelen...

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:46

Dat is precies de reden dat ik erover nadenk. Mijn Shetlander had ik voor de wagen en die was ook altijd ruim een dag nat van alleen een stukje stappen. Mijn Tinker nu had zeker net zoveel haar toen ik haar kocht en zweette al in de stal. Ik denk dat ik voor een niet al te dikke canvas deken ga. Scheren en inpakken kan altijd nog.

karla60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:24

hier doe ik ze een 0..gram regendeken op ,krijgen ze ook geen dikke wintervacht rij ze ook de hele winter door.
3 jaar terug ook altijd zonder deken, ze blijven heel lang nat door dat dikke winter vacht.
dit bevalt me goed ze hebben elk 2 dekens (heb er 2)dus valt wel mee ,s"nachts staan ze binnen doe ik de deken af s'morgens doe ik ze weer op .
heb ze wel thuis staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:35

Mijn Tinkermerrie staat wel met een deken. Maar die is 25 en houdt zichzelf niet meer warm bij nat weer. Ze krijgt eerst een 0-grams regendeken op, als het kouder wordt dan volgt de 200 grams deken. Ze staat 24/7 buiten en wordt niet meer gereden ivm zware artrose.
Haar zoon van zes staat ook 24/7 buiten maar heeft absoluut geen deken nodig. Zij ook nooit, tot een paar jaar geleden toen ik haar verkleumd in de wei aan trof.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:57

Wanneer je een kleine racestreep scheert kunnen ze evengoed zonder deken buiten blijven staan, en kunnen toch goed hun warmte kwijt waardoor ze minder nat zijn.

Alleen een ongevoerde regendeken zou ik niet doen, zeker niet als het kouder is. Ze kunnen nl hun haren niet opzetten mochten ze het koud hebben.

Ik heb zelf overigens een kruising tinker, die zonder deken een lekkere teddybeer is

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:49

TI-->SV

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:53

Misschien een 0 grams regendeken? Dan heeft ze iig geen last van de koude wind en regen.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 17:23

Ze komt de heletijd op stal te staan. Als wij 45 min rijden zweet neeltje alleen onder de singel, dus snel zweten doet ze eigenlijk niet.