scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:08

Hallo,

Waarschijnlijk een vraag die nogal gesteld is maar...moet ik mijn paardje scheren of niet?
Situatie: paardje is 21 jaar. Is vroeger altijd geschoren geweest maar de laatste jaren niet meer omdat hij als manegepaard fungeerde. Paardje staat in de winter vooral op stal.
Nu is hij van mij en twijfel ik tussen volgende opties:

1) niet scheren. Zo was het vorig jaar. Echter, soms was hij echt wel bezweet en ondanks voldoende lang uitstappen, kreeg ik hem niet droog. Ik had toen 2 fleecedekentjes en legde 1 een half uur op en daarna het andere. Zo was ik echter wel altijd 3 uur kwijt als ik ging rijden en het is mij niet teveel maar toch...

2) niet scheren maar wel op tijd een deken opleggen zodat hij geen dikke winterharen krijgt.

3) scheren en dekens opleggen. In dit geval moet ik wel alle dekens nog kopen en is de vraag: welke dekens heb ik nodig voor welk tijdstip?

Alvast bedankt.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:20

zou eerst optie 2 proberen voordat je overgaat tot scheren, werkt bij mijn paarden prima, krijgen naar mijn idee alleen iets dikkere vacht in hun nek, de rest is keurig kort.

edit: foto
Afbeelding
ik begin rond oktober met een dekentje 0 gram, dan al snel over naar 100 gram zodra het onder de 10 graden word, en in de winter staat ze met 300 gram 24/7 buiten met inloopstal. dan krijg je dus dit resultaat haha
Laatst bijgewerkt door matasja op 30-08-13 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LOLLYYwood

Re: scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:25

Je kan ook een deel scheren (vb een stuk scheren in de nek) dan kunnen ze langsdaar wel hun warmte kwijt. Hier in de buurt wordt dit gedaan bij de manegepaarden, en ze hebben nauwelijks last van zweet :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:31

-> SV

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:38

Of, je scheert jachtmodel of hals en boeg uit. De laatste manier lopen mijn ijslanders de hele winter zonder deken buiten met mogelijkheid schuilstal.

NikitaZosja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:52

Gewoon op tijd een deken op is het makkelijkst zo wordt de vacht niet zo heel dun als met scheren.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 06:36

Ik scheer altijd racestreep. Misschien niet mooi maar wel effectief en daar gaat het om.
Dat doe ik zo rond de 2e week van oktober en dan gaat zijn regendeken erop.