overzetten naar 24/7 buiten zomer en winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

overzetten naar 24/7 buiten zomer en winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:30

Ik heb mijn (eerste) paard sinds februai 2013. Heeft voordien zijn hele leven in donkere stal gestaan (weinig daglicht). Aangezien hij geschoren was en nu met zijn hoofd naar buiten kon op stal, kreeg hij in winter 400gr+ hals op. (Andere stalgenote deden het luik 's nachts toe (te kou volgens hun..)maar ik vond dit gewoon niet kunnen om hem zo op te sluiten. Hij heeft hele winter met zen kopje naar buiten gestaan dus wou hem dit zeker niet afnemen.)

Sinds april kon hij ook op de weide (gelijkelijk aan opgebouwd), hij heeft echter in mei gaskoliek gehad wegens te veel en te rijk gras gegeten. Erna terug rustig opegbouwd tot hij weer lange tijd (>12u) op weide kon. Tijdens zeer warme dagen (>35°) ging hij 's nachts op weide en overdag op stal aangezien er in namiddag geen schaduw is op de weide.

Deze maand heeft hij tot nu toe 24/7 buiten gestaan zonder deken, enkel met vliegenmasker. Hij ziet er fantastisch uit, mooi rond, glanzend met roosjes in vacht. Nu denk ik er aan om hem zomer én winter 24/7 buiten te zetten. Er is geen schuilstal, weide is opegdeeld in 4 delen en dus kan hem verplaatsen naar meer/minder gras. Hij wordt dagelijks intensief bereden. Als ik hem 24/7 buiten zet, zal ik mijn stal opzeggen. Hoe pak ik dit het beste aan?

cindybijl

Re: overzetten naar 24/7 buiten zomer en winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:33

denk er wel om dat je extra hooi/voordroog bij moet voeren in de winter en dus een plek voor je paard hebt om droog te kunnen staan, verder is dit prima te doen hoor. Als het langdurig regent zou ik wel een regendeken opdoen en zeker onbeperkt voer aanbieden.
kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl www.paddock-paradise.nl

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:37

Ik had vorig jaar eind zomer een paard gekregen die 24/7 op stal stond, die staat nu 24/7 buiten.
Ik heb hem de hele winter buiten gehad en dat ging prima. Je meot er wel om denken dat ze heel veel (liefst onbeperkt) hooi kunnen eten. Zolang ze hooi kunnen eten blijven ze meestal ook goed warm.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:39

Ik vind een schuilgelegenheid wel een vereiste. Mijn paarden stonden meestal gewoon buiten, maar bij felle zon, harde wind of echt een flinke regenbui gingen ze toch even schuilen. Dus zonder schuilplek (kan ook een rij bomen zijn) zou ik het niet doen. En inderdaad, in de winter bijvoeren is noodzakelijk omdat er in de winter nauwelijks voedingswaarde in het gras zit. Kan hij wel onbeperkt (schoon!) water drinken?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:57

Naast het onbeperkt hooi verhaal nog een aanvulling:
ik weet niet of je hem een deken op wilt doen of vol in de wintervacht laat komen?
In het laatste geval moet je er rekening mee houden dat een dikke wintervacht de warmte zeer goed vast houdt. Ik weet niet hóe intensief je rijdt, maar als je hem altijd volop in het zweet rijdt, zou ik je adviseren om je trainingsschema 's winters een stuk rustiger te maken en heel goed uit/droog te stappen.

Grootste probleem van 24/7 buiten in de Hollandse/Belgische winter is blubberig tot zeer blubberig land. Eerlijk gezegd vind ik een droge plaats om te staan zodat de voeten goed op kunnen drogen dus wel een vereiste... Net als in de zomers een dak/schaduw en in het voor/najaar schuilmogelijkheid voor harde wind/regen.
Succes met het vinden van een mooie plek!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:00

Bijvoeren geen probleem. Echter schuilstal is niet mogelijk, ik huur de weide. Het is ofwel 24/7 buiten zonder schuilstal of wel 24/7 binnen (in winter tijdens koudste momenten indien sneeuw/vries aangezien ik 20min over de weg moet van stal tot weide). Tijdens zomer kan ik wel gemakkelijk op en af gaan omdat er langer daglicht is en ik dus meer tijd heb om heen en weer te gaan

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:02

Ik zou eerder kiezen voor 24/7 buiten dan 24/7 binnen..
Wij hebben geen schuilstal (die zijn we nu wel aan het bouwen, voor de winter) maar het is altijd prima gegaan. We hebben wel een grote boomrand. één van de pony's heeft een regendeken op, is dat geen optie anders?

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:18

Maar die bomen schelen al enorm finnens, daar kunnen ze uit de wind staan en in de schaduw. Als ze echt niets hebben om te schuilen, vind ik dat wel bezwaarlijk. Misschien rigoreus, maar is er geen betere stal te vinden dan? Die 24/7 buiten met schuilmogelijkheid biedt?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:23

Ik had juist ergens gehoord een paard geen deken op de toen als hij/zij 24/7 buiten staat in de winter, omdat ze dan hun haren niet omhoog kunnen zetten waardoor ze het uiteindelijk kouder hebben?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:30

Die van mij heeft hem ook alleen op wanneer het langdurig regent, dat gaat prima! Paarden staan wel aan huis dus een deken is makkelijk te verwisselen. :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:07

De stallen/maneges in de buurt zijn allemaal 24/7 op stal, nooit weide en dit voor 400-550euro/maand. Sommige hebben het 'geluk' om tijdens 1 zomermaand 2 à 4u/dag op weide te mogen. Dus mijn paard mag zich enorm gelukig prijzen dat hij dagelijks meer dan 14u (tijdens weideseizoen tot 24/7) buiten komt :) Om mijn paard dit te kunnen bieden ben ik dagelijks 1u bezig met naar/van weide te gaan. Daarnaast nog rijden en stal uitmesten.

Het voelt gewoon slecht om hem zolang op stal vast te zetten dus neem ik de extra moeite er graag bij om hem dit te kunnen geven. Je zou verbaasd zijn wat ik allemaal hoor! Zoals 'ik zet mijn paard niet op de weide want dan wordt hij dik, want ja hij eet nu op stal al zijn stro al op!' 'Nee, mijn paard is tevreden met enkel 1 maand 4u/dag op weide. Als ik dan van de weide vertrekt is hij zo lastig, hij hinnikt hele tijd dus nee ik wil hem zeker niet het hele jaar door op de weide' 'Hij heeft een rustdag dus 15 à 30min in paddock en d rest op stal' 'Vanaf -10° moeten alle luikjes op stal toe want het is veel te kou! Tot 15°graden staan ze allemaal nog onder 100gr dekens en ik ben zot om mijn paard zonder deken te zetten. Dit terwijl het nu 's nachts ook rond 10-15° is maar nu staan ze dus welzonder dekens. 'Mijn paard wordt niet dikker, hij eet nogtans 2 plakjes hooi en 2x 3 scheppen krachtvoer'

Ik denk dat mijn paard zéér blij mag zijn :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:52

crazygirl1 schreef:
De stallen/maneges in de buurt zijn allemaal 24/7 op stal, nooit weide en dit voor 400-550euro/maand. Sommige hebben het 'geluk' om tijdens 1 zomermaand 2 à 4u/dag op weide te mogen. Dus mijn paard mag zich enorm gelukig prijzen dat hij dagelijks meer dan 14u (tijdens weideseizoen tot 24/7) buiten komt :) Om mijn paard dit te kunnen bieden ben ik dagelijks 1u bezig met naar/van weide te gaan. Daarnaast nog rijden en stal uitmesten.

Het voelt gewoon slecht om hem zolang op stal vast te zetten dus neem ik de extra moeite er graag bij om hem dit te kunnen geven. Je zou verbaasd zijn wat ik allemaal hoor! Zoals 'ik zet mijn paard niet op de weide want dan wordt hij dik, want ja hij eet nu op stal al zijn stro al op!' 'Nee, mijn paard is tevreden met enkel 1 maand 4u/dag op weide. Als ik dan van de weide vertrekt is hij zo lastig, hij hinnikt hele tijd dus nee ik wil hem zeker niet het hele jaar door op de weide' 'Hij heeft een rustdag dus 15 à 30min in paddock en d rest op stal' 'Vanaf -10° moeten alle luikjes op stal toe want het is veel te kou! Tot 15°graden staan ze allemaal nog onder 100gr dekens en ik ben zot om mijn paard zonder deken te zetten. Dit terwijl het nu 's nachts ook rond 10-15° is maar nu staan ze dus welzonder dekens. 'Mijn paard wordt niet dikker, hij eet nogtans 2 plakjes hooi en 2x 3 scheppen krachtvoer'

Ik denk dat mijn paard zéér blij mag zijn :)

Als je het daar mee gaat vergelijken wel ja.
Kun je niet zelf iets bouwen zodat ze wel kunnen schuilen, maar wat zo weg gehaald kan worden.
Of een verplaatsbare stal of een grote tent.
In dit topic staan hele goede tips. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1328882
En als je even verder zoekt dan vind je nog meer van deze topics met hele goede tips.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:31

Je vergelijkt ook wel 2 uitersten nu.

Een schuilmogelijkheid zou voor mij toch wel een voorwaarde zijn met langdurige regen etc.

Waar ligt de weide?, wat voor grond etc.

S winters veranderd de mooiste grasweide vaak in een natte blubberzooi.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 13:23

Ik vergelijk inderdaad wel met uiterste waar besef dat de paarden hier in de buurt (en dat zijn er toch zeker 400-500) onder deze omstandigheden leven.. Ik (en natuurlijk wel nog enkele anderen) zijn de 'buitenbeentjes' en worden als zot verklaard omdat onze paarden 24/7u buiten staan en 'maar' max 3 scheppen krachtvoer per dag krijgen.

Ik ga het houden zoals het nu is. In de zomer (tenzij te warm, dan enkel 's nachts) 24/7 op de weide. Vanaf regen/sneeuw/vries zal het beperkt worden maar uiteraard zoveel mogelijk buiten. Dit omdat de weide het niet zal aankunnen, er staat nu al amper gras op dus over 1 maand staat hij zonder gras, laat staan dat er dan nog regen bijkomt.

Toch bedankt!