Niet scheren: welke dekens voor minder haar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Niet scheren: welke dekens voor minder haar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:17

Ik zie al veel topics over dekens staan maar ben toch specifiek op zoek naar een antwoord op mijn vraag.
Wellicht staat deze al ergens maar ik heb hem nergens kunnen vinden, anders mag je me doorverwijzen!

Voor deze winter wil ik nieuwe dekens aanschaffen.
Vorig jaar is mijn paard geschoren en heeft ze in de dikke dekens gestaan. Deze dekens bevallen sowieso niet meer en ik wil haar dit jaar eigenlijk niet scheren, maar wel proberen door middel van dekens zo kort mogelijk te houden.
Via de boktmarkt wil ik een aantal dekens aanschaffen (ben niet zo van de nieuwe spullen kopen :oo ). Wat is nu het slimste om te doen?
Het liefst koop ik zo min mogelijk dekens en is het bovenste gedeelte waterdicht omdat ze veel buiten staan.
Alvast bedankt!

BenaLaars

Re: Niet scheren: welke dekens voor minder haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:18

niet elk paard behoud een dunnere vacht door dikke dekens, sommige krijgen evengoed een wintervacht en staan dan te zweten of moeten geschoren worden. Het aanmaken van de wintervacht heeft ook niet met warmte, maar met zonlicht te maken.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:20

Hm ik moet zeggen dat het ons bij de pony's altijd lukte om ze kort te houden met dekens.. Weet alleen niet meer hoe we dat toen gedaan hebben.
Maar alsnog scheren kan altijd nog :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:22

ik volg ff. ben ook wel benieuwd :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:23

Paarden maken een wintervacht aan naar de lengte van de dagen, als de dagen korter (minder lang licht buiten) worden gaan ze dus een wintervacht aanmaken, worden ze langer(langer licht buiten) gaan ze verharen.

Tegenhouden met een deken kun je proberen, maar is bij elk paard verschillend. Net als de dikte van de wintervacht en het wel of niet koud hebben.
Mijn haflinger word geen teddy, maar haar wintervacht is lang genoeg om haar warm te houden. Ze heeft dus ook geen deken op.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:23

optijd beginnen met een goed waterdichte regen deken en optijd dikker opleggen ook de uren licht in de stal aanpassen zo dat het haar minder groeit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:31

Op tijd beginnen met een dikke deken helpt meestal wel, maar een dikke wintervacht kun je niet altijd voorkomen.
Je moet dan wel al vanaf eind september een deken opleggen en wel zo'n dikke dat je paard het warm heeft, liever iets te warm dan te koud.
Dus die dikke deken van vorig jaar kun je vast nog wel gebruiken.
Maar sommigen maken ook met dikke dekens nog een dikke vacht en anderen blijven nog dun in de vacht met de blote kont in de vrieskou.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:34

Ik heb het met dit paard nog niet eerder geprobeerd dus geen idee hoe ze reageert. De deken van vorig jaar gaat er sowieso niet meer op want dat is echt een rotdeken. Overigens hebben we het bij haar vriendinnetje wel geprobeerd met een 300 grams deken en die is wel redelijk kort in de haren gebleven.
Zat zelf te denken aan een 200 grams buitendeken en dan nog een 100 grams staldeken, deze combinatie dan alleen in de echte vorst en daarvoor alleen de 200 grams of 100 met een regendekentje.

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:41

Bij mijn paard is licht het codewoord voor een fijne korte vacht. Zoals ook in andere reacties staat, verhaart zij omdat de dagen korter worden. Op de stal waar ze eerst stond brandt het licht 's winters standaard van 7.30-22.30 uur. Daar hoefde ik haar niet te scheren. Ruim 2 jaar geleden is ze naar een andere stal verhuisd waar we zelf het licht moeten aan-/uitdoen, daar is het licht vaak uit 's avondspits met als gevolg dat m'n merrie behoorlijk harig wordt en ik er voor kies om haar dus wel te scheren. Anders zweet ze in het werk echt te erg. Vroeg beginnen met een relatief warme deken is een goed begin, maar als je paard licht-afhankelijk is zal het de dikke vacht uiteindelijk niet voorkomen vrees ik... Succes met uitvinden wat het moet worden!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:52

Hmm ze staat buiten tot het donker wordt. Eventueel kan ze dan 's nachts met een lampje op stal maar weet niet of de eigenaar daar blij mee is :')

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:56

Bij ons opstalgewoon altij nacht lamp aan (1 tl )

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:56

Inderdaad het licht langer aan :))

Verder begin ik redelijk vlot met een regen deken (nee nu nog niet :+ ) maar met onze zomers/ herfst! Dan 100 gr onderdeken. 200 grams deken halve hals en heb een 370 grams. Speel dan met de onderdekens, heb een 100 en 200 grams. Meer lagen is vaak warmer dan een enkele laag en soms heb ik de halve hals met onderdeken en soms juist weer de dikste deken waar een hele hals op kan.

Kijk vooral naar goede merken dekens, het scheelt echt zoveel qua pasvorm en kwaliteit. Al mijn dekens zijn van Amigo op de 200 grams na, die is van Nika en ben ik ook niet ontevreden over. De prijs kwaliteit is goed, prijs relatief laag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:09

Undefined schreef:
Ik heb het met dit paard nog niet eerder geprobeerd dus geen idee hoe ze reageert. De deken van vorig jaar gaat er sowieso niet meer op want dat is echt een rotdeken. Overigens hebben we het bij haar vriendinnetje wel geprobeerd met een 300 grams deken en die is wel redelijk kort in de haren gebleven.
Zat zelf te denken aan een 200 grams buitendeken en dan nog een 100 grams staldeken, deze combinatie dan alleen in de echte vorst en daarvoor alleen de 200 grams of 100 met een regendekentje.

Als je de vacht echt kort wilt houden en ze staat veel buiten, is 300 gram niet voldoende.
Eind september/begin oktober beginnen met 100 grams en dan tot het einde van het jaar elke maand 100 gram erbij, dus november 200 gram, december 300 gram en een extra 100 gram wanneer het vriest.
Vooral in het begin moet je alert zijn, ik leg altijd vrij snel die extra deken op zodat ze het maar warm hebben, zeker als ze buiten staat in de wind, moet je al snel naar 200 gram.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:08

Laten julllie dan overdag ook de dekens op in het begin? Hrt kan best nog warm zijn in oktober..lijkt me ook niet fijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:40

Ik houd een temperatuur aan van 12 graden ongeveer, op gevoel want wind kan het veel kouder maken.
Zeker in de beginperiode hebben ze dan overdag geen of een dunnere deken op.