Kom ik met deze dekens de winter door?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Kom ik met deze dekens de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:52

Hoi allemaal,

De winter is heeel langzaam alweer in aantocht al mag het voor mij nog wel even duren.

Nu heb ik hier een fleece gevoerde regendeken liggen. Deze zal ik gaan gebruiken als het straks onder de 10 graden komt.
Als het dan nog kouder word heb ik een horseware liner liggen voor hieronder, deze is 100 gram dus zal samen 150 gram zijn.
Voor straks echt in de winter ben ik opzoek nog naar een goede winterdeken. Ik was aan het denken aan een 300 grams die ik dan in de extreme dagen en nachten kan aanvullen met de 100 grams liner? Paard wordt overigens niet geschoren.

Heb ik zo voldoende mogelijkheden om de winter door te komen? En wat vinden jullie een goede 300 grams winterdeken?
Ik zat de denken aan een stevige bucas?

vuurneon

Re: Kom ik met deze dekens de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:54

Is het paard geschoren? :) hoe staat het paard gestald?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:57

als je er een 300 grams bij hebt kun je voorlopig goed vooruit hoor, vooral omdat je de liner er ook bij hebt!

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:01

vuurneon schreef:

Nee paard wordt niet geschoren. Staat 's nachts in een binnenstal en gaat overdag de paddock/wei op :).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:04

Kijk eens voor een Bucas smartex, dat zijn ideale dekens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:06

Dan is 300 g wel genoeg :)

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:07

Weet niet welke maat je moet hebben anders heb ik nog een 300 grams van pagony een bruine te koop. Aangezien mijn pony geen dekens meer mag dragen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:08

ik denk dat het een beetje aan je paard licht en aan je zelf wat je er mee wil doen en hoe kort je zijn vacht houd.

zo staat de mijne bij onder de 15 graden al met een deken, als het onder de 10 komt krijgt hij ongeveer 100 gram op. maar andere mensen gooie bij 10 graden een zomer deken op. ik zou het gewoon even aan kijken

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:09

Zelf denk ik dat het aan je paard ligt wat je nodig hebt :)) Mijn paard heb ik met het hele koude weer onder 500 gehad. Ze heeft het snel koud en heeft daar maar een hekel aan :+ Als ik mijn paard blij wil houden moet er genoeg gram op :D Maar je kan het eerst zo proberen en altijd nog bij kopen mocht het nodig zijn!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:11

Dat zal best, maar heeft je paard een deken nodig?

Als je paard gewoon zonder kan, is het prettiger voor hem als hij zelf alles kan regelen. Een paard zonder deken kan gewoon zelf wat meer warmte vasthouden of juist laten ontsnappen als er opeens een lekker zonnetje gaat schijnen. Met deken is die mogelijkheid er niet, dan heeft je paard het gewoon opeens warm of koud. Als je paard het echt nodig heeft is er natuurlijk geen twijfel nodig, maar anders is het misschien een idee om voor jezelf te overwegen of alle nadelen wel opwegen tegen de voordelen. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:14

Soms is een extra handig als je deken bijvoorbeeld als je deken zeik nat geregeld is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:17

Poowniee schreef:
vuurneon schreef:

Nee paard wordt niet geschoren. Staat 's nachts in een binnenstal en gaat overdag de paddock/wei op :).

Dan heb je aan 300 grams zat!

Ik heb die van mij 24'/7 buiten staan, met max een 300 grams op en dan puur voor de dagen dat het beneden de -5 is.

@Linnie: als je goede dekens hebt, hoeft dat niet nodig te zijn.
Zolang de dekens droog blijven aan de binnenkant, gewoon oplaten. Op het paard drogen ze 100x sneller dan wanneer je ze weghangt om te drogen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:19

als je hem een flinke teddy laat kweken heb je niet zo heel veel nodig hoor ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:27

Poowniee schreef:
vuurneon schreef:

Dat is een behoorlijk temperatuur verschil voor de meeste dekens. Of je blijft wisselen, of kies voor geen dekens.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:57

unihorses schreef:
als je hem een flinke teddy laat kweken heb je niet zo heel veel nodig hoor ;)

Maar dat is meestal dus niet de bedoeling :+

Edit: zie nu je smiley :Y) Sjorry Y;(

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:04

tamary schreef:
Poowniee schreef:

Dat is een behoorlijk temperatuur verschil voor de meeste dekens. Of je blijft wisselen, of kies voor geen dekens.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Of je moet op zoek naar een erg goed ademende deken, maar alsnog is het niet ideaal.. Staat je paard de hele dag buiten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:38

maar de nachttemp is meestal een stukje lager dan de dagtemp, dan koelt het in de meeste stallen ook wel aardig af, dat maakt het binnen/buiten verschil weer minder groot

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:14

Waar, maar in de ongeïsoleerde binnenstal waar mijn paard stond werd het meestal niet veel kouder dan een paar graden boven nul, terwijl het buiten fiks vroor. Dat kan dus al gauw 15 graden schelen tussen binnen en buiten. Dat scheelt een deken voor mijn merrie.

@TS: je inschatting klopt wel, met 1 of 2 goede, waterdichte dekens en een stel van die liners kom je een heel eind. Ik doe het ook zo.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:14

Poowniee schreef:
Hoi allemaal,

De winter is heeel langzaam alweer in aantocht al mag het voor mij nog wel even duren.

Nu heb ik hier een fleece gevoerde regendeken liggen. Deze zal ik gaan gebruiken als het straks onder de 10 graden komt.
Als het dan nog kouder word heb ik een horseware liner liggen voor hieronder, deze is 100 gram dus zal samen 150 gram zijn.
Voor straks echt in de winter ben ik opzoek nog naar een goede winterdeken. Ik was aan het denken aan een 300 grams die ik dan in de extreme dagen en nachten kan aanvullen met de 100 grams liner? Paard wordt overigens niet geschoren.

Heb ik zo voldoende mogelijkheden om de winter door te komen? En wat vinden jullie een goede 300 grams winterdeken?
Ik zat de denken aan een stevige bucas?

Het hangt er van af wat je doel is met de deken en wat voor paard je hebt.
Als ik mijn Tinker in een dunne vacht wil houden ivm het mennen etc in de winter dan heb ik aan 300 grams niet genoeg.
Dan maakt de nog een enorme vacht aan. Maar dat hangt ook van de manier van stalling af. Heb je ze binnen of buiten of...