Scheren en halfopen stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Scheren en halfopen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:01

De winter komt er alweer bijna aan :+ dus ga ik maar eens nadenken over mijn hoofdstuk "scheren".
Toen we hier kwamen wonen opteerde ik voor een halfopen stal. Mijn oude merrie had enorm last van stofallergie, en het leek me ook gewoon fijner voor die paarden om frisse lucht te hebben. Hier stond een afdak, dat hebben we dus "dicht" gemaakt: achteraan is het een houten wand, die bovenaan ongeveer 25 à 30 cm open staat. Vooraan hebben de paarden een halve deur, zodat ze met hun hoofd gewoon buiten kunnen hangen. Het oorspronkelijke plan was om er ook nog bovendeuren aan te maken, maar dat is er nooit van gekomen. Tussen de stallen in zijn ook "halve" wandjes, zodat ze mekaar gewoon kunnen zien over de muurtjes heen.

Allemaal heel fijn, maar hoe doe ik dat nu met Willow en zijn wintervacht. Afgelopen jaren is hij niet geschoren, maar dat is eigenlijk geen werk met hem. Hij zweet altijd heel fel, en in de winter natuurlijk nog eens zo hard. Ik ga met hem te voet naar de vereniging om te trainen, dat is ongeveer 8 minuutjes stappen door het bos. In de winter krijgt hij wel een uitrijdeken op als ik naar daar ga en terug, maar dat maakt nog dat ik na mijn les / training zeker een half uur daar aan het stappen ben om het ergste zweet weg te stappen, dan naar huis, zweetdeken op, half uur later ander zweetdeken op, half uur later nog ander zweetdeken op, ... omdat ze gewoon doorweekt zijn. Werk van lange adem en niet handig. Ook op de trailer naar een wedstrijd vind ik het niet fijn voor hem.

Ik overweeg dus om hem dit jaar toch maar te scheren (lees: laten scheren, want hij moet nog wel kunnen buitenkomen zonder dat hij zich moet schamen), maar hoe pak ik dat aan? Kan ik dan best de wand achterin zijn stal helemaal dicht maken zodat er geen wind door kan? Overdag staat Willow altijd buiten, maar hij kan wel in zijn stal als hij dat wil: als ik hem dan een dikke deken (of deken met onderdeken) en halsstuk geef, moet het kunnen, toch? Maar wat dan met mijn stal... Ahrgh!

Alvast bedankt voor het lezen & meedenken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:19

Je zou de open tussenwanden tegen de tocht dicht kunnen maken met bijv plexiglas en zo nodig tralies, dan kunnen ze elkaar wel zien maar kan het niet doortochten bij koude harde wind, in de warme maanden kun je dit er evt weer uithalen.

Verder is geschoren en een open luik en/of veel buiten staan echt geen probleem hoor, als ze maar een goede wind- en waterdichte deken op hebben.
Als de deken warm genoeg is is een hals niet eens noodzakelijk.
Mijn paard heeft deze winter voor het eerst met heel koud en nat weer met een hals gestaan omdat we van stal veranderd waren, maar voorheen nooit, en wel altijd helemaal geschoren (behalve de benen).

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:39

Of gewoon niet scheren :P

Memuska

Re: Scheren en halfopen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:29

@Nouvel: ik ga eens bekijken of ik iets "tijdelijks" kan fabriceren idd! Overdag staan ze toch sowieso samen in de paddock of weiland, dan kunnen ze alsnog snuffelen.

@jojoleinee: zoals in mijn OP gezegd: dat is quasi niet haalbaar, dan zit ik altijd met een kletsnat paard... En een hele winter niet rijden lijkt me nu ook geen optie :p

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:33

met behulp van dekens is het prima opte vangen.
je kan ook al wat eerder er dekens op liggen, dan hoef je niet te scheren ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:37

ik zou idd gewoon scheren, maar dan wel kijken voor een halsdeken, met een goeie dikte is het geen probleem.
Ik zou wel als je naar de vereniging stapt, de instapdeken opdoen en daarover een wollen halszweetdeken.
Vooral voor de terug weg.. Als je terug loopt in die kou komt dat toch op de spieren.
Je kan dan in en uitstappen met de in/uitstapdeken maar ik zou dan voor onderweg de wollendeken met hals op doen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:46

Ik wou eventueel binnenkort 's nachts al een deken, mijn ouwetje krijgt ook al gauw een jas om omdat ze anders te mager wordt...

Een dikke halsdeken heb ik (zo eentje dat ik af en aan mijn winterdeken kan maken), en dat van die wollen deken is een goed idee! Moet ik even de kast uitladen ;-) Lijkt me wel zo slim.

Wanneer scheren jullie de eerste keer?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:17

ik denk dat ik het al begin oktober ga doen, hij is momenteel erg in de rui :? Maar heb scheer ik hem meer uit cosmetisch oogpunt, hij krijg echt een ontzettende baard en wollige benen. De rest blijft door de deken vrij normaal.
Alles netjes geschoren vind ik net wat netter uitzien.
EN het andere paardje is een tijdje ziek geweest, dus niet volledig door haar vacht gekomen, nu begint het pas eigenlijk, maar zij zweet ook ontzettend dus ga met haar net zo vroeg beginnen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:21

Ik had ook zoiets in gedachten. Ik heb 28 september nog de MacRider Cup, en dan is de volgende wedstrijd die ik wil gaan rijden pas 27 oktober. Dus ergens daartussen lijkt me wel wat ;-)

Mijn paarden ruiven momenteel nog niet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:27

Mijn pony is ook geschoren:

Afbeelding

Goede waterdichte deken met hals, gecombineerd met onderdeken als het overdag onder 0 blijft.

Inderdaad wel uitkijken voor tocht, maar flink veel frisse lucht is alleen maar goed.

Voordat je allerlei dingen dicht gaat maken, zou ik eerst eens kijken of het nu echt tocht. Mogelijk dat je door openingen (deels) af te sluiten juist meer tocht creeerd.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:31

Haha leuke foto :-) Hij vindt het allemaal best zo te zien!

Daar heb je ook wel een punt. Ik heb niet het idee dat het echt tocht in de stal, maar ik sta er natuurlijk niet altijd in. Toch eens gaan testen...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:22

Die van mij staat ook in een halfopen stal en word geschoren, zolang je zorgt dat je goede dikke dekens met hals erop doet kan het best! ;)

En met in-uitstappen voor een goede warme deken zorgen, zelf ben ik echt fan van die goede dikke wollen dekens.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:21

Gewoon deken op en in de gaten houden dat ie geen kou vad

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:41

Jullie hebben me in elk geval gerustgesteld :-)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:48

kou is prima op te vangen met goede dekens opleggen als ze geschoren zijn. Je zal alleen zoals Nouvel al aangaf wel de tocht in de gaten moeten houden.
daar kunnen ze slecht tegen.

wij hebben open buitenboxen maar er staat een traliewand tussen. dit tochtte toch wel erg met 2 open stallen naast elkaar. Die tralies
zijn nu afgedekt zodat het niet meer zo doorwaait. Het is er gewoon wel net zo koud als buiten maar ze staan wel luw.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:32

Mijn vorige paard heeft ook op een stal gestaan met buitenboxen en een luikje in de tussenwand, dat tochtte ook erg door, daar hebben we voor de winter een plexiglas plaatje op maat voor gemaakt, ideaal, ze konden elkaar nog wel zien maar geen tocht meer!

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:41

Ik zou je paard dan niet helemaal scheren maar bijvoorbeeld een jachtmodel. Deken met hals is voor even leuk maar veel halsdekens maken dat je manen kapot schuren en met een jachtmodel behoudt het paard ook eigen warmte dat is ook fijn met rijden, de deken kan dan ook een keertje af zonder dat je bang bent dat zijn rug meteen kou vat.

Daarnaast tip voor de doorweekte deken een dubbel geweven wollen deken dan blijft de onderkant van de deken altijd droog of een van die modernere deken van Bucas met de stay en dry voering. (zeggen dat hetzelfde effect heeft). Mijn KWPN staat ook in een buitenbox scheer ik elk jaar het jachtmodel, ik gebruik geen halsdekens wel dikke 'gewone' dekens eronder. Het kan prima

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:48

optijd met dekens beginnen doet wonderen bij mijn paard maar mijnde staad wel hele nacht binnen en hele dag buiten zonder schuilmogelijkheid weer of geen weer