Onweer en buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Onweer en buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 11:19

Hallo,

Als je buiten aan het rijden bent wat kan je dan het beste doen als het gaat onweren.
Ik woon bv op de veluwe heb je veel bos en hei.
De hei is een open vlakte en in het bos dus allemaal bomen.

Of toch door blijven rijden naar stal?

Groetjes

Dabo

Re: Onweer en buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:22

Ik persoonlijk zou de kortste weg naar huis kiezen, en dan een beetje lekker doorrijden tot ik thuis ben.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:23

Ik zou zeggen zo snel mogelijk naar stal. Of als je ergens een huis tegenkomt met stalling, vragen om te schuilen.
En voor je vertrekt het weer en buienradar checken. :P

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:25

Gewoon zsm terugrijden. Schuilen lijkt me niet geweldig, dus met een beetje tempo moet het best lukken. Maar flipt jouw paard niet helemaal van onweer? (Sorry voor de vraag, ben gewoon benieuwd)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 11:30

Geen idee nooit buiten gehad met onweer. Ik denk dat hij onrustig zou zijn echt flippen niet nee.
Pas hoorde ik het rommelen toen ik buiten reed en dacht toen wat eigenlijk als het nu zou gaan onweren...?
Vaak weet je wel wanneer het gaat onweren maar het kan ook onverwachts komen. Het weer kan zo in 1x omslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:39

Als je paardje er rustig onder blijft zou ik gewoon de rustige route naar huis nemen.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:52

Milty schreef:
Gewoon zsm terugrijden. Schuilen lijkt me niet geweldig, dus met een beetje tempo moet het best lukken. Maar flipt jouw paard niet helemaal van onweer? (Sorry voor de vraag, ben gewoon benieuwd)

Paarden vinden onweer meestal niet eng, omdat dat in de natuur ook voorkomt. Uitzonderingen daar gelaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:56

JoJoPonylove schreef:
Milty schreef:

Paarden vinden onweer meestal niet eng, omdat dat in de natuur ook voorkomt. Uitzonderingen daar gelaten

Daar ga ik in mee, die van mij geeft er niks om.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:05

Als het echt dichtbij komt (met bliksem) dan moet je er iedergeval als de sodemieter af stappen in een open gebied. Je wilt niet voor bliksemafleider spelen.
Verder zo snel mogenlijk naar een bebost of bebouwd gebied zien te komen, dat is net zo veilig als thuis.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:07

Ik heb het een keer gehad dat ik aan het buitenrijden was (precies op een dijk met allemaal boompjes :') ) en het ging in eens verschrikkelijk regenen en onweren.. Had graag zo snel mogelijk naar huis gegaan maar met ijzers op nat asfalt toch maar voorzichtig naar huis gestapt.. Sindsdien check ik eerst altijd even buienradar voor ik opstap :+

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:11

Heel simpel, ik check altijd buienradar voordat ik de deur uitga. Ik vind het nogal dom dat mensen erop uit gaan terwijl er onweer wordt voorspeld...
Bij onweer blijf ik altijd in huis en ga ik al helemaal niet paardrijden.
Paar weken geleden tijdens een hoosbui reden een paar meisjes in galop door de straat met klinkers, omdat ze snel naar huis wilden. Het onweerde ook nog. Pony's konden wel uitglijden.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:21

Pony vind het eng, vragen om bij mensen te schuilen in een schuurtje.
Pony niet eng, de kortste weg naar huis, en voorzichtig (Zie de reactie hierboven.)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:25

Ik heb een app op me telefoon:

Buienalarm

Die heeft het altijd goed! haha, daarbij kun je zien of er regen komt de komende 2 uur.
Ik zou gewoon alleen op buitenrit gaan met goed weer...
En anders of voorzichtig doorijden of inderdaad schuilen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:27

Wij zijn in 2004 eens ontzettend verdwaald, kaart was uit de zadeltas gewaaid en we hadden dus geen idee hoe de weg terug was. Pas 3 dagen op vakantie, maar gelukkig wist één van de paarden (we waren met 2) de weg naar huis in 1 keer terug... Was tijdens een flinke onweersbui, dikke regen en wij zijn in een flink draftempo de weg van dat paard gevolgd. Daarna in een dorpje terechtgekomen (was op weg naar huis) en inmiddels regende het zó hard dat we wilden schuilen. Carport gevonden, 2 uur geschuild en gelukkig 2 doodbrave hafjes (en doodmoe ;) ), want het was echt wel flink onweer!

Zou dus niet gaan rijden, maar mócht je erin terechtkomen, flink doorrijden (zou zelf een flink draftempo kiezen, stap gaat niet snel en galop té snel) en dan gauw naar huis ;).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:28

kortste weg naar stal en als het al te erg is, de meest beschutte route, want op de openvlakte trek je de bliksem anders aan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:32

Ik heb het meegemaakt en heb vooral veel gehoopt dat het mee zou vallen :=
Keuze was bos of open vlakte. Bos was geen succes, door de plotselinge rukwinden waren de bomen zeer flexibel en de paarden werden daar uiterst onrustig van. Dus open vlakte... Helaas heel wat kilometers van huis en op de terugweg dus paarden hielden een hoog tempo niet lang meer vol. Laatste stuk gestapt -O- nee, ik zat niet meer lekker :=
Wat ik de volgende keer anders doe is wel vragen bij het eerste beste huis of ik daar kan schuilen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:33

Ik reed gewoon rustig door en als mogelijk deed ik schillen onder een brug of belde bij mensen aan of ze het erg vonden als ik onder hun carport deed schuilen, vak was dat geen probleem. :) en even de buienradar van tevoren checken. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 16:23

Dankjewel voor alle reacties!