Dillema :: Zomereczeemer kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Dillema :: Zomereczeemer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:51

HoiHoi, (ik hoop dat dit hier goed staat.. )

ik zit een beetje in een klein dilemma.. Vermits mijn eigen paardje verworpen heeft en ik besloten heb op niet meer te dekken ben ik met de hengstenhouders overeen gekomen dat zij me aan een leuk paardje zouden helpen.

Nu wisten ze een leuk arabiertje staan, maar met 1 nadeel : Zomereczeem.
  • 3jaar,
  • reeds geruind,
  • sociaal en lief met mensen,
  • zeer aanhankelijk en zeer braaf in de omgang.
  • Eerlijk tegen andere paarden, naar merries onderdanig maar tegenover andere ruinen en hengsten moet hij zijn plaats in de randorde zoeken.
  • Zou niet schrikachtig zijn, maar heeft wel vertrouwen nodig. Wat voor mij op zich geen probleem is. Hier heb ik voldoende ervaring in.
  • Heel schappelijk kwa prijs.. (uiteraard..)

Kwa karakter spreekt dit mij zeker aan. Hem effectief beleren zou ik pas volgens jaar kunnen doen daar ik nu in mijn laatste jaar hoger onderwijs zit. Ik zou mij nu dus wel bezig houden met gewenning, vertrouwen en grondwerk.

De huidige eigenaars hebben reeds met verschillende producten de zomereczeem onder controle proberen te krijgen, tevergeefs. Deken hebben ze nog niet geprobeerd en hier zijn vaak erg goede resultaten mee te bereiken. Ikzelf heb ook wat ervaring met eczeempaarden, voornamelijk omdat ik er zo 1tje (2 jarige hengst) verzorg. Hier is de zomereczeem echter met producten redelijk goed onder controle te houden. Ook mijn eigen shetje en haflinger durven af en toe schuren, maar dit is makkelijk onder controle te houden door hun manen te wassen met tea tree shampoo en door product te smeren. Dit is echter maar een tijdelijke periode en van voorbijgaande aard.

om jullie een duidelijk beeld te geven : ik kom 2-3x/dag bij de paarden. Om ze rond de middag van de paddock op de weide te laten en 'savonds omgekeerd. Tussendoor werk ik met hen of ga ik wandelen.

Nu heb ik ook gelezen dat zomereczeem elk seizoen erger word.. Bedoelen ze hier dan mee dat dit niet meer onder controle kan worden gehouden na een tijdje? Of is dit met deken eigenlijk altijd wel doenbaar?

Hoe zit het met schuren en dekens? Blijven eczeempaarden schuren, ook met deken op? Schuren ze dit niet stuk?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

karlien1

Re: Dillema :: Zomereczeemer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:09

ik heb "per ongeluk" (in de winter en toen had ze mooie manen) 2 jaar geleden een paard gekocht met zomerexzeem... wat ik toen natuurlijk niet wist.. en ik zou ze voor geen miljoen willen inruilen of verkopen !!
van maart tot oktober haar exzeem deken op en daarna lekker winter deken... en prachtige manen !!!
een beetje extra verzorging ivm dekens maar voor de rest geen enkel probleem... af en toe een paar uur zonder deken als het wat slechter weer is en na het rijden even in de wei zonder deken zodat ze lekker kan rollen ...
en het schept een extra band met je paard... ik smeer haar manen ook regelmatig in met speciaal spul... vraag maar in ruitershop ;-)

ik hoop je hiermee een beetje te kunnen helpen...
mocht je nog vragen hebben mag je me altijd laten weten... succes en vooral....
volg je hart en je gevoel...

greetz karlien

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 11:12

Bedankt :) Hier in de zomer is het ook vaak een gesleur met dekens.. Dus dat ben ik ergens wel gewoon.. Mijn hafje had dit jaar ook ontzettende jeuk en werd aangevallen door dazen. Die kreeg tijdelijk een sweet itch hoody aan. En zoals je zegt, na het rijden, deken even af, rollen, afborstelen en deken terug aan.. regenweer: deken af.. en dan goed in de gaten houden wanneer het terug droog zou worden.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:12

zou hij 24/7 buiten moeten staan?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:15

Gewoon doen! Als dit jouw ideale paardje is, zie ik niet in waarom je je zou tegen laten houden door zoiets. Uit ervaring weet ik dat zomerexceem met een deken ontzettend goed onder controle te houden is. Als je hem maar op tijd om doet! Bij regen hoef je niet perse de deken af te doen, wij deden altijd gewoon de regendeken over de exceemdeken heen. Natuurlijk niet bij een gigantische bui, maar gewoon wat buitjes dan kan dat prima!
Veel plezier met je paardje. :)

Edit: De pony's waar ik het over heb, staan gewoon 24/7 buiten.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:18

Bij mijn merrie, die een super goede deken om heeft, merken we niks meer van de eczeem.
Paar jaar geleden schuurde ze zich tot bloedens toe open aan staart en manen.

In maart gaat haar eczeemdeken om en in oktober pas af en ze heeft tegenwoordig een prachtige bos manen. Niks geen jeuk meer.

Mijn extreme eczemer deze zomer;
http://imageshack.com/a/img821/1467/vdmw.jpg

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 11:18

Hij zou inderdaad 24/7 buiten staan.. wel met schuilstal uiteraard.
In de toekomst zou ik wel de mogelijkheid hebben hem op te stallen als ik merk dat het dan beter onder controle te houden is.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:21

Mijn pony staat trouwens ook 24/7 buiten met schuilstal. Deze gebruikt ze echter niet :P
Als het in de zomer regent doe ik geen regendeken erover heen, dan is een verfrissend buitje alleen maar lekker. In het voorjaar en najaar doe ik wel een regendeken over haar eczeemdeken heen, anders wordt het wel erg koud met zo'n natte deken op ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:21

Hier ook een bezitter van een paard met zomerexceem.

Ik gooi elk jaar zodra de nachtvorst echt weg is de exceemdeken er op en haal deze rond oktober er weer af.

Verder doe ik niets, sober voeren maar geen middeltjes, smeersels, extra wassen oid. Ze heeft een prachtige bos met lange manen (komen onder haar hals uit) die in vlechten onder de deken zit ivm zweten.

Die van mij heeft al jaren voldoende aan een deken. Staat er 24/7 mee op. Ook een bui regen is geen probleem.

Als het paard volledig is wat je zoekt dan zou ik het om exceem niet laten.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:22

Ik kocht mijn fries, toen 9 jaar, ook met zomerexceem. Had bijna altijd een exceemdeken om en allerlei smeerseltjes kreeg ik erbij. Dat gehannes met die dekens was ik al snel spuugzat en die smeerseltjes vond ik ook maar troep. Door die dekens zag je geen paard meer, zo erg ingepakt stond hij. Ik ben toen gestopt hem brok te voeren (minder suikers) en hij leeft nu voornamelijk op gras, hooi en voordroog. Hij heeft nu al 3 jaar geen deken meer gezien! Zo heel af en toe wilt hij nog wel eens schuren bij zijn manen en staart, maar dat is voornamelijk na het rijden door het zweten. Ik spoel hem dan af met water om het zweet af te spoelen en dat helpt goed. Ik denk dus dat je met juist voeren en geduld een goed resultaat kunt krijgen, althans zo is het bij mijn paard redelijk gelukt. Succes.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:24

kellykeuhh schreef:
Hij zou inderdaad 24/7 buiten staan.. wel met schuilstal uiteraard.
In de toekomst zou ik wel de mogelijkheid hebben hem op te stallen als ik merk dat het dan beter onder controle te houden is.

ok, k heb nu 2 exzeemers gehad en mijn mening is dat er een hoop te voorkomen is als je ze tussen zons onder en zonsopgang binnen houd. in mijnogen is dan buitenzetten een hel voor ze maar ik lees net iemand die dat wel doet dus.. bij mj hoefden ze allebei geen deken/ voer/ smeerseltjes of whatever, alleen op juiste tijden op stal

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 11:27

Hier krijgen de paardjes momenteel alleen maar dodson & horrell : save and sound. Dit is erg laag in eiwit. Als ik me niet vergis kon dit namelijk jeuk uitlokken? En verder moet ik toch altijd opletten dat ik laag in eiwit voer met 2 hoebevangenheid-gevoelige paardjes :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:33

Ik heb een eczemer (IJslander) en zij doet het prima met een deken op. Zij staat 24/7 buiten, in de zomer wel op een redelijk vette weide, maar dan in strookbegrazing met bijvoeren van hooi. Dat is wel echt iets om rekening mee te houden: als het erg suikerrijk gras is, wordt de eczeem vaak wat erger.

Verder smeer ik Derfen op de plekjes waar ze alsnog wat jeuk vertoont (vaak op plaatsen waar de deken net niet komt).

Daarnaast hebben wij er bij onze schuilstal voor gezorgd dat er geen scherpe hoeken meer zijn. Alle hoeken zijn afgerond. Zo kan ze wel wrijven als ze toch nog jeuk heeft, maar echt open schuren wordt dan een heel stuk minder.

Ik zou haar voor geen goud willen ruilen en zou zo weer een eczemer kopen. De tijd die ik er mee kwijt ben dagelijks de deken even af te doen, is echt een kleine moeite. Ze is er zó aan gewend, weet precies waar ze haar hoofd erin moet steken.
Ik kan me voorstellen dat het iets te veel werk wordt als je al 10 paarden hebt staan, maar ik heb er 2 en het gaat echt prima.
Mooie bijkomstigheid bij ons was dat het eczeem de prijs iets drukte ;).

Kortom: ik zou dit paard, als dit verder volledig is wat je zoekt, er niet om laten staan!
Verder kun je ook eens kijken in het centrale topic over schuren en jeuk, staan vaak nuttige tips en trics in voor eczeempaarden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:37

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:41

Mijn haflinger heeft het ook.
Verschrikkelijk vind ik het.
Ik heb een sloper dus gemiddeld 3 dekens per seizoen.
Deze zijn niet goedkoop trouwens.
Als hij zijn deken weer een gesloopt heeft staat ie wel eens een paar uur zonder voor ik er achter kom.
Gevolg is dat ie zich tot bloedens toe open schuurt.
Hij heeft dan zelfs met nieuwe deken op een paar dagen tot een week flink jeuk.
S ochtends vroeg of s avonds na 7 uur kan ik niet met hem rijden want dan mag die absoluut niet zonder deken buiten komen.
Heel vervelend als het 30 graden is.
Ik was en smeer me rot, hier ook geen brok.
Help niks, en het wordt elk jaar erger.
Als ik dit van te voren had geweten had ik hem nooit gekocht.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:47

Ook ik heb een excemer, en voor mij geld eens maar nooit meer. Ik doe er alles aan om het te voorkomen. Dekens, speciaal voer, binnen zetten. Noem maar op en ik doe het. Maar niks helpt. Soms denk ik het onder controle te hebben, en dan kom ik op dag bij haar paddock of stal. En daar staat ze alles tot bloedens toe kapot. Een hel. Ik zou haar ook niet meer kunnen missen een toppony. Maar dat exceem... ik heb haar even te koop gehad omdat mijn dochter stopte met rijden, maar ik durf het niet aan. Veels te bang dat ze bij iemand komt die haar niet zo verzorgt als dat wij doen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 11:48

Visitor schreef:
Het is niet zozeer het eiwit als wel het suiker en zetmeel waar je bij hoefbevangenheid op moet letten, en ik dacht bij eczeem ook. Kijk anders eens hier [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Correct! Ik had me even vergist! Het eiwit kan jeuk met zich mee brengen, maar idd, suiker en zetmeel zijn de boosdoeners bij hoefbevangenheid :) Gelukkig zit dit ook amper in het voer dat ik voeder.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:51

Als je heel punctueel bent met een eczeemdeken hoeft zomereczeem geen problemen te zijn. Maar dat betekent wel dat het paard bij het verdwijnen van de nachtvorst altijd onder de deken moet staan en blijven staan. :)

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:54

Als dit voor jouw HET paardje is, zou ik me niet laten tegenhouden door iets 'kleins' als eczeem.
Ik bedoel hier 'klein' t.o.v. goede karaktereigenschappen etc.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 12:12

Consequent met dekens omgaan zal hier geen probleem zijn daar ik elke dag min 2x bij de paarden kom.. In de winter, wanneer de banen dicht gesneeuwd zijn, soms 1x, maar dat is dan ook minder nodig.

Morgen (of heel misschien vandaag) ga ik kijken. Hopelijk heb ik dan wat meer informatie over zijn zomereczeem en de ernst. En hopelijk is zijn karakter in het echt net zo aangenaam als dat ze laten overkomen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:15

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik een shet heb gehad met zomereczeem en na mijn ervaring zou ik nooit een paard met eczeem kopen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:18

Waar staat je paard trouwens en waar komt deze te staan?
Aan de kust uit zomereczeem zich vaak minder, dus denk eraan dat als het paard aan de kust staat en je verplaatst hem naar landinwaarts, dat het eczeem dan erger kan worden.

Het makkelijkst is, vind ik, om de deken gewoon continu om te laten (ook als het regent, de dekens drogen vrij snel en mijn ervaring is dat ze onder de deken niet nat worden tot in de ondervacht). Ik doe de deken alleen af als ik er ben, kan ik mooi ook in de gaten houden of ze schuurt. Dan behandel ik ook alle eventuele plekjes en borstel ik de manen even uit (die gaan wel nogal 'plakken' onder zo'n deken). Daarna gaat ie gewoon weer om.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 12:19

Momenteel zou deze op een weide komen te staan in ongeveer het midden van het land. Deze is wel open gelegen, dus hier is ook best wat wind. Later zou die ergens op een heuvel komen te staan. Ook in het binnenland

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:26

Ik zou zelf persoonlijk niet voor een eczemer gaan, vindt het niks dat een paard constant jeuk zou hebben en niet zou mogen krabben. Zou ik zelf vreselijk vinden al weet ik dat je een paard niet met een mens mag vergelijken. Zijn zat andere leuke paardjes te koop momenteel dus zou zeker nog verder zoeken voordat je je aan een paardje vastklampt.

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:26

karlien1 schreef:
ik heb "per ongeluk" (in de winter en toen had ze mooie manen) 2 jaar geleden een paard gekocht met zomerexzeem... wat ik toen natuurlijk niet wist.. en ik zou ze voor geen miljoen willen inruilen of verkopen !!
van maart tot oktober haar exzeem deken op en daarna lekker winter deken... en prachtige manen !!!
een beetje extra verzorging ivm dekens maar voor de rest geen enkel probleem... af en toe een paar uur zonder deken als het wat slechter weer is en na het rijden even in de wei zonder deken zodat ze lekker kan rollen ...
en het schept een extra band met je paard... ik smeer haar manen ook regelmatig in met speciaal spul... vraag maar in ruitershop ;-)

ik hoop je hiermee een beetje te kunnen helpen...
mocht je nog vragen hebben mag je me altijd laten weten... succes en vooral....
volg je hart en je gevoel...

greetz karlien

Hier hetzelfde verhaal. Ook in de winter gekocht zonder ervanaf te weten ..
Heb alle middeltjes geprobeerd, maar sinds 2 jaar probeer ik niets meer en heeft hij alleen een Rambo Sweet itch hoody op van maart tm oktober en heeft hij vrijwel nergens last van ( maar moet hem absoluut niet een dagje zonder deken zetten , want dan vergaat hij al van de jeuk en wonden )

Dus wel altijd zorgen met dekens, altijd 1 op reserve hebben liggen.

Als ik het van te voren had geweten , weet ik niet of ik hem gekocht zou hebben, ondertussen heb ik hem al 5,5 jaar en zou ik hem voor geen goud willen missen :)

Mijne staat trouwens 24/7 buiten in de zomer ( krijgt dan geen brok), ook met regen, deken droogt zo weer op.
Laatst bijgewerkt door Donatello86 op 14-08-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt