winterhaar..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

winterhaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 12:48

Hoi lieve bokkers!

Dat mijn pony meer een winterpaard is was duidelijk, maar dit jaar maakt hij het wel erg bont..
Meneer maakt nu al een dik winterpak aan! Het was mij al opgevallen maar toen gister een stalgenootje zei dat hij zo dikke zomervacht had wist ik dat ik dus niet de enige was..
In het midden van de zomer was hij superglad, glanzend en kort in het haar. Nu wordt het dus alweer een beertje! Hij is altijd vroeg met verharen (in januari was meneer al bijna kaal :+ ) en nu dus weer bijna een beer. Ik heb hem in de winter onder een 200 grams winterdeken gehouden, en aangezien ik nu echt fanatiek aan het rijden ben (ongeveer 4 keer rijden, waarvan 1 keer les, 1 keer longeren/grondwerk) wil ik hem graag wat korter.
Maarja, als hij nu al een beer wordt is dat lastig :Y) Nu al een deken op zie ik echt niet zitten, en met scheren flipt hij helemaal.. ook ben ik niet zo fan van verdoven, of heb ik geen andere optie?

Iemand een geniaal idee?? of zit ik toch vast aan het scheren straks? (en wanneer dan? DA laten spuiten??)

Laulitz

Re: winterhaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:45

Tja het begint nu al he, die wintervacht :+ Ik zou zeggen, vroeg in de dekens zetten maar het is wel een beetje overdreven om nu al in de dekens te zetten. Staatie 's nachts op stal? Dan kun je vragen of ze de lichtjes wat langer aanlaten, dan krijgen ze het gevoel dat het nog zomer is en nog geen vacht aan moeten maken. Alstie net als de mijne altijd buiten staat, dan heb je hetzelfde probleem als mij. Dan is scheren denk de enigste oplossing helaas...

Lonnekelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:38

Met dit warme weer zou ik hem niet al in de dekens zetten. Het kan zo maar weer 30 graden worden. Scheren is dan de enige oplossing. Je doet hem geen plezier met zo'n dikke vacht in het warme weer te laten staan. Waarom ben je tegen verdoven?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:44

ik hoorde het al meer ja! Ik zou dan maar scheren (of je paard niet in het zweet werken)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:41

Mijn fjord begint ook elk jaar half augustus al met een winterjas _O-
Ik ga niet al beginnen met dekens.. Het scheerapparaat gaat er gewoon 4x per winter overheen.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 08:08

Bedankt voor jullie meedenken!
Hij staat dag en nacht in de wei, dus licht regelen is helaas geen optie. Wel een goede tip!
Ik denk dat ik toch maar aan scheren vastzit dan. Ik ben niet per se tegen verdoven, maar had gehoopt dat er een andere oplossing was. Ook vind ik verdoven een beetje symptoom bestrijding, maar zonder gaat echt niet, langzaam wennen is gebeurd maar meneer vind het doodeng.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:47

het word alweer steeds eerder donker vandaar ze alweer hun wintervacht aan maken. Dekens om doen helpt niet om de groei tegen te gaan. Het enige dat evt kan helpen is ze tot 23 uur savonds in een goed verlichte stal te zetten.
Dit jaar waren ze ook al later in hun zomervacht doordat het lang koud is geweest.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:02

die van mij begint ook altijd half augustus, maar dan begin ik echt nog niet aan dekens, ik begin pas met opbouwen als de nacht temp onder de 10 graden komt.
hij heeft nooit een te dikke vacht gehad, op een gegeven moment stagneerd het aanmaken van de wintervacht gewoon weer en begint het weer als het echt nodig word

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:24

verharen komt door het veranderen van licht/donker.