Beginnen met dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Beginnen met dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:11

Sinds een paar maanden heb ik een haflinger merrie.
Heb haar net ingereden en ben van plan lekker met haar te blijven trainen.

Ze staat nu nog 24/7 op het land, en vanaf ongeveer september gaat ze snachts naar binnen toe.

Ze is hiervoor altijd gewend (ook winter) 24/7 zonder deken.

Maar aangezien ik nu volop met haar train wil ik haar kort in de vacht houden (liefst niet scheren) en dat dus bereiken met dekens te gebruiken.

Nu heb ik geen idee wanneer te beginnen, en hoe ik het beste kan opbouwen met dekens.

Heb de zoekfunctie gebruikt maar heb niks kunnen vinden.

Iemand die me kan vertellen wanneer ik moet beginnen met de dekens, en welke?

Alvast bedankt!

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:12

Interessant ik lees ook even mee, wil me haf ook (liefst) niet scheren dit jaar.

Muronia

Re: Beginnen met dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:14

Wanneer de nachttemperatuur onder de 10 graden komt, krijgen ze hier s nachts een deken op. Overdag pas als de temp overdag rond of onder de 12 graden komt.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:19

@leorah: Maar begin je dan met een gewone regendeken of wat dikker? En zijn jouw paarden gewend aan dekens?
Want mijn paard is natuurlijk eraan gewend dat ze vacht moet aanmaken.. Dat zal denk ik al schelen?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:20

Dat kan best hoor, ik deed toen ik nog wedstrijden reed dit ook. Heb mijn
eigen paarden nooit helemaal geschoren.

Rond de 10 graden beginnen met een zomerdek in de nacht.
Rond de 5 graden overdag een zomerdek en in de nacht een 200 grams.
Rond de 0 graden over een 200 grams en nacht 400 grams.
Lagere temp. met dikkere dekens of meer lagen.

Dit is hoe ik het deed en het ging met mijn paarden heel goed. Het hoeft
natuurlijk niet zo te zijn dat het bij jou het zelfde werkt. Gewoon spelen.

Bij mij gaf het wel leuke reactie's, want iedereen dacht dat ik geschoren
had als ik op wedstrijd ging en kon dan trots vertellen dat dit niet zo was.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:20

Ik ben dol op exceemdekens.Die poetsen de hele dag , ze blijven mooi kort in het haar en ze glimmen als een spiegel.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:21

Mijn ene paard was niet gewend aan dekens en pakte dit goed op.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:36

Ik begin altijd met een regendeken als het onder de 15 graden komt en meestal is het dan de tijd dat het ook echt veel regent. Zodra het wat kouder wordt 5-10 graden komt er een 100 grams deken onder en bij 0 graden doe ik een winterdeken op. Daarna ligt het aan de temperatuur of er nog een onderdeken bijkomt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:48

Temperatuur is minder belangrijk bij het aanmaken van winterhaar.
Het is vooral het korter worden vd dag dat er voor zorgt dat je paard haar aan gaat maken.
Zorg dus voor voldoende licht tot een uur of 10 s'avonds en een bijpassende deken.
Bij mij krijgen ze al snel een dunne deken op,maar ik scheer ze toch altijd.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:41

Ik hou ook aan onder de 10 graden 's nachts is deken op. Overdag is afhankelijk van het weer, bij regen en harde wind een regendeken en bij droog zonnig weer deken af. De rest wat daarna volgt is gevoelsmatig, ik ging vorig jaar tot maximaal 400 grams (bij plots extreme koude eventueel naar 600 grams). Mijn paard heeft absoluut geen wintervacht, ik kán hem niet eens scheren omdat zijn vacht zo kort is. (was het maar zo, want ik vind de kleur van een geschoren vos om te kwijlen!).

Houdt rekening met het feit dat Haflingers over het algemeen snel een dikkere vacht krijgen dus scheren misschien alsnog nodig is.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 11:23

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik moet het inderdaad maar gewoon gaan proberen om te kijken wat voor ons het beste werkt!

Begin straks als het rond de 12 graden snachts is met een fleecegevoerde regendeken en ga vanaf daar opbouwen!

Xladyx: Klopt, en vooral omdat ze natuurlijk gewend is om een dikke vacht aan te maken zal het dit jaar waarschijnlijk lastig worden haar kort te houden. Ik ben benieuwd, we gaan het ondervinden.. En anders toch maar een keer scheren...

Kus_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:30

het hangt van het paard af mijn pony krijgt haar deken sneller op dan mijn paard.
mijn pony komt vroeg in de haren dus ik denk dat je dat aan je hafje kunt zien

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:48

Evaa_ schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik moet het inderdaad maar gewoon gaan proberen om te kijken wat voor ons het beste werkt!

Begin straks als het rond de 12 graden snachts is met een fleecegevoerde regendeken en ga vanaf daar opbouwen!

Xladyx: Klopt, en vooral omdat ze natuurlijk gewend is om een dikke vacht aan te maken zal het dit jaar waarschijnlijk lastig worden haar kort te houden. Ik ben benieuwd, we gaan het ondervinden.. En anders toch maar een keer scheren...

Ik zou niet scheren, dan moet je volgend jaar scheren om een wintervacht te vermijden.
Als het dit jaar niet helemaal lukt volgend jaar gewoon weer proberen. Paard moet ook
even wennen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:17

je zou er ook over na kunnen denken om geen deken op te doen en niet te scheren.

Mijn haflinger loopt ZZ dressuur, loopt overdag buiten en staat s nachts op stal. Ze wordt dagelijks intensief getraind. Maar krijgt geen deken op en wordt ook niet geschoren.
Na het werk krijgt ze een zweet deken een uurtje op en daarna gaat de deken er weer af.
Voor ons werkt het al jaren prima zo.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 08:07

Janouk: opzich een idee als me paard thuis zou staan. Maar ze staat op een stal dus dan word het iets lastiger om elke dag na een uur weer terug na stal te moeten voor haar deken.
Ze neemt al veel tijd in beslag, vooral straks in de winter, dus dat is echt geen optie.

Vandaar deze vraag ook met dekens.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:59

Ik zit met exact hetzelfde euvel en dit jaar is het eerste jaar dat ik aan dekens ga beginnen en wel via het onderstaand schema als richtlijn.

Overdag boven de 15gr gaat de eczeemdeken op
Overdag onder de 15gr...0 gram zomerdeken of regendeken zonder vulling of bv de regendeken over de eczeemdeken.
Overdag onder de 10graden...100gram
Overdag onder de 5 ... 200
Overdag onder de 0...300
Overdag onder de -5...400

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:55

Goed schema
Mijn dikste deken is 300 grams en wil die gebruiken als het echt gaat vriezen, eventueel als het echt koud is nog een fleecedeken eronder.

Nou was het dus afgelopen nacht maar +- 12 graden dus zit al te twijfelen om snachts een fleece-regendeken op te doen (behalve nu het weer wat warmer wordt..)
Wat denken jullie? Ik vind het wel vroeg..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:13

Ik denk dat een regendeken nog wat te warm ("broeierig") gaat worden. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor een dunne fleece of een dunne zomerdeken, deze zijn wat luchtiger, dacht ik, dan een regendeken.
Een fleece gebruiken als onderdeken kan en telt dan, beetje afhankelijk van de dikte natuurlijk, als een 50/100 grams voering/onderdeken. Zo werd mij verteld.

Heb zelf inmiddels een mooie dekenslag kunnen slaan met al het uitverkoop gebeuren :) :) :)
De ellende van en met een teddybeer op stal gaat me dit seizoen niet weer overkomen!

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:41

Topic is al wat ouder maar misschien is het handig om mijn dekenschema nog even toe te voegen nu het weer wat kouder begint te worden.
Los van de discussie of je wel of geen deken gebruikt (en waarom) hou ik voor mijn paard (die ik het hele jaar door in de avonduren best in het zweet rij en die in de wintermaanden een halve dag buiten staat als het niet glad is) het volgende schema aan:

Temperaturen overdag:
Tussen 10 en 15 graden : 0 gr. regendeken
Tussen 5 en 10 graden : 100 gr. onderdeken + 0 gr. regendeken
Tussen 0 en 5 graden : 200 gr. waterdichte winterdeken
Tussen -5 en 0 graden : 300 gr. waterdichte winterdeken
Tussen -5 en kouder : 100 gr. onderdeken + 300 gr. waterdichte winterdeken

Ik vind een extra 0 grams regendeken en een 100 gr. onderdekentje ook altijd handig om er extra bij te hebben zodat je wat hebt om er extra op te gooien of af te halen mocht het toevallig een paar dagen wat warmer of kouder zijn. Het blijft altijd een beetje een gevoelskwestie en het is ook sterk paardafhankelijk, maar misschien heeft iemand hier iets aan!