Rijden op gras... stiften draaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Rijden op gras... stiften draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 12:20

Hoi allemaal
Na overwegen heb ik besloten om mijn paard toch vierkant op ijzers te zetten (Voor had ze al), haar hoeven van achteren hebben dat echt nodig. We rijden regelmatig buiten en merk dat haar hoeven dat echt te voorduren hebben. Nu zit ik te twijfelen over het volgende.
Waar mijn paard staat is geen bak aanwezig, we rijden dus altijd in een weiland. Poosje terug hebben wij er een omheining ingezet, en bordjes zodat het een echte bak is. Nu kan mijn vriendin er wel prima in rijden, galopperen, bochten draaien etc. Maar die van mij is serieus net bambi op ijs.. ik baal hiervan. Ik pak nu vaak de trailer om in de bak bij een kennis te rijden omdat ik dan wel lekker kan trainen met haar. Als ik toch probeer te galopperen word mijn paard heel voorzichtig en gaat ze bijna op haar snufferd ook bij het maken van voltes. Mijn paard is van zichzelf ook lomp, kijkt totaal niet uit waar ze die stelten van zich neerzet en dat is soms best frustrerend dan denk ik van Grr til die voeten nou op!
Als ik dan zie van wedstrijd terrein proeven worden verreden op gras denk ik hé balen mijn paard kan niet eens op gras rijden.

Nu zit ik eraan te denken om stift gaten in de ijzers te laten zetten, moet je dat dan van voor én van achteren doen? als de bodem wat droog is zoals in de zomer kan je ze dan ook gewoon draaien? Kan je de kalkoenen vaker gebruiken ? Heb geen ervaring ermee..

Iemand ervaring ermee?

FriesWytske

Re: Rijden op gras... stiften draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:24

Hier zomers standaart ijzers onder waar stiften voor en achter in kunnen. En thuis in het land gebruik ik ze ook. De stiften/kalkoenen moet je er na het rijden gewoon weer uitdraaien. En kun je heel vaak gebruiken. Ook nu krijgt ze ze er gewoon onder, als ik in het land rijd of op wedstrijd ga.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:24

Ik reed met wedstrijd op gras ALTIJD met kalkoenen in.. Zodra ik maar ergens op gras moest rijden, meteen kalkoenen in..
Dit gewoon voor de zekerheid van paard omdat zij ook voorzichtig was en ik zelf ooit zo onderuit gegaan met ben paard....

Dus ik zou zeggen, gewoon grote kalkoenen indraaien en waarschijnlijk is probleem opgelost ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:25

Hoeft niet persé grote kalkoenen. Ik heb altijd kleine kalkoenen in en daarmee blijft ze ook zeker op het gras.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:27

Alleen als het gras nat is en grond zacht draai ik kalkoenen in anders niet. Hier (FRankrijk) is de grond zo kei en kei hard dat ik met de normale kalkoenen niet fijn kan rijden want dan werd het ook weer glad. Waarschijnijk heb je dat probleem niet in NL. Met stal kalkoenen kom je al een heel eind hoor en die zijn klein.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:29

Je zult merken dat jouw paarden met kalkoenen in meteen zekerder beweegt. Wij hebben 2 maten. Gewone voor droog weer en lange voor wanneer het regenachtig is of de bodem drassig is. Zelfs dan glijden ze niet!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 12:31

Moet je bij droge bodem dan een stift nemen met een wat hardere punt dan of ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:07

Charityyy schreef:
Moet je bij droge bodem dan een stift nemen met een wat hardere punt dan of ?

Zelf doe ik dan niets, dus rijd dan zonder.
Wellicht dat je dan stiften kunt gebruiken die ze ook op ijs gebruiken, maar dat is iets waar ik zelf over na gedacht heb maar niet doe want mijn merrie rijdt zeker genoeg op droge bodem. Hierbij moet ik wel eerlijkheidshalve opmerken dat ik zelf ze nog nooit gebruikt heb daar ik nog nooit op ijs heb gereden. Dus wellicht is dit een heel erg fout idee om wat voor reden dan ook. Ik ken die stiften gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-13 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:09

Ik zou gewoon met de kleine beginnen. Dan kun je altijd nog, als ze al glijdt, de grote er de volgende keer er in doen.