In de winter 24/7 buiten met ongevoerde regendeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

In de winter 24/7 buiten met ongevoerde regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 01:13

Juist ja, buiten is het 30 graden overdag en ik denk om 02 uur 's nachts na over dekens voor paardlief in de winter.
Maar ik ben helemaal nuchter hoor :+

Ik heb mijn Tinkermerrie ruim een jaar geleden gekocht van mensen die haar in de winter altijd 's nachts op stal hebben gehad en met een deken hadden staan. Nuchter als ik was heb ik haar gewoon 24/7 buiten gelaten afgelopen winter, zonder deken. Tegen de kerst had ik het idee dat ik haar toch wat tekort deed; ze was minder vrolijk, werd wat schraal en last van diaree aanvallen, toen heeft ze een 300 grams deken gekregen waarna ze aanzienlijk opknapte. Afgelopen winter kreeg ze twee keer per etmaal een forse portie ruwvoer, verder niet structureel krachtvoer oid.

Nu is de vraag, wat doe ik komende winter? Ik ben echt een leek met dekens en heb m'n paarden liever gewoon puur natuur, naakt dus, op de wei staan. Echter is mevrouw de Tinker drachtig en wil ik dus ook geen risico's nemen wat betreft weerstand, dus toch nog maar een dekentje komende winter. Gaan we de winter daarna wel weer verder kijken.

Afgelopen jaar had ik het idee dat vooral neerslag in combinatie met kou haar niet prettig was, wanneer het droog was, maar koud, had ik een vrolijk paard en leek ze ook minder "ingevallen". In april is ze wat aan het hoesten geweest (vaag vermoeden is stof) en heb ik haar als "ondersteuning" een ongevoerde regendeken gegeven omdat het die dagen ook erg regenachtig was.

Komende winter staat paardlief 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Een deken krijgt ze sowieso, naar mijn idee heeft ze die dus voornamelijk nodig tegen de waterkou. Ik vraag af of een regendeken voldoende is. Een teddybeer mag ze van mij worden, tegen vachtaanmaak hoeft die deken er beslist niet op, het is enkel om haar weerstand optimaal te houden.

Van de ene kant hoor ik, en heb ik ook gezien, dat een Tinker best 24/7 buiten kan met enkel een regendeken zonder ziek/koud/schraal te worden; die vacht maken ze wel aan. Anderen beweren dat een paard dan de vacht niet uit kan zetten door de druk van de deken en zijn temperatuur niet kan regelen waardoor het het ongetwijfeld koud zal krijgen met een deken zonder vulling.

Als een deken met vulling noodzakelijk lijkt, hoeveel grams moet dat dan zijn, en op welke manier bouw ik dat het beste op?

Alvast bedankt!

linnebill

Re: In de winter 24/7 buiten met ongevoerde regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 01:25

Haha, dat soort bedenkingen komen altijd midden in de nacht! Heb ik ook last van :+
Ik ben heel erg tegen ongevoerde regendekens. Dit omdat, wat je zelf al schrijft. De paarden hun haren niet meer rechtop kunnen zetten en dus inderdaad de temperatuur niet zelf kunnen regelen.
Regendeken zonder vulling is naar mijn mening echt voor dat ene regenbuitje en daarna kan de deken weer af.
100gram is dan een stuk beter. Wat je ook kan doen, en wat naar mijn idee nog beter is, is een 0grams deken, met daaronder verschillende vullingen. Zo blijft het dier nog warmer omdat meerdere dekens goed isoleren.
Je kan 1 deken van 500gram opdoen, maar dat zuchtje wind voelt hetzelfde aan als onder 1 deken van 100 gram.
Als je meerdere laagjes doet, blijft het dier warmer. Kijk maar naar jezelf met een fleecekleed of wollen kleed over je bed! :j
Succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 01:32

Hoe bepaal ik hoeveel gram paardlief nodig heeft om warm te blijven?

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 01:34

Caily schreef:
Hoe bepaal ik hoeveel gram paardlief nodig heeft om warm te blijven?

Staat ze in de wind, heeft ze beschutting?
Ik denk dat je zonder al te veel wind met 100 gram klaar moet zijn..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 01:41

Paarden worden juist verkouden van dekens.

En wat warm houden betreft, heeft je paard dus 24/7 beschikken tot ruwvoer? Want juist een gevulde maag houdt het paard warm. Dus steeds die korte fastfoodbrokjes, dan blijft je paard niet warm en zal die inderdaad het koud krijgen. Wellicht ook even een winter nodig om te wennen aan dekenloos en even doorzetten, maar snap dat dat met dracht misschien niet helemaal is wat je wilt. Vacht van een paard is trouwens waterdicht :+ En met alleen een regendeken, als het vriest dan heeft je paard geen enkele mogelijkheid om haar vacht 'op te zetten' en dan zal ze het waarschijnlijk juist koud krijgen omdat ze alleen maar een dun dekentje op heeft. Met haar vacht kan ze juist haar temperatuur perfect regelen :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 01:58

Mijn paard stond dekenloos totdat ik het idee had dat ze dat niet aan kon. Dat de vacht waterdicht is weet ik uiteraard; maar het kost wel extra moeite een natte vacht warm te houden en dat leek ze niet helemaal aan te kunnen. Ze is niet ziek of te dun geweest, bij de eerste tekenen had ik zoiets van beter zekere voor het onzekere en heb ik me laten adviseren door meerdere mensen met ervaring. Zoals ik al zei ben ik zelf ook voorstander van dekenloos, maar mijn merrie is 13 en heeft dus 10 jaar lang een deken gehad én 's nachts binnen gestaan. Ik kan me voorstellen dat 24/7 buiten zonder deken in een keer niet haalbaar was, daar er dus ook maar twee keer per etmaal gevoerd werd.

Inmiddels staan we op een andere stal waar ze zo'n grote hooiruif hebben waar een hele baal hooi in gaat waardoor ze dus komende winter onbeperkt kan eten. Misschien zou dit al genoeg zijn om het voor haar wel haalbaar te maken. Als ze niet drachtig was had ik de "gok" nogmaals genomen om het haar op eigen kracht te laten proberen, grote kans van slagen. Echter is ze wel drachtig dus stellen we grenzen verkennen maar een jaartje en krijgt ze nu gewoon weer een dekentje.

Ik vraag me alleen af in hoeverre de functie van de vacht beperkt wordt door een deken en wat dan de beste aanvulling zou zijn. Het is natuurlijk niet zo dat de vacht ineens weg is en ze kaal is onder de deken dus dat ze helemaal niks meer zelf kan geloof ik niks van. Verschil tussen dag en nacht is qua temperatuur ook nog wel eens groot in de winter, en afgelopen jaar heeft ze gewoon genoeg gehad aan de klok rond 300 gram. Maar wat ik begrijp van linnebill zou minder gram ook genoeg moeten zijn.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 05:55

De hele functie van een wintervacht wordt beperkt door een winterdeken. Paard kan zijn haren niet meer rechtop zetten om zijn temperatuur te kunnen regelen. Leg er dan dus niet een te dunne deken op omdat het paard al een dikkere vacht heeft.

Mijn vorige paard kreeg alleen een ongevoerde regendeken op als het keihard regende, hij ging dan niet schuilen in de schuilstal en kreeg het dan onwijs koud. Hier staan ze aan huis, dan is het wel makkelijker ingrijpen en snel deken op of weer af kunnen doen.

Het belangrijkste is goed en genoeg hooi om het kacheltje te laten branden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 06:17

Waarom een deken? Je zou het kunnen proberen zonder deken, het zou kunnen zijn dat je tinker voldoende wintervacht aanmaakt om zonder deken buiten te kunnen.

Mijn arabier stond afgelopen winter de hele winter door buiten zonder deken, zelfs op de koudste dagen had hij niet koud. Ik heb hem 2x een nachtje een regendeken opgelegd, als het heel erg veel regende. Ik merkte dat hij door zijn eerder dunne wintervacht niet zo goed tegen heel nat weer kon, maar van de kou heeft hij nooit last gehad.

Zonder deken hebben ze de kans om zelf wintervacht aan te maken en hun temperatuur te regelen via deze vacht. Ze zetten hun haren recht en hebben daardoor een laagje isolatie. Zoals lovelance zegt is hooi belangrijk om het kacheltje te doen branden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 06:36

Als je de vacht gewoon laat zitten, gaat die regendeken meer kwaad dan goed doen. Een deken belet de vacht z'n werk te doen; de haren kunnen bv minder makkelijk uitgezet worden. Een dikkere deken gaat een Tinker in wintervacht niet fijn vinden; dat wordt zweten.

Plus het nadeel dat wat voor weer het ook is, die deken er tegen bevallingstijd af moet zijn...

Niet TE voorzichtig worden hoor, ze is drachtig, niet ziek ;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 06:48

Onze paarden staan in de winter wel met enkel een ongevoerde regendeken, ze staan wel 's nachts binnen. We merken dat ze mooi warm blijven eronder (anders krijgen ze meteen een gevoerde) en dat ze veel beter op gewicht blijven dan zonder deken. Er vormt zich onder de deken wel degelijk een laagje stilstaande lucht dat opwarmt en het drukken op de vacht zie je eigenlijk alleen op de schouders en de kont. Uren in de regen staan (waardoor de haren ook plat gaan liggen) of in de wind (die de warme lucht tussen de vacht uit blaase) is naar onze ervaring veel kouder. Een zonnige, windstille winterdag is natuurlijk een heel ander verhaal, maar die hebben we helaas maar zo zelden. Voor mij zeggen mijn eigen ervaringen dus meer dan wat ik op internet allemaal lees. Probeer gewoon wat er voor jouw paard werkt, je kunt altijd nog aanpassen.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:10

Mijn haflinger stond elk jaar met deken(s) op en was ze geschoren in jachtmodel. Overdag in de paddock en voor de avond op stal. Omdat ik veel met haar deed, was dat handiger met drogen van het zweet en zo.

Nu heb ik besloten dat ik deze winter geen deken(s) op doe, omdat ik rustiger aan doe met haar, en ze niet meer zo zal zweten. Bij ons op stal hebben ze goed voer en de hele dag door. Dus aan de "kachel warm stoken" zal het niet liggen.

Maar.... als je in de winter zonder deken wil.....is het nu al de tijd, om er niets op te leggen als het regent of kouder wordt. Nu gaat de vacht al voorwerken, als de dagen weer korter worden.... Dus de vacht voor van de winter, begint in de zomer/najaar.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:15

Ik heb 1 's winters ook met een ongevoerde regendeken staan.
Niet altijd, alleen als het echt heel nat is, en hard regent en er veel wind staat.
Zo blijft ze in ieder geval droog en wordt ze ook niet koud in harde wind.
Wij wonen op de vlakte, dus vooral met oostenwind is het erg koud, ook dan heeft ze de deken op, om de wind dus tegen te gaan.
Ze heeft ook een redelijke wintervacht, als het mooi koud en zonnig weer is met weinig wind, staat ze zonder deken, en 's nachts op stal ook.
Ze is 17 inmiddels en ik verneem de laatste paar jaar dat ze dit gewoon prettiger vind, als het zo regent.
Zonder deken staat ze er maar in elkaar gedoken bij, en heeft ze een deken op staat ze rustig te grazen, of doet ze nog eens een sprintje door de wei.
Ze oogt dan ook stukken vrolijker.