Maar ik ben helemaal nuchter hoor

Ik heb mijn Tinkermerrie ruim een jaar geleden gekocht van mensen die haar in de winter altijd 's nachts op stal hebben gehad en met een deken hadden staan. Nuchter als ik was heb ik haar gewoon 24/7 buiten gelaten afgelopen winter, zonder deken. Tegen de kerst had ik het idee dat ik haar toch wat tekort deed; ze was minder vrolijk, werd wat schraal en last van diaree aanvallen, toen heeft ze een 300 grams deken gekregen waarna ze aanzienlijk opknapte. Afgelopen winter kreeg ze twee keer per etmaal een forse portie ruwvoer, verder niet structureel krachtvoer oid.
Nu is de vraag, wat doe ik komende winter? Ik ben echt een leek met dekens en heb m'n paarden liever gewoon puur natuur, naakt dus, op de wei staan. Echter is mevrouw de Tinker drachtig en wil ik dus ook geen risico's nemen wat betreft weerstand, dus toch nog maar een dekentje komende winter. Gaan we de winter daarna wel weer verder kijken.
Afgelopen jaar had ik het idee dat vooral neerslag in combinatie met kou haar niet prettig was, wanneer het droog was, maar koud, had ik een vrolijk paard en leek ze ook minder "ingevallen". In april is ze wat aan het hoesten geweest (vaag vermoeden is stof) en heb ik haar als "ondersteuning" een ongevoerde regendeken gegeven omdat het die dagen ook erg regenachtig was.
Komende winter staat paardlief 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Een deken krijgt ze sowieso, naar mijn idee heeft ze die dus voornamelijk nodig tegen de waterkou. Ik vraag af of een regendeken voldoende is. Een teddybeer mag ze van mij worden, tegen vachtaanmaak hoeft die deken er beslist niet op, het is enkel om haar weerstand optimaal te houden.
Van de ene kant hoor ik, en heb ik ook gezien, dat een Tinker best 24/7 buiten kan met enkel een regendeken zonder ziek/koud/schraal te worden; die vacht maken ze wel aan. Anderen beweren dat een paard dan de vacht niet uit kan zetten door de druk van de deken en zijn temperatuur niet kan regelen waardoor het het ongetwijfeld koud zal krijgen met een deken zonder vulling.
Als een deken met vulling noodzakelijk lijkt, hoeveel grams moet dat dan zijn, en op welke manier bouw ik dat het beste op?
Alvast bedankt!