Tips/ adviezen met deken voor oud paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Tips/ adviezen met deken voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:49

Beste bokkers,

Ik ben op zoek naar tips/ adviezen en ervaringen van bokkers die hun paarden een deken op doen in de winter.

Mijn paard is alweer 24 en word in de winter altijd wat schraler dan dat ze in de zomer is.
Reden hiervan weet ik; ze is dol op gras en eet hier dan ook eigenlijk het meest van.
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en 2 kilo brok per dag. Hier doet ze het verder goed op.

Nu heb ik ergens gelezen dat een paard ook (veel) energie moet steken aan het warm houden van zichzelf.
Wat nou als ik haar daarbij help met een deken?
Het is niet zo dat ze mager is in de winter, maar het is al een oud paard en wanneer ze ziek word heeft ze dan eigenlijk niet zoveel ''reserve'' dat ze kan missen.

Ook wil ik vroeg tijdig gaan beginnen met wat extra's voor haar.
Dus naast brok een muesli waar ze van aan komt.
Aangezien het een héél moeilijke eter is, lees; alles wat ook maar een beetje nat is eet ze niet meer op, hooi wat op de grond heeft gelegen eet ze niet meer op en veel brok soorten en pulp eet ze ook niet. Bepaalde appels lust ze niet en ga zo maar door :Y)
Maar nu heb ik proefverpakkingen via Langwerden gekregen die ze wel lust en ze ook krijgt in het najaar.

Maar nu over de deken.
Elk voorjaar moet ik haar er met bepaalde dagen sowieso een op doen omdat ze het koud heeft, maar de ene dag op doen en de andere dag weer af is natuurlijk ook niet goed.
En aangezien ik een leek ben met dekens wil ik jullie vragen:

Wat voor dekens hebben jullie liggen voor je paard?
Wat raden jullie mij aan, wel een deken voor zo'n oud paard of niet?
En met welke temperaturen wisselen jullie met dekens?

Als ik iets vergeten ben, hoor ik het graag! :)
En ik ben me dus aan het '' inlezen '' hoe zoiets in z'n werk gaat met dekens, het staat dus niet vast dat ik haar er een op leg.
Ohja, misschien nog wel een belangrijk puntje; Op stal lopen veel mensen rond die mij kunnen helpen in de winter met wat voor deken er gewisseld moet worden en wanneer. Maar leer graag en ben benieuwd naar wat andere mensen doen/vinden! :)*

Marije_jiplover

Re: Tips/ adviezen met deken voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:24

Warmte uit voer komt vooral uit ruwvoer. Zorg dat daarvan echt ruim voldoende beschikbaar is tijdens de koudere maanden. Ruwvoer heeft een flinke weg af te leggen in het maagdarmkanaal en tijdens dat verteringsproces komt warmte vrij.

Kwa dekens, zou ik het inderdaad gewoon doen. Mijn haflinger van 25 staat jaarrond 24/7 buiten. Hij is geen enorme koukleum, maar hij is wel duidelijk met dekens. Ik heb voor hem als maximum dikte 350 grams. Maar dat is echt heel paard afhankelijk. Ik heb geen vaste temperaturen voor wisselen, hangt ook af van oa wind, regen, etc. Ik kijk naar hoe hij erbij staat en daarop bepaal ik wel of niet te wisselen. In het voorjaar wissel ik warme dagen zonder deken af met koudere en/of natte dagen af met wel een deken. Bij mij is af niet blikvend af. Als hij het warm heeft, is hij blij dat de deken af mag. Als het dan weer een dag regent is hij ook weer blij mét deken.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:32

Bucas Power Turnout Extra Classic!

Heb ik ook voor mijn paardje, ideaal! Geen gezeur met dekens wisselen, en aantal grams. En een hele sterke stof. Hij is behoorlijk prijzig, maar als je gaat vergelijken ben je voordeliger uit dan verschillende dekens aanschaffen. Het is een deken voor weersomstandigheden tussen -25gr en +13gr.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:52

Je paard moet alleen wel tegen fleece als binnenvoering kunnen.
Ik heb voor mijn haf Rambo dekens met liners, allen met gladde voering. De fleecevoering gaat schuren en trekken bij mijn paard.
Plus dat hij bij plus 13 toch echt gaat zweten onder die deken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:00

Inderdaad genoeg ruwvoer en de oudjes op stal krijgen dagelijks nog senioren slobber van Masters dit laat je een paar uur weken en het vocht trekt er dus in het is dan niet meer waterig!
En inderdaad ook lekker een deken om.
Als voorbeeld
In de herfst een regendeken bv 0 grams wordt het kouder een 100 gram of een onder deken eronder.
Wordt het kouder een 300 grams en als het nog eens heeeell koud zou worden kan je er weer een onder deken onder doen.
Het ligt er ook aan heeft jou paard het snel koud of warm? Staat hij 24 uur buiten of snachts op stal enz.

Of je koopt een duurdere deken zoals rambo die voor ruime temperaturen zijn....

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:29

Bedankt voor jullie berichten! Zo ver de berichten zijn kiezen jullie toch voor een deken.

Wiz: na het werk zal ik daar eens naar kijken nog nooit van gehoord eigenlijk!

Linnie: in de winter heeft ze het wel gauw koud. Maar vooral in het voorjaar staat ze te bibberen.
Het is geen paard voor 24/7 buiten dus ze staat meestal vanaf een uur of 12 tot half 6 buiten. Soms ook wel wat langer ligt eraan wat het weer toe laat. Ze staat in de nacht op stal waar de wind niet naar binnen waait dus wel aardig aangenaam. Ze krijgt zowel in de zomer als in de winter zoveel ruwvoer zoveel ze wilt. Helaas eet ze daar vrij weinig van.

Slobber eet ze niet, heb ik met verschillende merken geprobeerd maar dat vind ze écht niet lekker.
Weten jullie nog iets anders in plaats van Slobber?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:02

Ik blijf bij de senioren slobber van masters.....heb nog nooit iemand erover gehoord dat het paard deze niet at....
Verder naast hooi zou ik het dan ook niet weten.
Bietenpulp heb ik weleens gehoord geen ervaring mee.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:15

HAR -> SV

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:21

Alle paarden verbranden op winterdagen hun energie aan het warm blijven.
Ik leg ze daarom altijd een deken op. Ze blijven er mooier onder, maar je voer wordt tenminste ook niet verspilt aan de interne kachel. Dus ook economisch gezien is een deken op best handig.

Doe je paard een lol en koop een goede Horseware deken (Amigo, Rhino, Rambo). Is even geld om te besteden maar die dekens hebben een perfecte pasvorm en een lange gebruiksduur. Plus, zo'n deken is ook altijd zeer gewild op Marktplaats, dus je blijft er ook niet mee zitten ooit.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:43

Ik ken je verhaal. Heb ook een oudje van inmiddels 27 en beleef al een aantal jaren dezelfde winters als jij.
Inmiddels krijgt ze zomer en winter extra. Eerder kreeg ze in de winter altijd slobber waar ik dan geplette mais door mix en nu in de winter slobber (met mais) en de rest van het jaar basis brok. Daarnaast natuurlijk gras en onbeperkt hooi.
Ze krijgt ook iedere dag een pavo koek.

Haar opstal zetten is geen optie. Ze vind het helemaal niks en wil het liefst 24/7 buiten staan dit doe ik dus ook. Wel heeft ze altijd beschutting.
Ik begin altijd met een regendeken. Deze doe ik op als het veel begint te regen, en als ik denk brr haha. Toevallig heb ik één van Amigo.
http://www.youtube.com/watch?v=oELff8lwvwU
er is er maar 1 met deken haha.

Als het nog iets kouder word dit is moeilijk uit te leggen, ik doe het altijd op mijn eigen gevoel. Maar zoals je zelf al aangeeft heb je mensen die je hierbij kunnen helpen. Ook kun je het prima zien aan de paarden mensen om je heen of onderweg.
Na de zomerdeken krijgt ze van mij een 200grams op. Deze is van het merk Diamond. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat het een lekkere dikke kraag heeft en een geweldige sterke deken. En niet onbelangrijk hij is prima betaalbaar. Dit is echt de beste deken die ik ooit heb gehad haha.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna stap ik over op 300gram. Deze is toevallig van harry' horse omdat deze deken echt lekker aanvoelde kwa vulling, een grote staartvlap heeft en lang is.
Normaal ben ik geen hh fan, maar deze deken zat gewoon perfect! En heeft een mooie hoge 'kraag'
Afbeelding
Op de foto mist nog 1 deken singel haha had geen betere foto

Als ik weer terug ga sla ik meenstal de 200grams over. Dan gaat ze van 300 terug naar regen (0gram) dus. Het ligt ook een beetje aan wat het weer doet.

Warmer dan 300gram zou ik niet gaan, dat is echt veel te warm. Je paard maakt zelf de haren aan die ze dan nog eventueel te kort zou komen.
In de zomer zoals nu heeft ze een vliegendeken op. Hier is ze mee getrouwd en die mag op geen enkele manier af haha ze duikt erin en als ik hem even wil recht leggen moet ik dr even dr halster omdoen en vast houden anders is ze er al vandoor bij het horen van de sluiting. Maar dit heeft niets met ouderdom te maken hoor haha toevallig is zei gek op haar vliegendeken.

Ik werk bewust niet met halzen en dubbele dekens. Dat is veel te zwaar voor ze. En hun hals is altijd het warmst van hun hele lichaam hier maken ze dus ook veel haar aan.

Zoals Dees ook aangeeft kun je beter goed aanschaffen. Uit eindelijk scheeld het toch in je portomone, anders blijf je kopen.
Als het 'deken seizoen ' voor ons afgelopen is laat ik ze ook direct wassen zodat ik ze weer netjes klaar heb liggen voor gebruik. Dit is natuurlijk aan jezelf of je ze gewassen wil hebben of niet.

Wel heb ik van elke deken een reserve liggen (niet dezelfde dekens maar gewoon regen, 200 en 300)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 19:49

Cosnuf, bedankt voor je (lange) :+ maar wel heel bruikbaar bericht!
Ik wil heb hier een paar dekens liggen van een ander paard die haar past en die zijn ook gewassen, is wel zo fris! Alleen weet ik niet hoeveel grams deze zijn. Eigenaar van dat paard heeft toen die tijd alles eruit geknipt wat erin zat qua kaartjes. Weet iemand hoe ik dit kan zien?

Dees; zoiets had ik ook gelezen dat een paard daar best wel veel aan moet verbranden en zeker de lange winters die we nu gehad hebben. Vooral dit jaar kon ik het merken aan mijn paard.

Jullie hebben het veel over regendekens, ik heb er één die is heel erg licht ( ik denk 0 grams, bestaat dit?) en is waterdicht. Zit ook geen vulling in en werd altijd gebruikt als regen deken. Deze kan ik daar ook voor gebruiken denk ik dan toch?

En dan verder misschien nogal een domme vraag, maar ik heb een fries maakt dit met dekens nog uit?
En een flink nadeel; ze heeft mijt.
Deze gaan helaas nooit meer weg en ze staat onder controle bij de dierenarts dus het word wel in de gaten gehouden. Maar vinden die beestjes het niet vreselijk lekker onder een warme deken?
Hebben jullie daar nog tips voor?

Zover héél erg bedankt voor alle berichten bokkers! :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:52

Klopt een deken zonder vulling en waterdicht is noemen we een regendeken.
Het aantal grams kun je redelijk voelen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor jou nu nog wat lastig is.
Je kunt het even door iemand van je stal laten bekijken. Iemand die het je wel kan vertellen.
En een fries..... ik heb ook een fries maar dan dekenloos dus dat zou een friezendeken kenner je even moeten vertellen haha. Je hebt wel speciale dekens die voor friezen worden gemaakt alleen zegt mij zelf dat niet zoveel. Ik heb namelijk ook niks met de zadels die speciaal voor friezen zijn haha en andere mensen zweren erbij.
Ligt er ook een beetje aan of je een fries hebt met een hele brede borst etc...
Maar gelukkig! Mag je bijna bij iedere winkel gewoon je deken passen en ruilen als hij niet past.

En wat betreft mijt.... dit zou je even aan je dierenarts voor kunnen stellen hoe je dit het beste onder een deken in de gaten kan houden.
Wel heb ik eens luis gehad bij mijn oude merrie. Dat is een ramp onder dekens! En met die niet al te beste weerstand pfff..... maar de illegale sebacil doet wonderen hahaha.
Ik denk dat je dierenarts je hier het beste advies over kan geven aangezien die ook de mijt van je paard kent.

Trouwens let er wel op bij het wassen van een deken dat ze gewassen worden en daarna weer waterdicht gemaakt worden. Zelf doen is dus bijna niet te doen.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 00:26

Cosnuf; dat van de deken waterdicht laten maken is inderdaad een hele goede van je!!

Ik rijd mijn fries gewoon met een normaal zadel en ze heeft een normaal postuur en gewone nek. Wat de meeste paarden hebben zeg maar. De dekens die ik nu heb liggen passen haar goed. Maar misschien dat het met winterdekens anders was.
Laat me liever heel goed informeren voordat ik aan van alles en nog wat begin!

Zal de dierenarts maandag of dinsdag even bellen hoe dat zit met de mijt.
Sebacil werkt inderdaad wel goed alleen blijf ik bezig met wassen!

Tot zover heb ik echt heel bruikbare tips gehad van jullie!
Heb ze allemaal opgeschreven ook qua voer!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 07:22

Horseware heeft dekens die beter zijn toegesneden naar meer barokke types.
Horseware turnout dekens zijn veelal prima wasbaar zonder verlies van waterdichtheid.

Dat het paard geen deken gewend is, hoeft helemaal niet zoveel uit te maken.
Je begint in september-oktober, als het overdag nog maar een graad of 10 is, met een regendeken. Je kunt ook beginnen door eerst alleen de deken voor de nacht op te leggen. Als het overdag dan rond de 2-4 graden zakt, leg je er een 150-200 grams op (Horseware Medium). Verder is het een kwestie van de oren in de gaten houden. Een paard met koude oren heeft het koud. Zakt de temperatuur dus nog verder (je hebt immers wel eens dagen van min 10) dan kun je nog overwegen om een Heavy op je paard te leggen. Maar met een staldeken onder de Medium los je dat ook prima op.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:01

Ik gaf mijn oude paard altijd in de winter extra mais en slobber. Ze kreeg sobere brokken, de basis brok van havens die zijn echt prima voor oudjes en paarden die lichte arbeid verrichten.
Eventueel kun je een vitamine spuit overwegen als ze toch inkakt (is ook goed voor de vacht).
Ik moest mijn paard scheren in de winter omdat ze extreem dikke vacht aanmaakte, en het gewoon te warm kreeg.
Ik had er altijd een 200 grams opliggen (bij geschoren vacht). ze kon er mee naar buiten en ook 's nachts op stal. Dat ging prima.
Het is verstandig om een goede degelijke deken te kopen, zo kan je er jaren mee doen en weet je zeker dat het goed is !! Wat al is gezegd, amigo, rambo en bucas hebben erg goede dekens met sterke sluitingen.

Edit: Kzie dat je paard geen slobber lust.
Kun je het misschien wat lekkerder maken door er appeltjes en wortels bij in te doen? Eventueel met wat appelstroop erdoorheen?
Hier eten ze de slobbermash van Havens allemaal met smaak! Misschien een ander merk proberen? Slobber moet goed nat zijn, sommige paarden vind het gekriebel aan hun tandvlees van de slobber soms vervelend.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 23:47

Charity: dat van de slobber en appels en stroop is echt een top idee!!
Ik heb al verschillende merken geprobeerd maar ze eet er niet eens een hap van..
Ze ruikt alleen maar en laat het dan gewoon staan.
Droog\nat maakt helaas niet bij haar uit..

Maar ze heeft wel meer van zulke dingen ook met ruwvoer, wij geven haar altijd het nieuwste van het nieuwste en dan eet ze het lekkerste eruit. De rest krijg je er echt niet meer in.. Wacht ze net zolang tot ze iets nieuws krijg hoelang het ook duurt.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 23:49

Word geen gemakkelijke opgaven maar wil het zeker proberen!

Heeft iemand ervaringen met de dekens van Nijland?
Deze winkel is gevestigd in Ruurlo en heeft werkelijk bijna alles!
Alleen zit er wel een groot verschil qua kwaliteit met dingen dus daarom mijn vraag daarna.

Bedankt voor de berichten nogmaals!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:59

Mijn oudje heeft swinters ook altijd een deken op. Heb het ook wel zonder geprobeerd, maar het werkt niet bij haar. vacht genoeg, maar je ziet dr afvallen en het koud hebben. Ik heb maar 1 deken voor dr, maar tis wel gelijk een complete. Een Horseware Duo :D De buitendeken daarvan is 100 grams, net zo zwaar als een beetje regendeken, en met de liners kan je zover gaan als nodig (max 500 gram). Plus als het echt veel regent kan je het halsdeel eraan doen. Echt ideaal die deken.

Kwa voer, tja die van jou lust geen nat voer, maar ik voer erg graag wiesencobs. Is een soort ruwvoer maar die maak je wel nat. De mijne doet het daar, samen met gewone brok en extra vitamines, erg goed op.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 00:10

Die van mij heeft afgelopen winter voor het eerst 24/7 buiten gestaan (met schuilstal).

Mijn paard is altijd 'verwend' geweest, bij ieder drupje gaat hij in de stal staan. Hij heeft altijd in de winter s'nachts op stal gestaan met een dikke deken, en dat merk ik nu wel.

Wilde hem proberen zonder deken te laten staan, maar bij 5 graden boven 0 en een windje had meneer het, ondanks een hele dikke vacht en genoeg ruwvoer, al zo koud dat ik er toch weer een deken op heb gegooid.

Hij is ontzettend goed de winter buiten doorgekomen en amper schraler geworden, terwijl de koudere maanden zonder deken hij wel schraal was geworden.

Dus die van mij houd ook zijn deken gewoon op, ik heb wel een goede deken gekocht, een amigo van ik geloof 500 gram met hals. Hij staat op pensioen en staat 120 km van mijn huis. Gelukkig staat hij bij super lieve mensen en zodra het warm wordt gaat de deken eraf en anders wordt de deken regelmatig recht getrokken ed.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:39

Hebben jullie je paard vandaag ook onder een regendeken staan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:41

Nee, te warm.
Dekens pas vanaf tweede helft sept.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:55

Ik wel. Was net op stal en hij stond te trillen als een rietje en zijn oren, neus en oksels waren ijskoud.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:16

Die van mij zonder. Maar ze zijn er niet lang uitgeweest (Was laat met eruit omdat ik vanmorgen weg moest, en ze stonden naar een paar uur alweer te drammen dat ze naar binnen wilden, heb mietjes :D ) Als ze er smorgens gelijk uitgaan, doe ik ze met dit weer wel een deken op.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:53

Hier ook zo'n beetje rond eind sept onder de 0 grams regendeken (voor mijn huidige recreatiepaard) het oudje waar ik het overigens over heb in mijn vorige post is trouwens op in de eeuwige groene weides :n

Maar, dat was ook een truus met eten. Toch at ze het van havens goed! Ik vind dat ze niet teveel van die zooi toevoegen aan het voer, je opent de zak en het ruikt ook naar paardenvoer. Open je nu een zak pavo dan denk ik Jemig wat hebben ze daar nu allemaal weer gedaan, word ook wel veel genoemd op fora dat veel paarden pavo niet te vreten vinden.

Door je paard het beste op gewicht te houden is in mijn ogen dat ze elke dag rond dezelfde tijd eten krijgen, onbeperkt ruwvoer (hooi) zodat die maag blijf draaien. Gun je paard ook een moment om wat haar aan te maken. Scheelt je weer werk in de winter. Paarden maken haar op basis van de tijd, dat de dagen dus korter gaan worden.

Hoor ook nog wel eens dat mensen hun senioren merrie brok voeren, ook een brok wat dikker maakt... Verder ook zorgen dat je paard zijn gebit in orde is. Oude paarden krijgen snel last van hun tanden waardoor ze hun eten ook nog wel eens laten staan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:56

Ons oudje (28) had het zelfde, in de winter werd ze wat schraal. Meer hooi en voer en pulp deed er niet veel aan af.. Of in dit geval bij! Nu staat sinds twee jaar met een 0 grams regendeken in de winter en gaat het veel beter.

Ik wacht wel vrij lang met de regendeken zodat ze zelf eerst een flinke vacht aanmaakt.