Paard last van vliegen. Dekens en spray bijna geen optie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard last van vliegen. Dekens en spray bijna geen optie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:18

Hai allemaal!

Mijn verzorgpaard heeft met dit weer erg veel last van vliegen en dazen.
Nu heb ik een probleem dat hij erg schrikachtig is.

Gisteren hebben de eigenaar en ik hem in de box met het halster + touw vast moeten zetten om hem met (zelfgemaakte) vliegenspray in te sprayen. Hij staat al stijf bij het geluid van het sprayen, om nog niet te spreken over hoe hij reageert als het op zijn vacht komt..
Dit is dus bijna geen oplossing, omdat het sprayen de angst waarschijnlijk alleen erger maakt..:(

Dus de eigenaar gevraagd of Calvano een vliegendeken mocht. Dat v iond hij geen goed idee omdat ze met rollen/schuren kapot kunnen gaan.

Heeft iemand nog een idee om de vliegen geen kans te geven als het sprayen zelf geen optie is, en een vliegendeken ook niet?

Alvast bedankt!
Xx Joaltijd

paardjes123

Re: Paard last van vliegen. Dekens en spray bijna geen optie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:21

Een roller gebruiken of vliegenspray op je hand/borstel/spons sprayen en dan daarna op paard

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:22

Dan blijft er weinig over ;)
En de dekens gaan niet zomaar kapot hoor :)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:22

Vliegenspray op een spons doen idd en daar het paard mee insmeren.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:23

rollen en schuren moet een goeie vliegendeken tegen kunnen,wat moet half nederland dan met zn vliegendekens op? natuurlijk moet je wat geld uitgeven om een redelijk sterke deken te kopen,maar ze zijn ontworpen om ergens tegen te kunnen hoor :) is een vooroordeel! in een kudde of dag en nacht buiten moet je echt wel een ramo protector of iets vergelijkbaars kopen,wij hebben de bucas buzz off en de amigo vliegendekens en die heb ik al een paar jaar :D ze staan niet samen en snachts binnen. succes met overtuigen! :) groetjes deess

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:27

gewoon vliegendeken erop, kunnen best wat hebben. Of gewoon je paard insprayen ondanks dat hij het eng vind.. dat gemiep altijd. Mijn paarden worden gewoon ingesprayt of ze dat nou leuk vinden of niet, ik vind ook weleens iets niet leuk. Ze hebben maar te leren dat ze er niet dood van gaan. Ik heb dus altijd gewoon doorgesprayt tot het paard normaal deed, en nu heb ik dus 2 ponies die ik gewoon terwijl ze los staan volledig kan inspuiten, is ook behoorlijk handig mocht je een keer een bepaald iets met de gezondheid hebben wat je moet behandelen met een spray als ze gewoon normaal doen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:30

ukkiepuk schreef:
Vliegenspray op een spons doen idd en daar het paard mee insmeren.

Inderdaad. En als je paard dan nog schrik heeft van het geluid van de spuitbus moet je zelf maar wat geluidjes maken zodat je paard het niet hoort. Zo werk het bij mijn paard. :) En tussendoor kan je er ook aan werken om je paard te laten wennen aan spray. Op lange termijn veel makkelijker!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:31

Uiteraard vind een paard het sprayen van nature eng. Hij kent het niet.
Ga samen in de roundpen, ga aan zijn schouder staan met het halstertouw in je linker hand en de spray rechts. Spray eerst in de lucht zodat hij gewend kan raken aan het geluid. Hij zal proberen weg te rennen, probeer hierbij met het halster hem zachtjes naar je toe te trekken zodat hij rondjes om je heen rent. Blijf sprayen, uiteindelijk zal hij stil gaan staan en gewend zijn aan het geluid. Herhaal dit ook voor de andere kant.
Stap 2 is om precies hetzelfde te doen, maar dan wel op hem te sprayen.

Belangrijk is dat je hem niet de optie ontneemt om te vluchten, daarom moet hij om je heen rennen. Zo kun je hem bij je houden terwijl hij vlucht. Blijf dus ook goed bij zijn schouder, zo kom je niet in de problemen.
Tevens is het belangrijk om door te gaan tot hij normaal blijft stilstaan.

Dit hoef je maar 2 dagen te herhalen (afhankelijk natuurlijk per paard) voordat hij er gewend aan is.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 23-07-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:31

Calvano is zo'n probleemmaker dat hij ook altijd schrikt van tractoren die al duizenden keren langs de wei is gereden.

Maar eerst op een spons/doek is inderdaad wel handig! Dankje!

Xx

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:38

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:45

Met een spons/oude borstel die vliegenspray er op doen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:44

Jaime_ schreef:
gewoon vliegendeken erop, kunnen best wat hebben. Of gewoon je paard insprayen ondanks dat hij het eng vind.. dat gemiep altijd. Mijn paarden worden gewoon ingesprayt of ze dat nou leuk vinden of niet, ik vind ook weleens iets niet leuk. Ze hebben maar te leren dat ze er niet dood van gaan. Ik heb dus altijd gewoon doorgesprayt tot het paard normaal deed, en nu heb ik dus 2 ponies die ik gewoon terwijl ze los staan volledig kan inspuiten, is ook behoorlijk handig mocht je een keer een bepaald iets met de gezondheid hebben wat je moet behandelen met een spray als ze gewoon normaal doen.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:59

Gini schreef:
Jaime_ schreef:

_/-\o_

Het probleem is dat hij dingen eng blijft vinden..
Ook tractoren die zeer vaak langs de wei gaan zijn eng..
We sprayen hem nu in de box in, maar ik vind het niets dat ie het eng vind en nog weleens wil gaan steigeren. Wat ie dan ook in de box doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:01

PowerReiner schreef:
Uiteraard vind een paard het sprayen van nature eng. Hij kent het niet.
Ga samen in de roundpen, ga aan zijn schouder staan met het halstertouw in je linker hand en de spray rechts. Spray eerst in de lucht zodat hij gewend kan raken aan het geluid. Hij zal proberen weg te rennen, probeer hierbij met het halster hem zachtjes naar je toe te trekken zodat hij rondjes om je heen rent. Blijf sprayen, uiteindelijk zal hij stil gaan staan en gewend zijn aan het geluid. Herhaal dit ook voor de andere kant.
Stap 2 is om precies hetzelfde te doen, maar dan wel op hem te sprayen.

Belangrijk is dat je hem niet de optie ontneemt om te vluchten, daarom moet hij om je heen rennen. Zo kun je hem bij je houden terwijl hij vlucht. Blijf dus ook goed bij zijn schouder, zo kom je niet in de problemen.
Tevens is het belangrijk om door te gaan tot hij normaal blijft stilstaan.

Dit hoef je maar 2 dagen te herhalen (afhankelijk natuurlijk per paard) voordat hij er gewend aan is.

Geprobeerd, maar hij gaat eerst keihard galopperen, zodat ik hem net hou, en begint dan als een gek te steigeren, heb het trouwens wel in de wei en bak gedaan. Een 'cirkel' is er niet..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:04

Echt waar, oefenen , oefenen, oefenen. Het helpt echt ! En dan wel op de goede manier. dus belonen ( is stoppen met sprayen in de lucht ) als hij rustig staat

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:10

TS, ik snap dat dat het karakter is van het paard, maar daar moet die dan toch even door. Ik heb hier ook zo een ruin staan die echt letterlijk van alles bang is. Zelfs een halster aandoen is altijd even een 'stop met ademen'-moment. En dat is het hem. Je moet er niet altijd aan toegeven. Natuurlijk vind ik het ook erg voor hem dat die de hele stal door aan het hupsen is wanneer ik hem inspuit. Maar het alternatief is extra belaagd worden door dazen en vliegen. Onlangs had die een wonde waarop zilverspray moest. Gewoon aan het halster pakken, zelfzekere bewegingen maken zonder het paard te verschrikken en dan in 1 keer goed doorspuiten op de juiste plek.

Soms is het echt zo dat je even moet doorbijten. En ja, de kans bestaat dat die het altijd wel wat eng zal vinden, maar de extreme reacties die blijven weg. Het is juist toen ik het karakter ben gaan respecteren dat ik er veel makkelijker mee kan omgaan, niet meer de stress van iets te moeten fixen, nee gewoon doen, punt. ;)

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:37

Mijn merrie vond het ook een drama. Ik ben iedere keer geduldig van achteren begonnen. In het begin moest ik de hals dan nog doen met een spons, maar inmiddels kan ik de hals ook inspuiten. Wel miept ze dan nog (steiger schijnbeweging of draaien). Dus gewoon doen!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:57

het paard wordt nu elke x beloont voor slecht gedrag, raar hupsen = eng sprayding gaat weg = beloning. dan krijg je inderdaad nooit vooruitgang, al moet je 6 flessen water leeg sprayen, stop pas met sprayen als je paard kalm is of normaal doet. Dan stoppen en belonen, zo leert je paard dat juist wanneer hij normaal stilstaat dat dan dan vervelende sprayding stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:19

Jaime_ schreef:
het paard wordt nu elke x beloont voor slecht gedrag, raar hupsen = eng sprayding gaat weg = beloning. dan krijg je inderdaad nooit vooruitgang, al moet je 6 flessen water leeg sprayen, stop pas met sprayen als je paard kalm is of normaal doet. Dan stoppen en belonen, zo leert je paard dat juist wanneer hij normaal stilstaat dat dan dan vervelende sprayding stopt.

Ben ook gestopt toen hij ophield te steigeren!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:32

Bij ons staan een aantal paarden met vliegendekens en de meest gebruikte is de Sweet itch van Amigo. Een enkeling sneuvelt maar de meeste gaan jaren mee. Deze paarden staan 24/7 buiten in een gemengde kudde waar ook nog wel eens een klap valt. Ijzersterke dekens dus :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:50

Lijkt op een sensiebel paardje, daar moet je juist heel assertief mee om gaan. Hoe nerveuzer jij gaat doen hoe meer de stress bij zo'n paard escaleerd. Juist door zelfverzekerd en duidelijk te Zijn gaat zo'n paard je vertrouwen en zal het meer kalmeren. Idd laten kijken/wennen en dan gewoon sprayen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:03

Joaltijd schreef:
Jaime_ schreef:

Ben ook gestopt toen hij ophield te steigeren!

Jaime_ vertelt juist dat je dar NIET moet doen. Door op zo'n moment te stoppen ben je hem juist aan het belonen. Dat dus niet doen :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:07

Akke_sSpring schreef:
Bij ons staan een aantal paarden met vliegendekens en de meest gebruikte is de Sweet itch van Amigo. Een enkeling sneuvelt maar de meeste gaan jaren mee. Deze paarden staan 24/7 buiten in een gemengde kudde waar ook nog wel eens een klap valt. Ijzersterke dekens dus :)

Bedoel je de Rambo Sweet Itch Hoody? Die is inderdaad heel sterk

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:28

Je moet ook niet direct gaan sprayen. ;) Mijn paard was al bang van de fles zelf, en dat zal waarschijnlijk bij jouw paard ook het geval zijn. Neem hem mee naar een rustige, afgezette plek (geen stal, hij moet leren stilstaan in open ruimte ook) en in plaats van direct te sprayen ga je eerst gewoon de fles bewegen. Schudden, op en neer, heen en weer, je paard aanraken met de fles, doen alsof je inspuit zonder te spuiten. En belonen, echt enorm veel belonen! Pas als dit goed gaat begin je te sprayen, op de grond welteverstaan. Zo voelt je paard de druppels nog niet, maar went ie aan het geluid. Eens dat weer goed kan je op de achterbenen beginnen sprayen. En zo werk je van achter naar voor.

Blijven sprayen was bij mijn paard geen optie. Die ging niet steigeren of dergelijke, maar probeerde echt weg te komen. Ik kon wel sprayen, maar het raakte hem niet eens omdat ie zo snel was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:02

Katyatje schreef:
Je moet ook niet direct gaan sprayen. ;) Mijn paard was al bang van de fles zelf, en dat zal waarschijnlijk bij jouw paard ook het geval zijn. Neem hem mee naar een rustige, afgezette plek (geen stal, hij moet leren stilstaan in open ruimte ook) en in plaats van direct te sprayen ga je eerst gewoon de fles bewegen. Schudden, op en neer, heen en weer, je paard aanraken met de fles, doen alsof je inspuit zonder te spuiten. En belonen, echt enorm veel belonen! Pas als dit goed gaat begin je te sprayen, op de grond welteverstaan. Zo voelt je paard de druppels nog niet, maar went ie aan het geluid. Eens dat weer goed kan je op de achterbenen beginnen sprayen. En zo werk je van achter naar voor.

Blijven sprayen was bij mijn paard geen optie. Die ging niet steigeren of dergelijke, maar probeerde echt weg te komen. Ik kon wel sprayen, maar het raakte hem niet eens omdat ie zo snel was.

Het probleem is de fles gelukkig niet meer ^
Alleen als het geluid dichtbij is of 'iets' op zn vacht komt..
Via de achterbenen kan nog wel een op
tie zijn, ik deed de voor, eerst op de hoef, en dan iets omhoog, toen ben ik maar gestopt omdat hij nog stilstond, en beloond. Morgen maar weer kijken, maar dan de box..