Dekens.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:42

Ja ja, midden in de zomer en ik heb een vraag over dekens.
Je kunt maar beter op tijd voor bereid zijn op de winter, toch?

Nu zit het zo, ik heb sinds een week of 3 een Haflingerruin, hij is 16 jaar.
Pony was van de manege, stond daar 24/7 op stal en liep meerdere uren per dag mee in de manege lessen.
Zodra hij een wintervacht kreeg werd hij daar geschoren en kreeg een deken op. (geen hele dikke..)
Nu bij mij komt hij op het land, van de winter zal hij ook een paar uur per dag buiten komen, als het op het land niet kan zal hij in ieder geval in de paddock komen. Hij hoeft uiteraard maar 1x per dag te lopen. Scheren lijkt me dus niet meer nodig?

Maar wat moet ik met dekens aan? Heb een paar mensen gevraagd en iedereen zegt wat anders.. %)
De één zegt dat ik hem gewoon de hele winter zonder dekens moet zetten en hem zelf een vacht moet laten ontwikkelen, eventueel als het echt heel koud is ineens een 200grams deken er op gooien en verder niks.
De ander zegt (vroeg beginnen met) een dunne deken erop en dit opbouwen tot je er een 500grams(!!!) deken op hebt liggen..
Weer een ander zegt dekens op en opbouwen tot een 200/300 grams..

Nu zit ik dus met honderden vragen, wat moet ik doen?
Aan de ene kant wil ik hem best zonder dekens houden, geen gedoe, fijn zichzelf warm kunnen houden, maar aan de andere kant is hij wel al jarenlang 'gewend' om geschoren te worden zodra hij vacht kreeg en dan een deken op te krijgen.. Maakt hij nu dan wel een normale hoeveelheid wintervacht aan, of is dit 'afgeremd' door het jarenlange scheren, of zo? Moet ik hem toch maar schren? Moet ik hem dan toch dekens op doen of het gewoon maar proberen zonder dekens? En hoeveel deken moet hij dan op, hoe moet ik dit opbouwen? 500 gram aan dekens vind ik weer overdreven trouwens, zeker ongeschoren.. Kun je zeggen, geen dekens en dan als het heel koud is ineens een 200 grams deken op? Lijkt mij dat als je in één winter aan een deken begint, je er aan vast zit, aangezien je de vacht platdrukt met dekens? En is dat dan niet ineens weer te warm ook? Wat zijn de voor en nadelen van dekenloos, en wat die van met dekens?

Ik weet het echt even niet en kom er helemaal niet meer uit.. Ik hoop dat jullie mij wat verduidelijking kunnen bieden en advies kunnen geven over wat ik nou het beste met hem kan doen van de de herfst/winter.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:03

Hoe wil je je paard trainen? Intensief of recreatief?
Wanneer je paard niet geschoren is en het word koud (-15- -20) kun je zonder problemen 200 gram erop gooien. Dit hoef je niet elk jaar te doen omdat een wintervacht bij een gezond paard vaak probleemloos aan groeit. Alleen met erg koud weer zou ik dan een deken op leggen..
Nadeel van scheren zijn de dekens, voordeel; bij intensief rijden hoef je minder lang uit te stappen en het paard zweet minder. Voordeel dekenloos; je hebt geen dekens nodig, nadeel; bij intensief rijden zweet een paard hevig en moet je langer uitstappen.
Mijn paard scheer ik in de winter maar ze maakt daarvoor altijd een dikke vacht aan als ik niks doe met dekens ook al werd ze voorgaande jaren geschoren.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:04

Ik hangt er helemaal af wat je met hem gaat doen?
Train je hem zo, zodat hij flink bezweet is na een ritje, dan zal ik hem zeker scheren. Dan een 150 gram erop en naarmate het kouder word zwaardere dekens op leggen (ik scheer de mjine ook en die van mij hebben als het echt koud is een deken van 380 gram,samen met een onderdeken van 150 gram op), rijd je recreatief met hem, en zweet hij nauwelijks, dan zal ik hem lekker zonder dekens zetten.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 21:08

Wedstrijden o.i.d zitten vooralsnog niet in de planning dus hij hoeft niet dagelijks te trainen. Wat dat betreft dus recreatief, maar ene dag zullen we een buitenrit maken, andere dag zal hij aan het werk moeten in de bak en dus intensief gereden worden of aan de longe aan het werk moeten..

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:09

Bij ons op stal worden ze allemaal niet geschoren maar krijgen ze vanaf november, een "regenjasje" 0 gram, waterdicht, eventueel met fleece vanbinnen.
Dit gewoon omdat regen en die koude wind mij geen fijn gedacht lijken, zo blijven ze altijd droog maar maken ze wel zelf hun pels aan. :D
Ik heb mijne wel liever wat korter in vacht dus ik was aan het denken om er toch een 200 grams op te doen na verloop van tijd. Maar dit is een persoonlijke keuze. :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:10

Het ligt inderdaad aan hoe je je paard gaat trainen.
Ik heb zelf een haflingerkruising die ontzettend veel haar krijgt in de winter... die scheer ik voor de helft en doe ik vrij dikke dekens op om echt de haargroei tegen te gaan. Ik doe dit omdat ze op Z dressuur niveau traint en wedstrijden loopt en ze niet droog te stappen is tijdens het trainen (eh ja na 2 uur) en in de binnenbak zich rot zweet op wedstrijden.
Als jij recreatief gaat rijden en het niet erg vindt om in de winter niet intensief te rijden of heel lang de tijd hebt om uit te stappen of je paard op te laten drogen in een stal onder een zweetdeken, zou ik niet scheren.
Ik zou zelf niet gelijk durven hem helemaal zonder deken te laten, omdat hij dit al zolang gewend is.
Je zou het nog een jaar met relatief dunne dekens kunnen proberen (of alleen bij regen en enorme kou) en dan het jaar erna zonder deken laten staan.
Als je wel intensief gaat rijden, zou ik wel adviseren te scheren en met dekens te gaan werken. Ook omdat haflingers over het algemeen erg veel haar hebben 's winters en het dus snel warm krijgen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:28

Yinthee schreef:
Wedstrijden o.i.d zitten vooralsnog niet in de planning dus hij hoeft niet dagelijks te trainen. Wat dat betreft dus recreatief, maar ene dag zullen we een buitenrit maken, andere dag zal hij aan het werk moeten in de bak en dus intensief gereden worden of aan de longe aan het werk moeten..

Maar wat is dan intensief? Echt in het zweet rijden of gewoon stappen, draven, galopperen? :)
Je kan het ook even aan kijken, kijken hoe dik zijn wintervacht wordt, een scheerapparaat is er snel genoeg overheen als de vacht met de training te dik is en je kan dan ook kiezen voor bijvoorbeeld een patroon ipv helemaal wat in de dikte van de deken ook kan schelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:38

Gewoon lekker laten gaan. Niet de eerste keer dat hij bibbert een deken opgooien, zolang het niet extreem is, is het nodig dat het paard het een keer koud krijgt, voor 'ie bedenkt dat het tijd word om de winterjas aan te doen. Haren opzetten hoef je je ook niet druk om te maken, dat is gewoon een manier om zich beter te isoleren, geen ramp.

Als hij later in de winter echt merkbaar last krijgt kun je altijd nog een deken op doen (hoeveel grams ben ik niet in thuis) of scheren, dat is zo gebeurt.

Ik rijd mijn paard overigens gerust in het zweet met wintervacht hoor, stap je voldoende uit tot de huid droog is, dan kan dit geen kwaad. TENZIJ! Je erna een deken (zweetdeken kan wel maar voegt imo niks toe tenzij geschoren) erop gooit, dan vat je paard wel kou. Maar zonder deken gebeurt dat niet zomaar.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 00:24

Met intensief rijden bedoel ik echt intensief rijden dat hij gaat zweten, ja. :) Zal geen 6 dagen in de week zijn, maar toch wel met enige regelmaat. En verder gewoon lekker recreatief, buitenritten (al kan een paard op buitenrit ook flink zweten, ook al is dat recreatief..)

Van de bak naar stal is zo'n 20 minuten als je enkel stapt. Dus dat heb ik dan minimaal om uit te stappen..

Momenteel heeft hij trouwens kale plekken op zijn lichaam, dus daar kan hij zichzelf niet warm houden met een vacht. Maar ik verwacht dat dit tegen die tijd wel volledig genezen is, aangezien er nu al weer haar op begint te komen. :j

Stal eigenaresse zegt 'het is een pony dus die is winterhard, hij kan er wel tegen, ik zou geen dekens op doen. Heel misschien als het echt koud is alleen een 200 grams.' En als ik dan zeg 'maar hij is al jaren gewend om geschoren te worden zodra hij vacht krijgt en een deken op te krijgen' wordt ze een beetje boos, want ik moet afstappen van 'hij is gewend'..
(zo heeft ze hem vorige week toen het een nacht ineens erg fris was buiten laten staan terwijl ze de andere paarden binnen heeft gehaald, want hij moet er maar tegen kunnen want het is een pony.. Vond dat ook niet helemaal eerlijk want hoe kun je nu van een pony die minimaal 6 jaar niet op de wei/buiten gestaan heeft verwachten dat hij na anderhalve week op de wei, op de wei kan blijven terwijl je de paarden die al jaren weidegang genieten, wél binnen zet omdat het te koud zou zijn..)
Maar als die vacht steeds is tegen gehouden, kun je toch niet ineens verwachten dat hij een dikke vacht aan kan maken om zich zelf warm te houden, of wel? En een paard kan net zo winterhard zijn als een pony natuurlijk, als je het ze maar aan went... En als anderen dan weer zeggen dat ik hem ongeschoren dik in de dekens moet stoppen..

Stolz; Maar als je je paard ineens een deken op gooit, druk je de haren toch plat door de deken en kan hij zichzelf niet meer warm houden? (haren kunnen niet opstaan).. Dan maak je toch juist door hem in november tot eind van de winter een 0-grams regendeken aan te doen, dat hij het kouder heeft dan zonder de regendeken?
Tenminste zo heb ik het altijd begrepen, dekens drukken de haren plat waardoor de natuurlijke isolatie verdwijnt, en de vacht tegen gaat, en daarom eens je aan dekens begint in eenzelfde winter, je de hele winter dekens om moet laten en dus naarmate het kouder wordt, een steeds dikkere..?

Ik ben echt een leek wat betreft dekens dus ik zie door de bomen het bos niet meer.. Vind het heel erg moeilijk.
Jullie reacties zijn ook zo lekker uiteenlopend, hahaha _O-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 05:07

Mijn pony heeft tot leeftijd van 20 in winter deken opgehad. Winter daarna gewoon geen dekens meer gebruikt en hij maakt prima een vacht aan. Ga ook geen dekens meer gebruiken bij hem!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 05:08

Yinthee schreef:
Maar als die vacht steeds is tegen gehouden, kun je toch niet ineens verwachten dat hij een dikke vacht aan kan maken om zich zelf warm te houden, of wel? En een paard kan net zo winterhard zijn als een pony natuurlijk, als je het ze maar aan went... En als anderen dan weer zeggen dat ik hem ongeschoren dik in de dekens moet stoppen..

Maak je daar geen zorgen om, dat gaat allemaal vanzelf! Mijn paard heeft jaaaaren met deken gestaan (en ik begon op tijd dus ze stond ook goed kort in de vacht tijdens de winter) en daarna een paar winters zonder deken. Ze wordt een bolletje wol maar wintervacht krijgt ze genoeg :D
Vorig jaar weer met deken gestaan en dit jaar weer zonder deken, ze beginnen vanzelf wintervacht aan te maken als het nodig is.
Of je dekens moet op doen of niet, dat moet je zelf weten, maar je hoeft je geen zorgen te maken of hij wel vacht gaat aanmaken!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:48

Ik vind het nogal wat dat de staleigenaresse niet eerst overlegt met je en meteen stelt dat pony's er zowieso tegen moeten kunnen maar dat terzijde.
Als een paard/pony gezond is zullen zij hoogstwaarschijnlijk gewoon een wintervacht aanmaken wanneer je ze zonder dekens laat.
Aangezien je wisselend intensief/recreatief rijdt zou ik je pony niet scheren maar de tijd dat je van bak naar stal rijdt gebruiken om uit te stappen. Mocht je tijdens de training toch merken dat een wintervacht tegen werkt dan kun je bv een patroon bij de hals scheren waar ze het meest zweten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:54

Inderdaad vreemd gedrag van je staleigenaresse, ik zou haar een wat meer achter de broek zitten als ik jou was. Jou pony, jij bepaalt. Maar het hangt maar net van je wensen af, ik weet niet hoe groot die kale plekken zijn en waar ze door komen, maar ik persoonlijk zou juist weer woest zijn als 'ie op stal was gezet. Ik heb ze liever buiten. :+

20 minuten is wsl zat tijd om goed uit te stappen hoor. En maak je nou maar niet druk over het feit dat die pony geschoren is geweest, laat de natuur zijn gang gaan en wacht rustig af. Mocht de vacht idd onvoldoende blijken, dan gooi je er een zoveel hondert grams op, zoveel als nodig is, geen regendeken nee, daar heb je gelijk in. :)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 23:36

Hmm dan denk ik dat ik toch gewoon maar eens aankijk hoe hij zijn vacht ontwikkeld en hoe het hem (en mijzelf) bevalt zonder dekens. (als in hoe verloopt de vachtaanmaak, natregenen, opdrogen na zweten etc.) Inderdaad een scheermachine er over en/of dekens kopen is zo gebeurd en ik begrijp dat wat ik deze winter doe, ik niet per se volgend jaar ook hoef toe te passen. Dus dan kan ik altijd volgend jaar bijvoorbeeld wel al vroeg in de dekens gaan om de wintervacht tegen te gaan etc., mocht het ons zonder dekens niet bevallen...

Bedankt voor de reacties iedereen! :)