Je kunt maar beter op tijd voor bereid zijn op de winter, toch?
Nu zit het zo, ik heb sinds een week of 3 een Haflingerruin, hij is 16 jaar.
Pony was van de manege, stond daar 24/7 op stal en liep meerdere uren per dag mee in de manege lessen.
Zodra hij een wintervacht kreeg werd hij daar geschoren en kreeg een deken op. (geen hele dikke..)
Nu bij mij komt hij op het land, van de winter zal hij ook een paar uur per dag buiten komen, als het op het land niet kan zal hij in ieder geval in de paddock komen. Hij hoeft uiteraard maar 1x per dag te lopen. Scheren lijkt me dus niet meer nodig?
Maar wat moet ik met dekens aan? Heb een paar mensen gevraagd en iedereen zegt wat anders..
De één zegt dat ik hem gewoon de hele winter zonder dekens moet zetten en hem zelf een vacht moet laten ontwikkelen, eventueel als het echt heel koud is ineens een 200grams deken er op gooien en verder niks.
De ander zegt (vroeg beginnen met) een dunne deken erop en dit opbouwen tot je er een 500grams(!!!) deken op hebt liggen..
Weer een ander zegt dekens op en opbouwen tot een 200/300 grams..
Nu zit ik dus met honderden vragen, wat moet ik doen?
Aan de ene kant wil ik hem best zonder dekens houden, geen gedoe, fijn zichzelf warm kunnen houden, maar aan de andere kant is hij wel al jarenlang 'gewend' om geschoren te worden zodra hij vacht kreeg en dan een deken op te krijgen.. Maakt hij nu dan wel een normale hoeveelheid wintervacht aan, of is dit 'afgeremd' door het jarenlange scheren, of zo? Moet ik hem toch maar schren? Moet ik hem dan toch dekens op doen of het gewoon maar proberen zonder dekens? En hoeveel deken moet hij dan op, hoe moet ik dit opbouwen? 500 gram aan dekens vind ik weer overdreven trouwens, zeker ongeschoren.. Kun je zeggen, geen dekens en dan als het heel koud is ineens een 200 grams deken op? Lijkt mij dat als je in één winter aan een deken begint, je er aan vast zit, aangezien je de vacht platdrukt met dekens? En is dat dan niet ineens weer te warm ook? Wat zijn de voor en nadelen van dekenloos, en wat die van met dekens?
Ik weet het echt even niet en kom er helemaal niet meer uit.. Ik hoop dat jullie mij wat verduidelijking kunnen bieden en advies kunnen geven over wat ik nou het beste met hem kan doen van de de herfst/winter.