Welke wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Welke wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:43

Hopelijk kan iemand mij helpen want ik kom er zelf niet uit.

Ik heb een Shetlander die een beetje gevoelig is om hoefbevangen te worden. Ze staat de hele winter gewoon in de wei (en onbeperkt hooi met een beetje wortel en krachtvoer) maar het voorjaar/zomer is altijd even oppassen. Dit even om aan te geven dat ze dus echt alleen een beetje gevoelig is voor hoefbevangenheid maar dat ze wel gewoon op het gras kan.

Nu heb ik keus tussen drie weides en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen denken wat de beste is.

Weide 1 is deze winter kapot gelopen door de paarden, er stond geen sprietje gras meer op. De helft van de paarden mest van de winter is daarover uitgereden en nu komt er weer gras op (niet ingezaaid). Hier staat ze op het moment op maar inmiddels komt er wel veel (jong) gras op en word ze toch weer een klein beetje gevoelig.

Weide 2 heeft de hele winter leeg gestaan, is daarna bemest (met varkensmest helaas) en is daarna helemaal kort gegeten door de andere paarden. De kudde is er nu een week vanaf.

Weide 3 is de hele winter begraasd door een kudde schapen, daarna is er varkensmest op gegaan en daarna hebben we het laten groeien. Het gras staat daar inmiddels kniehoog en de kudde heeft 1/3 daarvan om te grazen. De pony zou op de rest van de wei kunnen of een stukje daarvan.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een (onderbouwde) keuze te maken. Uiteraard kan ik ook gewoon proberen, maar dat gaat ten koste van m'n pony dus dat doe ik liever niet.

Er is ook nog een mogelijkheid om haar in de bak te zetten maar dan heeft ze maar 25x42 en kan ze niet meer neuzen met de kudde.

_Balou

Re: Welke wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:22

Ik heb niet zo veel verstand van mest en verschillende weide's , maar kan je haar niet een halve dag in de bak zetten met een maatje, en de andere helft op de wei die je voorkeur heeft? Of de dag in wei, en als je dan 's avonds van je werk weer komt ofzo dan in de bak tot 's morgensvroeg..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:47

Bedankt voor je reactie, ik heb een Shetlander merrie en 6 grote ruinen. (Niet ideaal de shet heeft gelukkig vanaf september een plekje bij mensen met een paddock paradise). Op zich gaat dat wel maar een ruin uit de kudde halen vind ik toch niet zo fijn. Bovendien is er in de bak geen schuilmogelijkheid. Lastig dus...

lady_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:45

Ik heb er ook niet zo heel veel verstand van maar mij lijkt het het handigst als je haar een weide 1 zet

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:58

In mijn beleving is hoe minder vaak het bemest word (hangt ook af wat voor mest), hoe beter het is voor je pony. Dus ik zou weiland 1 gebruiken.
Toch zou ik er zelf voor kiezen om een stukje af te zetten, dat niet al te groot is en zou hem dan niet de heledag erin houden. Maar beginnen met een uurtje en dat steeds wat opbouwen. Uiteindelijk langer als 4/5 uur per dag zou ik zelf sowieso niet doen.
Zelf heb ik ook een pony die ook 1x hoefbevangen geweest is. Zij staat nu op een ''arm'' stukje dat 1 keer per jaar word bemest (ruige en/of vloeibare koeienmest). Het gras is erg kort en ze staat er nooit langer als 5 uur in. Zodra het gras snel langer word mag ze minder lang (tot het kort is) of krijgt ze kleinere stukjes.
Overal waar ze ook mag staan thuis (veel gras en/of vaker bemest met koeienmest), mag ze van mij nooit langer als 2 uur per dag in :P (Mijn andere paard krijgt dit dus ook, al hoeft ze deze behandeling niet persee)
Naast dit staat ze altijd bij haar schuilstal in een weilandje waar echt bijna niks te halen valt en de helft zand is. Wel krijgt ze gewoon 2/3 keer per dag hooi.
Ze heeft sinds die ene keer nu al bijna 10jaar geen last meer van hoefbevangenheid en ze is 29 *\o/*

Ik zou de bakoptie wel gebruiken dus... misschien kun je nog een ander ''lotgenootje'' vinden zolang? :D

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:05

WillekeKnol schreef:
In mijn beleving is hoe minder vaak het bemest word (hangt ook af wat voor mest), hoe beter het is voor je pony. Dus ik zou weiland 1 gebruiken.
Toch zou ik er zelf voor kiezen om een stukje af te zetten, dat niet al te groot is en zou hem dan niet de heledag erin houden. Maar beginnen met een uurtje en dat steeds wat opbouwen. Uiteindelijk langer als 4/5 uur per dag zou ik zelf sowieso niet doen.
Zelf heb ik ook een pony die ook hoefbevangen geweest is. Zij staat nu op een ''arm'' stukje dat 1 keer per jaar word bemest (ruige en/of vloeibare koeienmest). Het gras is erg kort en ze staat er nooit langer als 5 uur in. Zodra het gras snel langer word mag ze minder lang (tot het kort is) of krijgt ze kleinere stukjes.
Overal waar ze ook mag staan thuis (veel gras en/of vaker bemest met koeienmest), mag ze van mij nooit langer als 2 uur per dag in :P (Mijn andere paard krijgt dit dus ook, al hoeft ze deze behandeling niet persee)
Naast dit staat ze altijd bij haar schuilstal in een weilandje waar echt bijna niks te halen valt en de helft zand is.

Ik zou de bakoptie wel gebruiken dus... misschien mag er een andere pony bij? Of zoek nog een ander ''lotgenootje'' :D

Bedankt voor het meedenken. Wij hebben vorig jaar een halfdode shetlander merrie opgevangen en de pony waar het nu over gaat daarvoor als maatje aangenomen. Helaas is de eerste shetlander merrie na een paar maanden overleden aan een hartstilstand dus was ze alsnog alleen. Ik heb alleen eigenlijk geen ruimte voor merrie's en al helemaal niet voor de kleintjes (maar weinig land met geschikte omheining en veel 'vet' gras omdat ik de wei huur en helaas geen inspraak heb in de bemesting). Daarom heb ik ook een andres thuis voor haar gezocht en inmiddels gevonden :D Alleen kan ze daar pas in September heen dus het is nog een beetje puzzelen voor de laatste twee maanden.

De rest van mijn kudde bestaat uit mega grote ruinen (3 groter dan 1.85, 2 groter 1.65 en nog een kruising ijslander maar die jaagt op alles wat minder sterk is dan hij. Dus zo af en toe staat er wel een uurje of wat een ander paard bij maar echt een geschikt maatje voor haar heb ik niet.

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:14

Een geit lenen? :+

Maaaaar, wat je ook kan doen is echt een heel klein stukje afzetten en elke dag (als dat stukje kaal is) steeds een halve meter lengte bijgeven :)
Als het stukje dan voor een shetlander groot genoeg is om ook eens in te rennen, zou ik daarmee stoppen. Het gras groeit dan vanzelf wel en kan je verder hooi voeren.
Zo houd hij het zelf kort, kan hij lekker knabbelen en krijgt hij niet teveel binnen :D

NMMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:43

Ik dacht ook meteen aan een geit, haha :=

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:20

NMMx schreef:
Ik dacht ook meteen aan een geit, haha :=

Ze staat wel met 3 schapen :) Maarja dat is toch wat anders dan een paard. Gelukkig kan ze ze vanuit alle plekken waar ze kan staan wel zien, maar als ze in de bak staat kunnen ze dus niet echt neuzen. Vind ik toch wel sneu... Maarja voor die laatste twee maanden moet het maar even zo dus..

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:24

Ik zou voor weide 2 kiezen als deze echt goed kaal gegeten is door je andere paarden. Dan kan ze hier toch niet zoveel meer eten dat ze er hoef bevangen van wordt lijkt me? Dat jonge gras op weide 1 lijkt me niet goed voor haar.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:37

Lisette1990 schreef:
Ik zou voor weide 2 kiezen als deze echt goed kaal gegeten is door je andere paarden. Dan kan ze hier toch niet zoveel meer eten dat ze er hoef bevangen van wordt lijkt me? Dat jonge gras op weide 1 lijkt me niet goed voor haar.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar weide 1 lijkt mij op het moment ook niet ideaal inderdaad vanwege het jonge gras. Maar weide twee is goed kort gegeten door de kudde maar gaat het gras niet juist extra hard groeien nadat het kort gegeten is (en dus meer suikers?!) ik neig zelf naar weide drie maar ik ben er nog niet helemaal uit.