Ik geef die van mij hun hooi binnen, maar de deur staat open. Mocht hij inslaan kunnen ze iig weg (of dat maak ik mezelf iig wijs). Als je de keus hebt zou ik ze binnen zetten.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 17-06-13 18:30
Binnen, mits er uiteraard een goede bliksemafleider op het dak staat. In een weiland is een paard al snel het hoogste punt.
VenoSnorlax
Geplaatst: 17-06-13 18:31
Binnen , buiten op het land ben jij namelijk het hoogste punt
Cassidy
Geplaatst: 17-06-13 18:31
Binnen de boerderij. Mits deze is beveiligd met bliksemafleiders en niet is voorzien van een rieten dak.
Dribbelkont
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 18:31
is een boerderij met rieten dak. heeft de box vlak bij de uitgang. zit wel een bliksemafleider op
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 17-06-13 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Muronia
Geplaatst: 17-06-13 18:32
Bij mijn ouders deden we ze altijd onder dak, maar wel zo dat de grendel van de grote deur los was, zodat ze in geval van nood snel naar buiten kunnen. Bij mezelf nu heb ik geen binnen-stallen, enkel een schuilstal die niet dicht kan. Ik vind het dus nog maar heel eng en moet wennen aan het idee dat ik ze voor het onweer niet onder dak kan zetten. Maar aan de andere kant doen heel veel mensen dat niet dus het zal wel niet heel veel uitmaken. Ons land ligt trouwens niet in open veld maar er staan overal bossen en bomen rondom in de hele buurt.
Bij naderend onweer halen wij ze altijd binnen. 1 keer niet gedaan en toen is onze twenter dwars door alle linten gevlogen en door de sloot. Nee,hier gaan ze dus altijd naar binnen.
Ik laat de paarden buiten; ivm gebouwen in de direct omgeving zijn de paarden hier niet het hoogste punt en zal de bliksem logischerwijs eerder het huis ernaast pakken.
Dribbelkont
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 18:37
ik ben ook van mening naar binnen. hou het weer goed in goed in de gaten en desnoods vertrouw ik het niet nachtje op stal.
Binnen, buiten vind ik eng, paard is toch snel het hoogste punt
KarmaChansy
Geplaatst: 18-06-13 16:00
Binnen absoluut, ik mijn profiel staat een link naar het verhaal van mijn Jip. Hij is overleden door bliksem inslag. Nu zeg ik je wel eerlijk, mijn merrie en shet gaan nu niet naar binnen tijdens onweer tenzij ze echt heel heftig weer opgeven
Binnen is veiliger, maar hier blijven ze altijd buiten... Ze hebben niet eens een binnen. Maar er staan allemaal gebouwen en bomen omheen die stukken hoger zijn dus de kans dat zij geraakt worden is niet groot.
_Elaine_
Geplaatst: 18-06-13 16:11
ik heb geen andere keus dan hem buiten laten. Wel staan er op zn 5m tegenover het land huizen, dus dat scheelt wel een hoop!
Buiten met wat hogere objecten in de buurt kan goed, moet er alleen geen stroom op de omheining staan want daar trekt de bliksem op af.
Rytir
Geplaatst: 18-06-13 16:19
Ik zit altijd in dubio; zowel buiten is gevaarlijk (direct inslag gevaar) als binnen. Vrienden van mij hebben een kennis die de paarden binnen had staan en ondanks de bliksemafleider op het dak van het huis (ernaast) toch ingeslagen. Was niet meer te redden
Cowgirl
Geplaatst: 18-06-13 16:19
Gewoon lekker buiten.
Ik denk dat ik eerder een ongeluk op de weg krijg dan dat mijn paard getroffen word door de bliksem. Daarnaast is het veel te bnauwd in een stal en is een buitje lekker verfrissend.
Ik doe haar het liefst binnen met zwaar onweer. We hebben vrij open weiland en daar zijn de paarden dus echt het hoogste punt. De stal is niet het hoogste punt en er staan allemaal hoge metalen schuren in de buurt. Dus voor mijn gevoel is het veiliger.
Het is altijd goedgegaan met paarden die wel buiten blijven, maar ik heb haar liever binnen. Al wil ik niet dat iemand zijn leven waagt mijn paard uit het land te gaan halen in een onweersbui!!
tine10
Geplaatst: 18-06-13 16:26
Ik laat ze tegenwoordig gewoon buiten. Eerder haalde ik ze binnen en meestal was de moeite voor niets; was de onweer zo voorbij of kwam helemaal niet. Paarden reageren er totaal niet op, dus staan ze buiten veiliger. Wel is het zo dat ik geen stroom op het lint heb, had ik dat wel, dan zou ik dat eraf halen.
appiesjappie
Geplaatst: 18-06-13 16:28
buiten en binnen.We hebben een stal die altijd open staat. Meestal staan ze buiten als het onweert. Als ik ze binnen zet worden ze meestal onrustig. Mijn ouders hebben schuren met silo's. Ben er niet zo bang voor dat het op de paarden zou slaan. Er staan zoveel dieren buiten tijdens onweer....
finnens
Geplaatst: 18-06-13 16:30
Ze staan hier altijd gewoon buiten, ookal kunnen ze binnen .. Ik zet ze wel altijd op een kleiner stuk naast een aantal hoge bomen en het huis, dat ze niet op het 'grote' (2 ha) land staat. Daar staan namenlijk helemaal geen bomen omheen.
kellykeuhh
Geplaatst: 18-06-13 17:11
Hier blijven ze buiten op de paddock, met de mogelijkheid om binnen te gaan schuilen.. De ingang van de weide gaat dicht. Mijn haf slaat namelijk in paniek binnen en ik vind de schuur/stal ook niet zo "storm-proof". Rondom de weide en paddock staan echter hoge bomen.. Ik hoop dat die voor wat afleiding zorgen..