Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ik heb een amigo regendeken en ben er tot nu toe heel tevreden mee hij blijft droog en is nog helemaal heel 
En bij een ongevoerde zou ik een deken nemen met een gladde lining, dus geen fleece, dat gaat sneller schuren.
www.fedimax.de
miezelke schreef:Bedankt allemaal al voor de reacties, het begint me al wat duidelijker te worden!
Ergens op het forum las ik het volgende: doordat een deken de haren doet platliggen, gaat het paard het met een 0 grams nog kouder hebben dan oorspronkelijk, dus kan je beter iets (lees: 50 gram) vulling hebben....
Kitty dat is wel inderdaad een serieus verschil in ademend vermogen en waterdichtheid! En de prijs valt precies ook nog goed mee.
Ben eens snel gaan piepen op die website, maar die maten gaan blijkbaar maar tot 165 cm.. Of zijn dat andere maateenheden?
Marije_jiplover schreef:Ik ken het verhaal van de zgn platgedrukte haren bij een ongevoerde deken ook. Maar ik herken het verhaal niet, als ik naar mijn haflinger kijk.
En dat terwijl ik wel een 'natural'
ben die helemaal voorstander is van de natuurlijke werking van de vacht en zelf warmhouden etc., maar soms gaat dat niet en dan is mijn ervaring toch dat het met ongevoerde deken prima lukt bij mijn paard. Misschien komt dat wel omdat ze hem niet permanent op heeft en dus ook genoeg vacht aanmaakt in de winter om warm onder te kunnen blijven, ondanks de deken op regenachtige dagen. Zolang ze droog blijft heeft ze het gelukkig warm genoeg. Marije_jiplover schreef:Ik ken het verhaal van de zgn platgedrukte haren bij een ongevoerde deken ook. Maar ik herken het verhaal niet, als ik naar mijn haflinger kijk.
Bovendien, in de zomervacht van mijn haflinger is er ong. geen ruimte meer om de haren op te zetten, die zijn zó kort!
Ik heb hem onder de nulgrams deken van Rambo staan. Voordeel van de Rambo vind ik voor mijn haflinger de pasvorm. Andere dekens trekken bij de hals, of staan open en regenen in.
Rambo past voor hem perfect, maar dat verschilt natuurlijk per paard.
En onder de nulgrams voelt hij ook als het frisser is nog voldoende warm aan momenteel.
Ik ken meerdere mensen die ook bij aanhoudende regen in de zomer toch voor 100 grams vulling gaan, maar als ik dat bij mijn haflinger doe, staat hij te zweten.
In de winter krijgt hij wel voering onder zijn regenjas, maar de tijden dat het nu koud is (nachtvorst bij ons vannacht) zijn kort genoeg om hem het niet echt koud te laten krijgen. Het is nu ook alweer 10-11 graden, dan zou de 100 grams voor hem echt te warm zijn.
Dus nu staat ze met een ongevoerde regendeken en dat gata ook wel. Maar mijn arabiertje is een koukleum en staat werkelijk nooit te zweten onder een deken, ook niet als het eens warmer is gebleken dan verwacht. Dus dat zou ik met haar wel aandurven. 50 gram zou voor mij misschien ook wel een prima tussenoplossing zijn.
Marije_jiplover schreef:Condens.
Op je paard is de deken zo'n 37 graden.
Als je hem van je paard afhaalt en ophangt, koelt de deken af en krijg je condensvorming.