Wat doen jullie als je paard te gevoelig is voor gras.
Die van mij heeft nog nooit hevig gereageerd op gras. Ze stond vroeger 24/7 op de wei geen probleem. Maar sinds kort van stal veranderd en daar hebben ze 3 weides de paarden staan 3 dagen op 1 wei en daarna op de andere zodat ze altijd voldoende gras hebben.
Dit is op zich niet erg maar het gras is dus altijd erg eiwit rijk. Ze staan er 6 uur p/d op. Nu viel het mij op dat ze overal vetbultjes kreeg op haar hals en benen, ook liep ze gister erg kort op de voorhand. Dit heeft ze nog nooit gedaan. Ze mest ook nog een super veel en haar buik is na de weidegang mega opgezet en dat maakt ze kreunende geluiden.
Zo snel mogelijk eraf halen!! Op deze manier is ze binnen no time hoefbevangen.. Als ze dat al niet is aangezien je aangeeft dat ze moeilijk loopt. Helemaal van het gras afhalen en als ze echt moeilijk loopt meteen de dierenarts erbij halen!!
Apochewinta
Geplaatst: 20-05-13 15:48
Dat zijn geen vetbultjes, maar eiwitbultjes waarschijnlijk. Een teken dat ze de hoeveelheid gras niet goed kan verwerken met alle risico's van dien. Wat te doen? Kun je haar niet gedeeltelijk in een paddock zetten zodat ze niet de volledige 6 uur op het gras staat? Wat betret het korte lopen; ik zou even kijken of dit niet veroorzaakt wordt door een mega dikke gas/gras buik die haar beperkt. Anders zéker overleggen met de dierenarts.
Dat ze voorheen geen klachten heeft gehad kan met de grondsoort te maken hebben, maar ook met de hoeveelheid uren die ze buiten lopen. Is dat gewijzigd? Paarden die lang buiten lopen hebben vaak een rustiger graas patroon dan diegenen die maar een paar uur buiten lopen; dan pakken ze wat ze pakken kunnen en kan een probleem onstaan. Wij hadden bijv. een fjord die elk jaar koliek had in het voorjaar met het uitbouwen van het aantal weide-uren. Toen ze later achter ons huis liep, kwam ze het hele jaar buiten ('s nachts binnen) en heeft ze geen koliek meer gehad.
Bedankt voor de snelle reacties. Ze stond eerst 24/7 buiten en is daarna overgegaan naar de stal waar ze nu staat met maar 6 uur buiten. Ook is het zo dat ze onbeperkt hooi kunnen eten maar daar neigt ze niet naar.
Ik ga kijken hoe ze loopt voor de weidegang als ik haar er tussendoor af haalt en na 6 uur weide gang. Als ze kort blijft lopen dan is het mss een idee om haar maar 4 uur op de wei te zetten en de andere uren gewoon in de paddock
gelijk van graf afhalen en voortaan in de paddock zetten tenzij als eerst de andere paarden er een tijdje op hebben gelopen en dan er weer opzetten en eventueel met graasmasker.
Het is een beetje lastig want ze staan in een groep met uitloop naar de paddock en daaraan grenzend de weides. Zit wel een goed heb tussen de wei en paddock. Maar ze is het zo gewend gras eten is het dan niet tegenstrijdig om ze er helemaal af te halen?
Nouvel
Geplaatst: 20-05-13 16:39
kan ze niet op een wat armere wei blijven lopen ipv steeds naar een nieuwe vette wei te verhuizen? dan heeft ze gras, maar niet meer dat hele rijke waar ze niet tegen kan...
Als eraf halen geen optie is, dan kan je idd een graadmasker doen. Maar het kan best hoor dat ze ineens gevoelig reageerd op gras als het een ander soort is of veel meer Ik ben benieuwd naar het verschil in lopen over de dag!
Maandag liep ze rechtsvoor moeilijk gister op beide benen en vandaag liep ze links weer niet lekker.... Vandaag de graasmasker om gedaan, daar was ze niet mee eens. Bouw het op en hoop dat dit het verschil uit maakt!
Als het weer goedgaat een graaskorf omdoen. Dat is handig wanneer het gras een bepaalde voedingsstof te veel bevat. Bij ons staan ze ook allemaal met zo een mandje om en sinds dien heeft geen paard meer ergen last van
Ik zou je paard uit de wei halen en gelijk een dierenarts raadplegen.
spotgaai
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-13 13:50
_suus19_ schreef:
Dat is fijn Klinkt alsof het meevalt dan. Accepteert ze het graasmasker goed?
Niet echt, ze schraapt er erg mee en proest steeds met het masker om. Denk dat ze er gewoon aan moet wennen. Ik gun haar max. 2 uur wei zonder masker en dat gaat goed.