Dikke kin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zahabi

Dikke kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:00

Hallo iedereen,

ik heb hier een vraagje dat ik hoop hier eindelijk kan worden opgelost.
Ik zal even bij het begin beginnen. Ik heb een arabische partbred Palomino die overlaatste
is genezen van een gemene aanval van spoelwormen.
Daar is hij volledig van genezen al staat hij nu nog erg mager.

Natuurlijk vallen zwellingen dan ook op. Ongeveer vorige maand kwam ik op de weide aan en vond hem
op het gras dat vier weken daarvoor was bestrooid. Ik ben hem meteen gaan halen.
De kingroeve en de mond was langs buiten enorm hard opgezwollen.
Meteen DA gebeld en die zei allergische reactie Zie of hij eet, anders is het spoedopname.
Dus ik heb hem terug op stal gezet en uiteindelijk tegen de avond aan (heb een hele dag bij hem gezeten en
zijn wangen en kin zitten masseren) is hij terug beginnen eten en nam de zwelling af.
De zaterdag (27 april) werd ik gebeld door de andere persoon van de weide en die zei dat mijn paardje
terug die zwellingen had. DA is langsgekomen en heeft hem antibiotica gegeven en nog een nakuur.
Die nakuur heeft hij wel niet gehad (Het was aan de andere persoon zijn beurt om te geven en hij
heeft dat gewoon niet gedaan. We waren drie dagen verder voor ik het ondervond en de DA zei dat het
toen de moeite niet mer was). Zwelling is weer afgenomen. En de DA wist eigenlijk niet goed wat het
was. Ze had zoiets nog nooit gezien. Normaal zit het hoger (aan de wangen) als het een allergie is
Zondag is hij verplaatst naar een andere weide en maandag was alles nog in orde. Gisteren stond
zijn kin weer dik al at hij nog gewoon zijn dagelijks appeltje en bleef hij gras eten en drinken.
Vandaag is de zwelling weer weg.

Weet er iemand wat dit kan zijn?
Ik was vandaag aan hooikoorts aan het denken omdat er die zaterdag ook snot uit zijn neus liep
en hij aan het hoesten was. Maar ik ben hier niet zeker van.

Wat denken jullie?

lies_sparkle

Re: Dikke kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:40

Ik zou bloedmonsters van je paard laten nemen en dan een onderzoek naar de allergie te doen.
Voor je het weet trekken die zwellingen veel minder snel weg en zit je met een spoedopname wat veelmeer kost.

Elseline18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:23

de dierenarts bellen!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:27

Is droes al uitgesloten?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:10

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:16

Waar was de wei mee bestrooid?
Je paardje is een jaarling toch?
Is er misschien iets met z'n gebit, kan wat op achter lopen door de wormbesmetting?

Zahabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 00:31

Neen het is in de kingroeve en de mond.

Ik heb een foto met pijlen toegevoegd.
Ondertussen staat hij vast op een weide en hij heeft dat de eerste twee dagen gehad
en daarna was het gedaan.
Ik was aan het denken aan een eventuele hooikoorts lichtelijk.

Afbeelding

Uit de bloedtesten kwam niks.

En mja met wat was het gestrooid. Ik zou het niet goed weten.
De zak was blauw met geel en wit.
Maar de andere weide waar hij daarna opstond was nog niet bestrooid.

Droes is zeker uitgesloten. Dierenarts heeft er drie keer naar komen zien en wist zelf niet wat het was. Ze had het nog nooit gezien.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 01:07

Hmm oke, zijn de tanden al nagekeken? Of misschien heeft hij een prik beest opgegeten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:43

Weet je zeker dat het niet door wisselen van de tanden komt?
Want de wolfstanden kunnen misschien nog doorkomen bijv. en de buitenste snijtanden, sommige paarden zijn wat later, zeker als ze een achterstand hebben opgelopen door ziekte.

En als de kunstmest nog niet goed weg was of je paardje er gevoelig voor is kan daar ook een reactie van gekomen zijn, dat kost wel wat tijd voordat het lichaam die stoffen heeft afgevoerd.

Zahabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 00:31

Tanden zijn nagekeken en is het niet.

Prikbeest kan ook niet en de kunstmest kan ook niet echt aangezien hij het ook op de nieuwe weide kreeg en die was toen nog niet bestrooid.
Het duurde twee dagen en toen was het weg.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:39

Mijn merrie had dit ook vorig jaar,daar kwam jacob kruiskruid uit......

Zahabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 22:11

@bobbymp:

Is dat niet giftig? :S
Of zou ik tog opnieuw zijn lever laten testen voor gifstoffen? Ik kan me niet herinneren dat ik giftige planten op de weide heb gezien toen ik hem nakeek, maar ik kan hier natuurlijk altijd over hebben gekeken.
Kan ook aan het hooi hebben gelegen maar dan lijkt mij dat de andere paarden dat ook zouden hebben kunnen krijgen.
Hoelang heeft je merrie hier last van gehad? Wat zei de dierenarts? Wat is er toen gebeurd qua medicatie enzo? :S

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:17

Mijn merrie heeft er al met al 2 dagen last van gehad,meteen een prik gehad( volgens mij AB)
Wel heeft ze regelmatig in het voorjaar nog last van opgezette (keel) klieren,ws is ze gewoon erg gevoelig voor grassen en pollen.......