pony staat zwetend in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sitasgatje

pony staat zwetend in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:27

ik kwam vandaag op stal en zag dat de pony waar ik bij op stal sta heel erg aan het zweten was, eerste reactie ze is ziek.
dierenarts erbij nee ze verhaart slecht en had het zo warm gekregen in de zon.
maar nu denk ik.. is scheren slim? zo ja moet die nog een deken om(deze hebben ze niet)

pony is een welsh a van 19 op dit moment

LOLLYYwood

Re: pony staat zwetend in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:34

Ik heb al horen zeggen dat scheren op oudere leeftijd niet goed is. Ook krijgen ze geen mooie zomervacht dit jaar als ze nu nog geschoren wordt. Misschien even inlichtingen vragen bij de DA?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:45

Ik scheer mijn AMHA en fries altijd in het voorjaar. Ze hebben beide een erg dikke vacht en staan bij mooi weer of tijdens de arbeid enorm te zweten en kunnen hun warmte niet goed kwijt.
De AMHA heb ik vorige week geschoren en die staat nu met een 50 grams regendeken in de nacht en overdags bij nat weer. Als het droog en zonnig is staat hij overdags zonder deken. De fries gaat dit weekend kaal en krijgt ook voor de nacht nog een 50 grams regendek om.
De zomervacht komt altijd weer mooi terug.

Dus als je pony echt last van de hitte heeft gewoon lekker scheren, desnoods gedeeltelijk alleen de borst.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:04

Misschien kun je proberen te poetsen met een puimsteen? Mijn paarden hebben daardoor al een behoorlijke jas uitgedaan.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:09

Je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen een gedeelte te scheren. Op die manier kunnen ze de warmte kwijt, maar hebben ze wel nog redelijke bescherming tegen het weer. Bijvoorbeeld alleen de onderkant van de hals, de borst en misschien zelfs een deel van de buik. Erg charmant is misschien anders, maar wel practisch :)

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:58

we hebben er toch voor gekozen de pony helemaal te scheren ... dit omdat we er achter kwamen dat het een broei nest van luizen was... arm beestje...

(is niet mijn pony, van de mensen waar ik op stal sta.. even voor ik commetaar krijg namelijk)

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:31

Dat had mijn vorige pony ook. Bij het krachtvoer een lepel sla olie doen elke keer werkt goed

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:00

sitasgatje schreef:
we hebben er toch voor gekozen de pony helemaal te scheren ... dit omdat we er achter kwamen dat het een broei nest van luizen was... arm beestje...

(is niet mijn pony, van de mensen waar ik op stal sta.. even voor ik commetaar krijg namelijk)

Ahh dat ze dat niet zien en de DA ook niet toch appart.. Je zou verwachten dat die er dan toch even wat beter naar kijken. Maar de tip met de sla olie heeft idd goed effect. Mijn ervaring is alleen dat je moet oppassen dat je het niet te gek maakt anders heeft het effect op de ontlasting. Heeft hij het nu weer helemaal naar z'n zin en heb je er in de avond een deken voor hem?

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 14:15

pony leeft helemaal op zonder vacht , ziet er veel beter uit.
morgen halen we inmuvarol (ofzo)

Jannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:57

lijnzaadolie helpt ook goed bij verharen. Mijn paardjes zweten trouwens ook met het mooie weer hoor..

Elseline18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:16

Gelukkig dat het nu weer goed is!

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:53

Ja echt mooi dat het weer goed is!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:54

imaverol helpt niet tegen luizen hoor! Dan moet je Sebacil halen.