Scheren of weer afwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Scheren of weer afwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:43

Hallo,

vorig jaar had ik dit topic aangemaakt wat betreft mijn shetlander: [SV] Dan toch maar scheren?

En ik vrees dat ik dit jaar weer voor hetzelfde probleem kom te staan.
Het is inmiddels april en mijn shetlander verhaart nog totaal niet.
Terwijl mijn andere paard al voor 3/4 door zijn wintervacht heen is....
Vorig jaar is mijn shet uiteindelijk pas in augustus helemaal verhaart en ik vrees dat dit jaar een herhaling gaat worden. Gelukkig is het nu nog niet zo warm dat hij er last van heeft.

Dus mijn vraag is zou ik het dit jaar voor zijn en wel scheren? En zoja wanneer is de beste tijd voor te scheren? En welke deken kan ik dan het beste halen mocht het toch nog onverwachts kouder worden?

Hij heeft trouwens geen gezondheidsproblemen. Hij is zelfs in een betere conditie als vorig jaar.
Hier even een foto van hem
Afbeelding

jesito

Re: Scheren of weer afwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:49

Ik volg want ik zit ook weer te dubben, die van mij heeft echt last van z'n vacht.
Ik heb z'n borst en buik al geschoren, maar voordat de rest eraf is zijn we mei ook compleet door.
Ben benieuwd, ik wil wel een dekentje halen voor ik dat doe, als noodgreep.
Mijn shet kan wel dag en nacht in en uit.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:42

lijnzaadolie door het voer of een papje van lijnmeel geen optie om ze te helpen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:44

lijnzaadolie ben ik mee bezig sinds een paar weken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:46

Zorgen dat hij de juiste vitamines binnen krijgt voor de vachtwisseling ;)
Doordat shetlanders vaak sober gehouden worden, krijgen ze niet genoeg vitaminen binnen voor de vachtwissel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:51

mijn shet verhaard ook laat, zodra het warm wordt scheer ik een jachtmodel, en als het zomers echt bloedheet is en er zit nog haar op scheer ik hem helemaal! werk nooit met dekens!
Dit werkt voor hem heel goed!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 12:15

Vitamine tekort lijkt me sterk aangezien mijn shet niet sober wordt gevoerd(hij heeft het echt wel nodig om bijgevoerd te worden). Hij krijgt voldoende ruwvoer en 2 keer per dag een handje brok. Bovendien heeft hij een liksteen hangen waar hij eventueel ng extra vitanine kan uithalen. Lijnzaad krijgt hij standaard over zijn voer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:39

Dat hij genoeg binnen krijgt zegt niets over de opname ervan.
Bovendien.. wie zegt dat er de juiste vitaminen en mineralen in die brok zitten, die verantwoordelijk zijn voor de vachtwissel?

Wil je het zeker weten, dan bel je je DA even en vraag je welke vitaminen/mineralen daarvoor nodig zijn, en bekijk je of daarvan genoeg in het voer zit (en of hij genoeg binnen krijgt) ;)