Paard ziet de lente, maar het vriest nog...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Paard ziet de lente, maar het vriest nog...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 00:02

Mijn paard is waarschijnlijk niet de enige die ondertussen zijn/haar wintervachtje aan het kwijtspelen is.
Maar... als ik de voorspellingen zie, gaat het hier nog een dikke week rond het vriespunt draaien, misschien nog langer? Ik ben dus bang dat ze het koud gaat krijgen.

Ze staat zonder deken en heeft sowieso al geen te dikke wintervacht.
Moet ik me zorgen maken? Of kan ik vertrouwen op moedertje natuur en heeft mijn paard gelijk en komt de lente en de hogere temperaturen er nu echt aan?
Vorig jaar stond ze te puffen in het lentezonnetje met haar dikke vachtje, dit jaar is het de omgekeerde wereld.

Ik heb eventueel nog een paar dunne dekens die ik bovenop het paard kan gooien als ze het echt koud krijgt, maar ik laat die toch liever gewoon in de kast liggen.

ankehoix

Re: Paard ziet de lente, maar het vriest nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:12

Hier zijn ze ook allemaal flink aan het verharen, wij doen ook niet aan dekens.
Gewoon goed op je paard letten en naar mate het kouder wordt een boel ruwvoer bijvoeren zodat ze de hele tijd door kunnen blijven knabbelen en zichzelf warm houden.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:14

Het duurt altijd ontzettend lang voordat die hele vacht er weer af is, en van die paar dagen verharen zullen ze het vast nog niet ijskoud krijgen hoor :)
Maar als je ziet dat ze het koud heeft, leg je er toch gewoon een deken op? Het kan nooit lang meer duren in ieder geval :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:20

Hier zelfde probleem. Heb nu twee paarden die hoesten.. Heeft volgens mij toch echt met het weer te maken.
Toch heb ik bij geen één paard gezien dat ze het echt koud hebben. Denk dat het een kwestie van energie verdelen is?
Heb bij de ergste hoester vorige week een deken opgegooid en die hoest nu toch aanzienlijk minder.
Ze krijgen wel veel ruwvoer, maar dat waait momenteel een beetje weg :P 's Nachts staan ze binnen en laten ze toch veel ruwvoer liggen, dus ik heb niet het idee dat ik er veel meer in krijg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:31

Hier ook flink aan het verharen. Hoesten heb ik de indruk komt door kriebel in de keel. Ik hoor er maar 1 eigenlijk en dat is na groomen/spelen. Neus is schoon, ademhaling normaal, maar wel mond vol haar van het knabbelen/speelbijten + veel smakken/mondklooien om er iets uit te krijgen.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:21

Bij deze temperaturen zou ik echt voor een dekentje gaan, is wel zo aangenaam.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:23

Hier hetzelfde. Mijn oudje heeft een deken erbij gekregen zolang het nog vriest. De twee jongere paarden niet. Als je denkt dat je paard het koud heeft, extra ruwvoer geven?

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:54

De voorbije week a anderhalve week was mijn paard enorm aan het verharen, en staat nu al in zomertenue :wow: . Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en ik vind niet dat ze vermagerd is. Ik heb niet de indruk dat ze het koud heeft, maar ik twijfel toch soms nog eens om toch niet een deken op te doen omdat het hier 's nachts toch -2 wordt (overdag rond de 6). (ik denk soms teveel vanuit het 'mensstandpunt', koud -> trui extra aan).Maar dan denk ik 'neen, geen deken', aan ruwvoer heeft ze genoeg. Ze geeft tenslotte ook niet aan dat ze koud zou hebben..

Edit: staat deze winter trouwens de eerste keer zonder dekens.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:18

Mijn ruin heeft dit ook ontzettend, van de winter was het echt een beertje maar nu de dagen weer langer worden vliegt hij door zijn vacht heen. En ook zijn reserves gaan eraan te kort, want door de kou viel hij ineens best wat af. Dus inderdaad, ik heb er ook gewoon maar voor de zekerheid een lekker dekentje op gegooid.. met de kou mag dat best. :) Maar zodra je hem weer af kan doen, ook zeker doen!