Vorig jaar heeft mijn paard (Tinker) zijn wit/roze neus lelijk verbrand in de periode dat de zon zo hard scheen. De één zei: het komt door bepaalde plantjes die an sich al een bijtend spul in zich hebben, de ander zei: het komt door de zon, er werd gezegd dat het door de weerspiegeling van de drinkbak kwam, door de natte dauw op het gras in combinatie met de zon, etc etc.
Ik heb jarenlang alleen maar Friezen gereden en de shock was dus groot toen het besef kwam dat een witte neus kan verbranden. Vorig jaar was dus niet zo mooi en ook al is het gelukkig snel weer goed gekomen, ik wil er hoe dan ook een grote les uit trekken.
Alleen.. welke les?
Als je merkt dat die neus toch een beetje begint te verkleuren, maar niet gevoelig of zelfs pijnlijk is.. ga je dan smeren?
Is dat het moment dat je een halster met een erop genaaide neusflap om doet? Moet ik meter voor meter de wei doorlopen op zoek naar dat ene plantje? Wel zonnebrand smeren of juist niet? En op de avond na zo'n stralende zomerdag, pakken we dan de aftersun? Sudocréme? Aloë Vera olie? Modder?
Vorig jaar heb ik zo'n beetje vanalles geprobeerd en gelukkig ging het snel weer weg, maar het feit blijft dat ik mijn paard nooit meer met blaren op de neus wil zien.
Het halster met neusflapje heeft voor kin en lipwondjes gezorgd, omdat hij het de hele tijd af wilde trappen en meneer is niet zo precies met zijn hoefjes. Goedjes op de neus smeren werd een dagelijks gevecht wat een heftige deuk in onze vertrouwensband schopte en ik zag door de bomen het bos niet meer.
Zonnebrandcréme werd door de een verboden, de ander zei juist dat het wel werkt, dan werd weer gezegd dat een paard maar één keer in zijn leven zijn neus zo kan verbranden en dat dit nu niet meer zou gebeuren..
Vorig jaar wilde ik dus een topic aan maken van: 'Oh help, wat nu?'
Door zelf op te zoeken en na te denken heb ik vanalles geprobeerd, waarvan wel íets heeft geholpen, maar ik weet dus niet wat. Dit jaar wil ik preventief handelen.
Erg bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen we wat leerzame tips uitwisselen.
Roept u maar!
Ideaal ding, en werkt dus ook meteen voor vliegen bij de ogen.
Afgelopen zomer heeft hij een poos een graaskorf om gehad, en had toen geen last van een verbrande neus.
Ik ben bang dat hij het niet lang overleefd, maar ik wil het wel proberen.. Wie weet doen die paarden nu eens niet wat ze altijd doen..