Jeukende nek en hoofd, scheren maar 24/7 buiten zonder deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Jeukende nek en hoofd, scheren maar 24/7 buiten zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:27

Goedenavond bokkers,

Ik zit met een probleem wat ik nog niet eerder heb gehad. Ik heb een AMHA & een mini Appie lopen die met dit wisselend weer zweten achter de oren wat weer gaat jeuken. Nu valt me steeds meer op dat ze zich schuren aan de nek en aan 't hoofd, en ik gok dat het zweet gewoon jeukt. :)

Nu vroeg ik me af of het misschien een optie zou zijn om hoofd & eventueel nek te scheren voor de jeuk te verminderen. MAAR deze heren staan 24/7 buiten, wat te doen? :oo

Overigens is wel gecheckt op luizen/mijt of iets dergelijks, dat is het niet. :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:35

Er zijn bepaalde scheerpatronen waar je geen deken bij nodig hebt. :)

edit:

Afbeelding

tylando

Re: Jeukende nek en hoofd, scheren maar 24/7 buiten zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:37

is het niet de verharing wat ook veel jeuk veroorzaakt? scheren kan best hoor alleen hoofd en hals! voor kou is de borst wat bevattelijker nl

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:39

Dat is het hem juist Tylando, in de rui zitten ze niet want ze verharen nog nauwelijks. Maar hebben het dus wel 'warm' alhoewel ik twijfel of dat het is. Of die lange haren beginnen ze te irriteren natuurlijk.. Heb dit nog niet meegemaakt dus kan er niks over zeggen. Maar wil natuurlijk niet dat ze ziek worden of wat dan ook.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:42

Ik heb mijn fjord vorig jaar geschoren in de zomer omdat ze het vaak te warm had (geen jeuk kwestie dus)
maar het ging prima :j De 1e weken was het toevallig erg mooi weer dat scheelde enorm. Als het
erg hard geregend had ik wel een regendeken omgedaan. Hangt miss weer van je paard af want die
van mij heeft het niet snel koud maar heeft een hekel aan regen.

Gezien jij alleen de hals/nek/hoofd wilt scheren denk ik dat je dat wel kunt doen :j

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:14

Onderkant hals/hoofd kan je sowieso zonder problemen scheren. Dat wordt niet nat als het regent. Of je meer wil scheren hangt natuurlijk ook af van hoe gevoelig je pony is en of je evt de eerste tijd een regendeken op wil doen als het gaat regenen.

Als je de onderkant hals/hoofd scheert kan je meteen echt goed zien of luizen geen rol spelen bij de jeuk. Ik heb bij mijn shetlander al eens de hele winter naar luizen gezocht omdat hij jeukte en ik dus aan luis dacht, maar niks kunnen vinden. Tot ik zijn hals ging scheren toen zag ik dat ze er dus wel zaten.
Ze kunnen zich heel goed verstoppen in die wintervacht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:34

Oke dan ga ik zometeen even extra opletten als ik dat geschoren heb. :j

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:35

hebben ze geen jeuk vanwege verandering in het voer oid?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:41

Brokken heb ik al in 1,5 jaar niet veranderd. Dan zou de samenstelling in het voor al anders moeten zijn, maar dit kan ik me niet voorstellen, normaal verteld diegene waar ik het voor altijd haal dit netjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:40

viola schreef:
Onderkant hals/hoofd kan je sowieso zonder problemen scheren. Dat wordt niet nat als het regent. Of je meer wil scheren hangt natuurlijk ook af van hoe gevoelig je pony is en of je evt de eerste tijd een regendeken op wil doen als het gaat regenen.

Als je de onderkant hals/hoofd scheert kan je meteen echt goed zien of luizen geen rol spelen bij de jeuk. Ik heb bij mijn shetlander al eens de hele winter naar luizen gezocht omdat hij jeukte en ik dus aan luis dacht, maar niks kunnen vinden. Tot ik zijn hals ging scheren toen zag ik dat ze er dus wel zaten.
Ze kunnen zich heel goed verstoppen in die wintervacht.

Je had gelijk, het zijn inderdaad luisjes. Heb er heel goed heen moeten zoeken maar ze waren er wel degelijk. :j Nu kunnen we dus actie ondernemen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:16

Ja ze kunnen zich echt goed verstoppen in die wintervacht he. Ik wist toen vrijwel zeker dat het luis was bij mijn pony omdat hij het eerder had gehad, maar kon niks vinden. Uiteindelijk bij een van de andere paarden 2 luisjes gevonden en mijn pony toch gaan scheren en toen kwamen ze ook bij hem tevoorschijn.
Voordeel als je geschoren heb kan je ook makkelijker behandelen.
Het komt heel veel voor bij dikke wintervachten in dit jaargetijde.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:55

Ja ik denk dat het komt omdat hij van dik veulenhaar naar dik winterhaar is gegaan. Er zit gewoon te lang te veel haar op. :j

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:14

Ik zit met hetzelfde probleem.
1 van mijn mini peerdjes jeukt haar hoofd/hals steeds open. Geen luis gezien en de andere 5 jeuken niet. De drachtige dames verharen wel gigantisch.

Ik vroeg me af hoe je ze nu hebt geschoren? Helemaal vanwege de luis en toch een deken op?
Ik zat te denken om alleen hoofd en hals te scheren, dus niet de borst. Ivm de aankomende kou.
En de gene die bereden word als plaatje 05.

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:42

bij zulk soort ponys is het normaal, komt vaak voor dat ze huideczeem hebben en door het weer erger wordt, ik zou een dierenarts aanraden om het huid te analyseren, mischien kan het ook door de voeding komen.