warmte kwijtkunnen --> scheren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nijnthju

warmte kwijtkunnen --> scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 19:05

Hoi iedereen,
Begin december is mijn pony erg ziek geweest (lees: klein aantal rodebloedwormen, zwaar virus, bloedarmoede, niet meer eten en de hele dag suf op stal staan).
Toen is uiteraad de D.A. erbij geweest en die heeft haar medicijnen gegeven en een wormkuur (equest).
Nu gaat het alweer super! Ik kan haar nu weer optrainen voor komend wedstrijd seizoen. Begin deze week ben ik daar dus weer mee begonnen alleen we lopen tegen een probleem aan:
Ze heeft enorm veel energie maar geen conditie, dat betekend dus snel zweten...
Als ik een paar minuutjes los heb gedraafd is ze al helemaal zeik nat. Doordat ze zo'n dikke vacht heeft droogt het ook niet snel en kan ze de warmte niet kwijt.
Wat denken jullie zou het nog mogelijk zijn om te scheren??
Ze verhaart nog niet.
Groetjess

weidhoeve

Re: warmte kwijtkunnen --> scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:44

scheren lijkt mij de beste oplossing na de training zweet deken met stal deken er over er op en klaar is kees.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:46

Je kan scheren, of even wachten tot de zomervacht komt. Veel paarden zijn al druk aan het verharen immers dus de kans is groot dat binnen 2 week jouw paard ook die dikke vacht kwijt gaat raken.

Nat zijn geeft niet; een goed uitgestapt paard kun je prima gewoon nat wegzetten. De huid is wel droog.

8386

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:21

Ja paarden zijn al wat aan het verharen.
Zou nu ook niet meer scheren, kan straks heel hard gaan met de verharing .
Wel zou ik al je gereden heb goed uit stappen en een zweetdeken op doen.

kiki1976

Re: warmte kwijtkunnen --> scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:06

Is hij al aan verharen, dan zou ik niet meer scheren.
Anders kan het nog prima hoor. Mocht je hem niet helemaal willen scheren kan je ook alleen een racestreep scheren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:04

Ik zou het niet aandurven om nu nog te scheren. De meeste paarden zijn al begonnen met verharen, dan haal je dus je nieuw aangemaakte zomervacht (en de rest van de wintervacht) eraf.
Ik zou er eerder voor kiezen om je arbeid aan te passen op wat je paard aan kan. Dan maar meer stappen tussendoor of minder lang trainen.