Nu scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 10:50

Ik heb een kruising Shetlander pony met grootheidswaanzin, deze boef vind dat hij bij de grote paarden hoort en weigert bij de pony's te staan. Als mijn grote jongens dus s nachts naar binnen gaan gaat hij ook mee. Maar hij heeft wel een vacht waarmee hij het op de Noordpool nog lekker warm zou hebben.

De laatste paar dagen haal ik hem dus steeds zeiknat van stal s morgens (hij komt ook niet boven de muur uit en krijgt daarom nauwelijks koele lucht langs z'n lijf). Hij komt nu wel stukje bij beetje in de rui maar t gaat niet snel genoeg. Mijn vraag is dus, zou ik hem nu nog (half) kunnen scheren? Of blijf je dat zien dalijk met de zomervacht? Mijn idee was om alleen een baan onderaan z'n hals, tussen z'n voorbenen door en over z'n buik te maken zodat hij t buiten niet koud heeft en binnen wat warmte kwijt kan.

Merel_Brit

Re: Nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:54

Ik denk dat hij je dankbaar is als je het doet! Kan prima, zolang je nog echt zijn wintervacht eraf haalt. Als hij al grotendeels verhaard is zou ik het niet meer doen.

Je kunt hem ook goed "plukken" met zo`n furmanator.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 10:56

Hij zit echt nog mega dik in z'n vacht, maar omdat hij al begint te verharen ben ik toch bang dat er misschien al zomervacht onder zit. We borstelen m nu zo veel mogelijk met zo'n herderhark, maar er komt geen eind aan wat er af komt. Maar hij is zeker nog lang niet van t grootste deel van z'n haar af, denk dat hij nu pas voor de vierde dag echt veel haar los laat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:59

Ik denk dat je qua weer op het randje zit. Vanaf zaterdag lopen de temperaturen snel op waardoor je pony waarschijnlijk ineens erg hard kan gaan verharen. Je kan hem scheren in de patroon dat je in je beginpost hebt geplaatst maar misschien neem je dan wel de zomervacht mee.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:39

Dat risico ga ik dan toch niet lopen, bedankt voor t advies! Ik poets m gewoon extra grondig elke dag :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:48

De rosborstel en de furminator kunnen daar erg goed bij helpen. Ik gebruik een massageborstel wat bij mijn paard op de plek van het dekje erg goed helpt, ze is verder geschoren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:11

die zomervacht groeit echt weer aan, het is kul dat er dan niets meer groeit waar je nu scheert.
waarom worden paarden in de winter anders meerdere malen geschoren? wintervacht groeit weer aan, zomervacht ook. als je nu merkt dat je pony last heeft van de warmte zou ik de vacht er af halen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:48

Het is niet dat de zomervacht er niet meer aan groeit, lijkt me logisch dat het weer aangroeit. Het heeft met kleurverschil te maken waardoor ik nu niet snel meer zou gaan scheren vooral omdat de temperaturen weer omhoog gaan en de wintervacht dan waarschijnlijk snel los gaat laten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:49

je kunt gewoon scheren. ik scheer m'n shetlander altijd in het voorjaar :j

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:02

Bedankt voor je berichtje, nu t weer zo koud word ben ik blij dat ik nog niks geschoren heb :)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:05

Ik ben nog aan het twijfelen...
Kan ik mijn pony nu nog scheren?
Ze laat nog geen haar los, en ze is al drijfnat na twintig minuten rijden terwijl ze van de zomer makkelijk een uur liep zonder nat te worden.
Nu is het natuurlijk ook nog geen zomerweer, maar die paar dagen/week dat het zulk lekker weer was hoorde ik van veel kanten dat de paarden al heel erg aan het verharen zijn, terwijl mijn pony nog in haar complete wintervacht zit.
Kan ik nu nog scheren, of is het nu te laat?

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:52

Ik zou hem scheren, maar wel een dun dekentje op doen :-)

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:56

Ik zou hem ook scheren, vorige week is mijn verzorgpaard ook geschoren en heeft nu dus wel een deken op ! :)
Maar hij zit veel beter in zijn vel en heeft het eindelijk niet zo verschrikkelijk warm meer ! :D

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:07

Hij is nu al wel aan het verharen, dus nu scheer ik hem niet meer maar volgende winter gaat zijn vacht eraf. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:11

je kunt gerust scheren maar ik zou dan enkel zijn hals scheren en een deel onder de buik of zodat er toch frisse lucht aankomt :)
heb ik 2 jaar terug met mijn veulen gedaan die midden zomer nog steeds met een wintervacht stond
de vacht groeit gewoon door.

dat zag zo uit
Afbeelding

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:20

Ik heb donderdag nog 2 shet jaarlingen geknipt ipv geschoren zag er niet uit maar je houd wat vacht over kan op zich prima nog met dit weer. En kleurverschil krijg je denk ik niet midden in de zomer had mijn paard slim gedaan door een heleboel schaafwonden op liep en toen er weer haar zat zag je er niks van. Nu is zijn been half kaal zie je ook geen kleurverschil op