vraag over Scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

vraag over Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:42

Hallo,

Ik heb net een nieuw paard gekocht van iemand alleen heeft een hele dikke wintervacht. Zelf vind ik dit heel onhandig. Zou ik hem nu nog kunnen scheren en hem met een deken op zetten? Hij verhaard al best wel. Maar in zijn vacht zitten ook echt klodders met midder/mest en andere dingen die ik liever niet wil weten.

Kan iemand me helpen?

MarliesV

Re: vraag over Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:45

Als je paard nu al verhaard zou ik even de tanden op elkaar zetten en de natuur haar werk laten doen.

Goed poetsen en verder lekker afwachten. Neem aan dat je toch even de tijd neemt om je paard te laten wennen en je zult zien dat je met een week of wat al een stuk minder haar er op hebt.

Waarom is het onhandig? Het enigste waar je waarschijnlijk tegenaan loopt is wat extra poetswerk (maar goed, paard haart toch dus poetsen moet je toch) en wat langer uitstappen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:47

de zomervacht komt er nu door als je nu zou scheren maak je die kapot , ik zou even de tanden op elkaar zetten en volgend jaar beginnen met dekens
ik heb dit jaar mijn paard voor het eerst geschoren ( geheel ) en doe het nooit meer als alleen een hals er uit

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:48

Nou het is meer hoe hij bij ons is aangekomen. Er zitten namelijk zulke stukken in die er met een borstel niet uit te krijgen zijn. En dat hij verhaard snap ik wel. Maar als weer kouder word heeft het weinig zin. Bovendien staat hij op dit moment niet om de hoek bij mij. Ik ben bezig om op mezelf te gaan wonen en mijn enne paard staat hier 8 km verder op en hij 45 km. Ik kan niet snel zeggen ik heef je even 2 keer op een dag een poets beurt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:54

ik heb in oktober een verwaarloosd paar gekocht .. die onder van alles zat. op het moment dat je hem borsteld en dat hoeft niet 2 keer op een dag.
en je knipt er uit wat je er niet uit kan krijgen behoud je paard zijn natuurlijk bescherming nog. ik raad je af om te scheren omdat je zo de zomer vacht ook scheer en dat wil je niet

ik zie dat je in krabbendijke woont waar staat je paard van 45 km dan??

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:56

Vlissingen is 43,4 km Maar zelfs met een schaar kom ik er niet door heen

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:58

Bij een stal waar ik rijd worden de paarden ook nu nog geschoren en met de zomervacht gebeurd niets, ze zien er altijd nog prima uit. Mijn shetlander heb ik ook vorige zomer geschoren. Die kwam niet door het haar en had het erg warm. Pony was een stuk vrolijker en ze zag er prima uit, de vacht zag er ook doodnormaal uit zo ook nu. Als ze weer slecht door het haar komt doe ik het zeker weer.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:00

Ja hoor je kan prima scheren, mijn paardje wordt aanstaande maandag ook weer geschoren :)
Laat je niet afschrikken door de verhalen dat het de zomervacht aantast....
Zoveel mensen zoveel meningen

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:03

Ik begon al te twijfelen. Ik werk zelf op een manege en volg een opleiding tot honden trimmen daar kun je namelijk wel heel het jaar door scheren. Ik weet ook dat hond en paard niet hetzelfde zijn. Maar vandaar wel mijn grote twijfel

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:16

als het te erg is zou ik scheren, vorig jaar ook een paard met cuching laat nog geschoren omdat die zijn vacht niet verloor. En in de zomer heeft ze een prachtige vacht gehad...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:17

[SV] scheren in februari

als je de zoek functie gebruik kom je genoeg voor en tegen standers tegen helaas is het zo dat er mensen voor en tegen zijn en je dus als nog moet doen wat je zelf het beste vind

wat ik je wel uit eigen ervaring kan vertellen is dat als je moet wassen tegen schimmel enz je paard beter geschoren kan zijn..
paarden met cusing zeker laten scheren want anders is het gewoon zielig

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:19

ja hutch bij dat paard kon het gewoon niet anders, het haar ging er niet uit.. Maar ik vermelde het omdat ze toch ook een mooie zomervacht had, ondanks het scheren!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:25

ander met vacht mee scheren ben je toch meeste kwijt en zomer vacht minder beschadigd..

maar als alleen om de stukken viez en korsterig en joost mag weten wat er allemaal in hangt .. zal ik hem eerst eens grondig wassen..

zelfs met dit weer even kijken of je inde buurt ergens lkan wassen met warm water.. daarna goed je zweetmes er over en lekker stappen onder dubbele fleece of wol. tot ie droog is gaat vaak best snel

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:05

met nu scheren beschadig je echt de zomervacht niet hoor. die groeit gewoon weer aan. anders zouden we ook niet 2 of 3 keer hoeven scheren in de winter, dan groeit de vacht ook gewoon weer aan.
maw, je kunt gewoon scheren, warm dekentje op en dan is t voor elkaar :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 17:53

Heel erg bedankt.