Deken op de trailer: welke dikte i.r.t. normale deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Deken op de trailer: welke dikte i.r.t. normale deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 14:55

Mijn paard staat nu met een deken op van ongeveer 400 grams.
Welke deken zal ik hem opleggen als ik met vergelijkbaar weer met de trailer vertrek?

Hij is normaal gesproken rustig op de trailer en zweet hoogstens een klein beetje op zijn borst.
De raampjes voor heb ik altijd dicht en het zeil achter heb ik altijd open.

Toch leuk om hier eens ervaringen over op te vragen: wat doen jullie?
Zelf denk ik aan een halvering, dus aan ongeveer 200 grams.
En dan neem ik voor de zekerheid een zweetdeken los mee, zodat ik hem eventueel ter plaatse dan nog onder kan zetten.
Ben toch wel erg benieuwd naar jullie meningen, dus :shoot!

:wave:

snorkel1986

Re: Deken op de trailer: welke dikte i.r.t. normale deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:58

ik doe altijd 2x fleece nooit idee gehad van paard koud had

bij avond concour nog wel eens dus 100 gran stal dekentje mee

hier ook achter zeil los raampjes dicht. of andersom als wind/ regen verkeerd staat

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:58

Ik zet mijn dame met haar gewone deken op de trailer, maar heb wel de voorraampjes schuin open. Heb een zweetdeken mee voor de terugweg als ze nog nat mocht zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:01

Ik zet mijn paard nooit met zijn gewone deken op de trailer, altijd met zweetdeken(s). Met dit weer krijgt ie een dunne wollen zweetdeken met daaroverheen een fleece (omdat die kruissingels heeft).

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:01

Ik doe op de trailer nooit een winter/staldeken op. Bij degene die geschoren is een dikke wollendeken en bij de ongeschoren een fleecedeken of een cooler.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:03

Is je paard geschoren?

Toen m'n paard nog onder 400 gr stond (ongeschoren) had hij op de trailer een teddyfleece op.
Nu met 250 gr een gewone fleece, eventueel met halve hals. Raampjes open en zeiltje dicht, anderhalf paards trailer.
Maar het ligt ook erg aan hoe warmbloedig je paard is denk ik.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:05

Ik doe hetzelfde wat jij zegt; halveren.

Paardje is geschoren en zet ik tijdens de reis onder een 200. Als de trailer stilstaat op het terrein van de wedstrijd/les staat hij even op te drogen onder 2 fleecedekens of 1 wollen deken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 15:07

Dank voor jullie reacties! Leuk om zo eens te kunnen klankboarden :j

Om alvast in te gaan op een paar berichtjes:

- Met zijn normale deken op de trailer lijkt me een beetje te warm?
- Waarom kiezen jullie voor een (dikke) zweetdeken t.o.v. bijvoorbeeld zijn winterdeken?
- Mijn paard is niet geschoren, maar zijn vacht is redelijk dun
- Het is een Quarter en hij is over heel braaf op de trailer. Hoogstens wat nat op zijn borst.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:09

zweet deken ademt meer en alshij toch iets zweterig word voer de deken het af na boven (fleece en wol dan) daar om ook lieven geen stal deken of id maar soms moet je natte deken op stilstaand paard= koud

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:11

Rumpleteaser schreef:
Dank voor jullie reacties! Leuk om zo eens te kunnen klankboarden :j

Om alvast in te gaan op een paar berichtjes:

- Met zijn normale deken op de trailer lijkt me een beetje te warm? je zegt antw zelf al te warm
- Waarom kiezen jullie voor een (dikke) zweetdeken t.o.v. bijvoorbeeld zijn winterdeken? winter deken is water dicht dus blijft je paard er nat onder natte deken is kouden deken en die moet ie dan vaak de rest van de nacht en dag ook op
- Mijn paard is niet geschoren, maar zijn vacht is redelijk dun

- Het is een Quarter en hij is over heel braaf op de trailer. Hoogstens wat nat op zijn borst.

dus natte borst = koude borst paard staat stil

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:50

mijn paard staat met precies dezelfde dekens als op stal in de trailer. doe alleen transportbeschermers om en gaan.

na het uitstappen is hij droog en gaat alles weer op.

mocht hij toch nog erg nat zijn leg ik alleen terug wel eens de zweetdeken er nog op en dan de deurtjes dicht. gaan thuis de winterdekens pas weer op.
komt wel heel weinig voor moet ik zeggen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:51

ik zou ook voor lichter gaan, 200 g of iets minder. Enkel een fleece lijkt me wat weinig voor een paard die normaal onder 400 staat. Hangt ervanaf wat voor soort dekens je hebt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:22

Mijn ongeschoren paard staat momenteel onder 200 grams, en heb ik vrijdag - was het best koud - vervoerd met een fleecedeken. Niet enorm dikke kwaliteit. 1 raampje stond half open, achterkant heb ik ook open. Terugweg wederom een zweetdeken opgelegd - fleece. En zowel heen als terugweg was ze mooi warmig onder de deken, maar niet té warm, wat wel zal gebeuren als ik haar gewone dekens op had gelaten. Was het wat warmer geweest, had ze een dunnere zweetdeken opgehad.

Ik zou idd ook voor 100 of 200 grams gaan. Maar dan wel een zweetdeken, want die ademen veel beter dan buitendekens, en transporteren eventueel vocht als hij toch flink gaat zweten mooi naar buiten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:24

Bij ons op stal is het geïsoleerd, en omdat ik de trailer aan de achterkant openlaat is de trailer dan opeens wel heel koud. Op stal staat hij met 300 gr. maar op de trailer doe ik er dus een extra deken onder en dan staat hij met 400!

Maeike1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:36

Naar mijn les is ongeveer een half uur rijden, mij (geschoren) paardje krijgt dan een wollen zweetdeken op en daaroverheen een 200 grams staldeken. Raampjes zijn dicht maar zeiltje blijft open. Nogmaals, blijft puzzelen en heb altijd een extra zweetdeken mee in mijn trailer.. Succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:20

Iedereen weer bedankt voor het reageren _/-\o_

Met die dikke zweetdekens heb ik zelf niet zulke goeie ervaringen. Want ik heb ervaren dat het paard er eerder onder gaat zweten, dan dat het netjes ventileert/ droogt. Maar het valt natuurlijk wel te overwegen.

Vanmiddag moet ik met paard naar de smid, die zit een half uurtje bij me vandaan. Ik ga het proberen met die 200 grams die ik in mijn hoofd had, volgens mij is dat wel okay t.o.v. die 400 grams die hij normaal op heeft. En dan neem ik voor de zekerheid een extra zweetdeken mee, mocht hij bij aankomst nat zijn.

Dan zal ik hier verslag uitbrengen van de resultaten :D

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:19

Marengo heeft ook altijd hetzelfde over op de trailer als wat hij op stal/ buiten draagt :) .

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:07

Die van mij staat nu met een 200 of 300gr deken op, maar in de trailer onder een normale fleece. Ookal is ze de rust zelve onderweg, ze zyn toch wel bezig met balans houden. Met een fleece is ze vaak minimaal bezweet. Als ze eraf komt gaat de fleece af en eventueel een andere fleece erop als ze nat is, of haar staldeken wanneer ze droog is. Iig altijd genoeg fleece dekens meenemen ;)
Ik doe overigens altijd het doek achter dicht. Aangezien me merrie een x flink is los gegaan toen het inregende en de druppels op haar kont vielen. Ze stond toen zonder deken (zomer). Met als gevolg dat ze de hele achterbalk ervanaf had getrapt.. Met de schaafwonden van dien. En met doekie dicht, niks aam de hand :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:11

bij 100 grams deken heeft ze op de trailer haar fleece op
bij 200 gram haar wollen deken
bij 300 haar fleece met daarover de wollen
bij 400 haar 200 grams deken met fleece eronder

en als ze dan die 1e keer onder 500 of 600 staat is het vaak glad dus gaat ze niet mee op pad :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:15

Mijne krijgt net zo veel dekens op als wat die op heeft. Hij heeft nu een 200+300+regendeken met fleece. Als die dan mee op de trailer gaat krijgt die, een zweet deken met hals, een gewone fleece deken en een wollen deken. Heeft hij 1 deken minder op gaat de wollen deken er onder uit. Op de trailer zijn de raampjes dicht en het zeiltje open of het moet zo zijn dat het er in waait of regent dan gaat het zeiltje dicht en de raampjes open alleen bij heel koud weer gaat alles dicht.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:49

Ik laat bij mijn geschoren ponys gewoon hun normale winterdekens op,
Ze zijn ook erg rustig op de trailer, heb er nog nooit 1 bezweet gehad bij aankomst

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:14

Bij echt koud weer doe ik een fleece met daarover een gewone stable sheet zonder vulling.. Van zodra het niet echt koud is gaat er gewoon een fleece op :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:17

Die van mijn gaat gewoon met zijn staldekens op, op de trailer.
Maar das maar voor een klein stukje, naar de manege.

Als je een eind moet rijden, zou ik een paar fleecedekens opdoen. Als ze gaan zweten kan het vocht goed weg.
Ligt er ook een beetje aan of je paard geschoren is.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:29

Hier met een geschoren paard een wolle deken, als ik me paard in de trailer zet met staldeken staat ze zeiknat :) (ademt misschien niet zo goed als een wolle?)

als ze bijna geen dekens(50/100 gram oid) op heeft zet ik haar met zomerdeken op de trailer,