Geen sneeuw maar ijspegels in de vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Geen sneeuw maar ijspegels in de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:53

tja, een seizoensvraag! :)

Ik heb een fjordenruintje. bijna 15 jaar oud. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Zonder deken :) (in de zomer wel, ivm zomereczeem)

Nu ben ik niet bang dat hij het koud heeft, hij heeft veel vacht en valt niet af. Maar in verband met de isolatie van zijn vacht vraag ik me wel iets af..

Ik kwam vorige week na de sneeuwstorm/bui op stal, en toen vond ik een blij paard. Met over zijn hele lijf ijspegels (!) Geen pak sneeuw op zijn rug. Maar ijspegels in zijn haren. Rug, hals, flanken, billen..

Mijn redenatie is dat de boel dus gesmolten is (= warmteverlies?) maar ijspegels zijn wel bevroren ( :') :)) )

Wie kan mij helpen om deze beredenering rond te maken?
Afbeelding

een foto als illustratie van ''vacht genoeg'' :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:57

Denk juist dat door zijn warmte de sneeuw smelt en doordat het toch vriest, het ijspegeltjes worden.
En sneeuw ligt op het paard, en de ijspegeltjes hangen aan het paard
Hij heeft idd een flinke berg haar, zou me er niet druk over maken
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 22-01-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:58

Hmmm ik zou het zo ook niet weten... je borstel hem nauwelijks neem ik aan?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:11

doemaar schreef:
Hmmm ik zou het zo ook niet weten... je borstel hem nauwelijks neem ik aan?

Ik hark hem als ik hem nodig heb (met zo'n metalen zweetmes met tandjes zegmaar). En daarna even een veeg met een harde borstel.

Dat is 2x per week, en kost me 3 minuten tijd zegmaar :)

@Esmeralda; het is ook niet zozeer druk maken. Hij ziet er prima uit en doet het ook prima. Maar meer ''willen snappen waarom nou'' :)

Een aantal jaar terug (4 jaar geloof ik) stond hij namelijk wel met een pak sneeuw op zijn rug :) Hij kan het dus wel :+ :P

belle_boef

Re: Geen sneeuw maar ijspegels in de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:12

zijn adem die bevriest op zijn vacht?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:13

Is hij kennelijk goed geïsoleerd, anders smolten de ijspegels wel :))

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:16

Is inderdaad een grappig raadseltje. Zijn haren horen zo goed te isoleren dat de sneeuw niet smelt. Misschien is er een temperatuurschommeling geweest of heeft er heel even zon geschenen? Waardoor de sneeuw toch van 'buiten' gesmolten is.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:19

Ik denk inderdaad hetzelfde als Amaris. Dat de sneeuw door de zon is gesmolten en daarna weer is opgehard :j

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:22

De mijne hebben het ook, vooral de shet gaat niet naar binnen tenzij er eten is en houd van rollen in de sneeuw. Vooral door het rollen veranderd hij altijd met sneeuw in een wandelende ijspegel.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 15:25

Depende schreef:
De mijne hebben het ook, vooral de shet gaat niet naar binnen tenzij er eten is en houd van rollen in de sneeuw. Vooral door het rollen veranderd hij altijd met sneeuw in een wandelende ijspegel.

hmm, wat jij bedoelt is dus dat hij gerold zou hebben en daarmee de sneeuw heeft laten smelten
waardoor dat vocht ijspegel wordt?

Dat klinkt wel logisch eigenlijk :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:29

Door de zon smelt de sneeuw, maar omdat het onder 0 is, bevriezen die druppels weer, zoiets lijkt me logisch

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 15:35

stef schreef:
Door de zon smelt de sneeuw, maar omdat het onder 0 is, bevriezen die druppels weer, zoiets lijkt me logisch

:Y) Wat een vriendelijke reactie :)
Het was vorige week níet zonnig, níet boven nul, en die sneeuw was vers gevallen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:38

Wat miszeg ik :?

laurabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:26

Omdat het paard zelf warmte afgeeft smelt de sneeuw op het lichaam, Bij de benen is de temperatuur lager waardoor de ijspegels blijven hangen. Leuke foto!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:31

laurabokt schreef:
Omdat het paard zelf warmte afgeeft smelt de sneeuw op het lichaam, Bij de benen is de temperatuur lager waardoor de ijspegels blijven hangen. Leuke foto!

Uhm... nope.

Als het paard een goede wintervacht heeft, isoleert deze zo goed, dat de warmte van helemaal niet door de vacht heen komt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:36

Het komt bij mijn shet wel echt door het rollen, je ziet hem helemaal vol zitten met die dingen als hij weer opstaat. Ze zitten ook niet aan zijn benen maar echt op zijn rug en kont.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:48

Amaris schreef:
laurabokt schreef:

Uhm... nope.

Als het paard een goede wintervacht heeft, isoleert deze zo goed, dat de warmte van helemaal niet door de vacht heen komt.

Als een paard aan de buitenkant 0 graden is heeft hij het wel een beetje koud hoor..
Mijn verklaring zou zijn dat een paard altijd wel wat warmte afgeeft, sneeuw smelt en loopt van vacht af. Dit water wat van de vacht afloopt bevriest en zo worden het ijspegels. Of inderdaad door het rollen ;)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:55

Amaris schreef:
laurabokt schreef:

Uhm... nope.

Of heeft hij zo'n goede wintervacht dat hij nog warmte heeft lopen afgeven om ''af te koelen''? Zou raar zijn met dit weer.. Maar zijn baasje is er ook eentje die nog prima zonder handschoenen door het leven gaat en het overal warm heeft... :=

Ik maak me over hem overigens helemaal geen zorgen hoor. Ook al zou hij niet perfect isoleren, hij doet het prima 24/7 buiten :)
Maar ik wil het zo graag snappen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:57

Vacht isoleerd wel, maar nooit 100%, dus enig smeltwater dat dan ijspegeltjes wordt is niet raar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:09

Jors schreef:
Amaris schreef:
Uhm... nope.

Als een paard aan de buitenkant 0 graden is heeft hij het wel een beetje koud hoor..
Mijn verklaring zou zijn dat een paard altijd wel wat warmte afgeeft, sneeuw smelt en loopt van vacht af. Dit water wat van de vacht afloopt bevriest en zo worden het ijspegels. Of inderdaad door het rollen ;)

Nee, dat is gewoon niet waar.

Als de vacht het goed doet, voelt een paard helemaal niets van de 0 graden aan de buitenkant.
Als jij een dikke gewatteerde winterjas aan hebt kan die jas aan de buitenkant best 0 graden of kouder zijn, maar jouw lijf is dan toch ook lekker warm?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:12

Dat had mijn paard ook van de week, ijspegels zo lang als mijn vingers aan haar billen. :=
De dag erop waren ze er allemaal af, ik denk niet dat ze er last van hebben hoor. :)