Sleeën

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Sleeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:45

Ik kom allemaal leuke topics tegen van paarden en pony's voor de slee.
Ik vroeg me alleen af, lopen jullie pony's al voor de kar of leren ze dat zo maar in 1 dagje?
En hoe kun je het het beste aanpakken?
En vinden jullie paarden/pony's het niet eng?
Ben steeds verbaast als ik die topics zie, ben zelf (heel lang geleden) wel eens twee weken bezig geweest voor m'n pony voor de slee stond, nam alle tijd ;)

Veel vragen, ik weet het :D

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:47

Mijn paard is wel beleerd voor de koets, maar heeft het nu al zeker 1,5 jaar niet gedaan. Hij vond het wel wat vreemd omdat de slee een gek geluid maakt, maar zoals je zegt met veel geduld lukt het wel. Ik zou er sowieso ten alle tijden iemand naast laten lopen ipv alleen de zittende sleeër de leidsels te geven.
Verder hadden wij zaterdag een constructie bedacht met mijn paard waarbij de slee meteen los van het paard kwam als er iets mis mocht gaan. (Trekkoorden aan weerszijden van een lange stok gebonden zodat het paard niet op touw kon stappen, deze stok eigenhandig vasthouden en hierbij met voeten schrap zetten in het sleetje, zo ging je toch best goed hard vooruit)
Zie foto : http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2551_n.jpg :D

minajtje

Re: Sleeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:38

bedankt voor je reactie :D
dat is inderdaad erg slim om een veilige constructie te maken, moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als het paard aan de kletter gaat met de slee.
met mijn paard voor de kar beleren hadden we strotouwtjes tussen de sleep en de strengen, die braken ook zodra het paard ervandoor ging of de sleep ergens achter bleef haken, erg handig!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:40

Heb het de mijne in 1 keer geleerd, ze is gelukkig lekker mak.
Tuig om (een echt, geen geknutseld), banden erachter (geen slee aanwezig), zo'n 20, misschien 30 meter er schuin achter gelopen en toen op de banden gaan zitten, ook een stukje gedraafd, geen dom gedraag of onduidelijkheid. :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:41

die van mij had 5 jaar niet meer voor de sulky gelopen maar eerst lange teugelen en dan sleeen .

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:42

mijn shet had al eens een pallet gesleept en een keer of 4 daarvoor aan de lange lijnen. Met mijn trekpaard welke aan de lange lijnen loopt hoef ik zoiets nog echt niet te proberen dat worden levensgevaarlijke situaties dus het is wel per paard verschillend hoe ze reageren.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:43

Ik heb het vandaag ook geprobeerd, mijn paard heeft nog nooit voor de kar gelopen. Hij kende het principe van lange lijnen al wel dus dat scheelde. Daarbij is hij ook een enorme sul die alles goed vindt, het sleeën ging dan ook zonder problemen :D
Afbeelding

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:45

bedankt voor de reacties!

Dobel, ik denk inderdaad dat dat verschilt per pony/paard. een van mijn pony's ook wel eens geprobeerd te leren slepen. we wouden hem beleren voor de kar, maar mijn pony + kar is levensgevaarlijk! heb het idee om hem voor de kar te zetten dan ook losgelaten!

hoe doen jullie dat met remmen vanaf de slee, als je pony een noodstop maakt zit je toch zo op z'n kont?

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:45

Onze shet is door mij zelf beleerd.
Heb ook een handge constructie bedacht waarbij ik makkelijk de strengen los kan trekken mocht er wat mis gaan. Onde de slee heeftmijn vader ski´s gemaakt, glijd veel beter. Ze vond het allemaal prima, keek niet op of om van het rare-andere geluid, leek zelfs er veel lol n te hebben! En was duidelijk makkelijker voor haar. Voordeel is misschien dat ik haar alles zelf heb geleerd en destijds veel getraind heb op alle gekke geluiden achter haar die kunnen voorkomen. Bomproof dus :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:48

Ik gebruik dan mn voeten, ben toch zo bij de grond op die slee :Y)

xSlvna

Afbeelding
Zo zag het uit voor ik ging zitten, paard nog wat onzeker (logisch ook) maar het ging super.
Had wel extra de touwen tussen borsttuig en banden over de kont bevestigd met een touw zodat ze niet omlaag zakte -> benen van paard aanraakte. :)

Stond gelijk stil als het paard stopte, zowel vanuit stap als vanuit draf :)
Edit: De autobanden maakte een pokkeherrie die alleen mij irriteerde, paard boeide t totaal niks.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 22-01-13 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Die van mij lopen allemaal voor de kar. Overigens slee ik tot nu toe alleen met mijn shetjes, omdat die meer ervaring hebben, plus mijn welsh is erg pittig van karakter. Dus die heb ik nog niet echt voor de slee durven te zetten. Overigens weten ervaren menpony's ook dat ze niet bang hoeven te zijn als ze op een streng gaan staan of als de streng tussen de benen komt. Dat is iets wat veel onervaren menners vergeten te oefenen voordat ze hun pony voor de slee zetten. Overigens vind ik het niet super veilig om een groene pony voor de slee te zetten. Je leert ze iets nieuws op een onveilige ondergrond. Door de sneeuw hebben ze altijd wel wat minde grip dan normaal.

Je hebt toch benen die je in de sneeuw kan duwen. Plus er zit best wat gewicht op de slee dus zolang je blijft zitten slee je niet heel ver door. Tenzij je zo licht als een veertje bent natuurlijk.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:50

bedankt allemaal!
ik wil ook graag met m'n shetje sleeen, met die andere twee durf ik het niet aan. :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:50

Ik raad je wel aan om het met hulp te doen van iemand die verstand heeft van mennen. Dat heb ik ook gedaan, en met zijn tweetjes is het sowieso een stuk handiger :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:53

Persoonlijk zou ik eerst oefenen als er geen sneeuw ligt met lange lijnen en slepen. En dus ook met de strengen tussen de benen enz. Zorg ook dat je tuig degelijk is en dat je een goede zweng hebt. Als dat goed gaat wachten op sneeuw en pret maken. Het liefst wel altijd iemand erbij hebben voor het geval het fout gaat.

Ik slee ieder jaar met mijn shetten, vorig jaar zelfs 2span gesleed :D
Afbeelding

Afbeelding

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:54

heb m'n shetje zelf beleerd voor de kar, dus het slepen en kar kent hij allemaal al. het enige wat hij niet kent ik de slee ;)
met z'n tweeen is inderdaad wel een stuk handiger en gezelliger :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:54

capopjekop schreef:
Die van mij lopen allemaal voor de kar. Overigens slee ik tot nu toe alleen met mijn shetjes, omdat die meer ervaring hebben, plus mijn welsh is erg pittig van karakter. Dus die heb ik nog niet echt voor de slee durven te zetten. Overigens weten ervaren menpony's ook dat ze niet bang hoeven te zijn als ze op een streng gaan staan of als de streng tussen de benen komt. Dat is iets wat veel onervaren menners vergeten te oefenen voordat ze hun pony voor de slee zetten. Overigens vind ik het niet super veilig om een groene pony voor de slee te zetten. Je leert ze iets nieuws op een onveilige ondergrond. Door de sneeuw hebben ze altijd wel wat minde grip dan normaal.

Je hebt toch benen die je in de sneeuw kan duwen. Plus er zit best wat gewicht op de slee dus zolang je blijft zitten slee je niet heel ver door. Tenzij je zo licht als een veertje bent natuurlijk.

dit ben ik wel met je eens, maar ik heb een draver, helemaal beleerd en die wordt ietwat onrustig als de strengen mis gaan maar een half arabiertje die helemaal niks kende bleef gewoon vet cool. ligt toch aan het karakter. ( ja, we hebben eerst lange teugelen, dan rustig wat lichts erachter enzo met de half arab hoor :D )

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:54

leuke foto's trouwens capopjekop :D

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:55

Onze shet longeren we met lange lijnen en ook wel eens wandelen en daarna voorzichtig laten wennen aan de slee.. Heeft daarvoor wel met een band gelopen e.d. maar geeft er niks om. Hebben er wel eerst naast gelopen met lijnen voordat degene op de slee ging sturen. Slee vind ze juist leuk en doet ze enorm haar best voor:D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:56

Maar als je het blijft oefenen tot het normaal is dan hoeft er toch helemaal niet gestresst te worden? Zelfs mijn pittige welshtante geeft er inmiddels niets meer om als de strengen haar raken. Mss dat ik haar deze week toch een keer voor de slee bind, maar dan laat ik haar wel eerst even lekker uitleven op de wei. Anders vrees ik dat het heul hard gaat voor de slee :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:22

Capopjekop en unihorses, gewoon zoals ik het deed en je hebt nergens lastvan, mijn draver vind niks eng, maar iets langs zijn achterbenen? :o Gelijk rondjes draaien om te kijken wat het is, en dan heb je dadelijk een pony met een gebroken been, moet er niet aan denken.
Gewoon een touw van linker streng over zijn billen naar de rechter streng zodat ze op hoogte van de billen blijven :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:24

Hoe bedoel je? Gewoon ding erachter knopen en gaan of wat? En al heb je strengdragers, dan kan er altijd nog wat gebeuren dat ze onverwachts over de streng gaan, al is de kans wel al kleiner. Als je naar mijn foto's kijkt zie je dat ik gewoon de broek als strengdrager gebruik.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:16

xSlvna schreef:
Capopjekop en unihorses, gewoon zoals ik het deed en je hebt nergens lastvan, mijn draver vind niks eng, maar iets langs zijn achterbenen? :o Gelijk rondjes draaien om te kijken wat het is, en dan heb je dadelijk een pony met een gebroken been, moet er niet aan denken.
Gewoon een touw van linker streng over zijn billen naar de rechter streng zodat ze op hoogte van de billen blijven :)

dooe de lijnen naar een stekpaal ( een korte ) te doen waren ze breed genoeg dat ze niet tegen haar benen kwamen. wel wordt ze niet hysterisch

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:13

Leuke foto's!
Als je paard daar niet bang voor is het een goed idee om te sleeen.
Alleen het beleren van een paard zal langer duren dan 1 dag, hij moet het gaan vertrouwen, en als hij/zij dan mak is kunnen jullie fijn sleeen!
Succes en veel plezier! (:

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:57

Ik heb dit jaar mijn 7 jarige E pony ook voor het eerst voor de slee gehad.
Ik heb hem eerst aan de lange lijnen laten lopen en met tuig om. Dit had ik al eens eerder gedaan dus dit deed hij heel braaf. Ik liet de teugels langs zijn benen zwieren zodat hij kon wennen aan 'iets' langs zijn benen. Toen liep een vriendin van mij met de slee mee om hem aan het geluid te laten wennen. Hij vond het allemaal prima dus hebben we de slee erachter gedaan. Ik liep naast m'n pony m'n vriendin ging op de slee zitten. Hij vond het leuk om te doen en was heel braaf.
Een dag later heb ik hem er weer voor gezet en zelfs los gedraaft. Ik ben wel in de bak gebleven voor alle zekerheid.
Wat erg belangrijk is, is dat je rustig blijft en dat je paard jouw vertrouwd. Ook is iemand die je kan helpen erg handig.
Wij gebruikten een gewone houte 'kinder' slee.
Hieronder nog wat foto's!
http://www.mijnalbum.nl/Album=4CVZK3RA