Heeft mijn pony het koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Heeft mijn pony het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:50

Mijn pony staat nu buiten met schuilstal. Maar hij staat vaak niet in de stal. Hij heeft een dikke laag sneeuw op zijn rug/kont wat in allemaal ijsklontjes veranderd is en in zijn vacht plakt. De andere pony die erbij staat heeft dit niet. Die heeft maar een beetje sneeuw en dat is ook allemaal nog los en waait gewoon weg of verdampt. Tevens is zij warm onder haar vacht en de andere pony voelt koud aan. Hij staat niet te rillen, maar waarom heeft hij die ijsklontjes? Zal hij het koud hebben, of moet ik mij niet druk maken?
Hij is 16 jaar oud, en ze krijgen ong 6x per dag eten met deze kou. Niet onbeperkt omdat hij bevangen is geweest en we voorzichtig willen doen met ineens te veel eten geven. Hij is vrij mager, dus het zou kunnen dat hij veel energie nodig heeft om zichzelf warm te houden..
Wat moet ik doen?

Hoefzorg

Re: Heeft mijn pony het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:33

Ik denk niet dat je pony koud heeft. Als ijs/sneeuw maar matig smelt op zijn vacht, is dat een teken dat hij niet zoveel warmte afgeeft, dus toch een voldoende vetlaag heeft, zijn warmte blijft vanbinnen en wordt zelfs niet aan zijn vacht afgegeven. Dat is een goed teken. Een sneeuwlaag is nog eens extra isolatie tegen de vrieskou.
Vaak eten krijgen is goed, maar als je in netten met kleine gaatjes hooi geeft, dan kan het geen kwaad dat de pony constant kan eten, dat gebeurt dan trager (is goed voor het spijsverteringsstelsel). http://www.facebook.com/notes/emma-arblaster/trage-voeding-met-smhn-small-mesh-hay-nets/499969623367772
Lees ook deze vertaling van een artikel over de warmtehuishouding. http://www.facebook.com/notes/emma-arblaster/warmteregeling-bij-paarden-in-de-koudste-tijd-van-het-jaar/505004459530955

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:15

Over die ijsklontjes zou ik me niet druk maken, dat geeft aan dat de vacht goed isoleert.
Waar heb je precies gevoeld? Zelf voel ik altijd even bij de lies, daar voel je het makkelijk. Is de huid wel droog?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 00:49

Bedankt voor jullie reacties :) Stelt me toch weer een beetje gerust! Dit is het eerste jaar dat hij 24/7 buiten staat en voor het eerst zonder deken, dus het is een beetje wennen allemaal. Ik zal morgen nog even bij lies voelen. Ik heb gevoeld bij de hals/oren/flank/buik. De huid is wel gewoon droog.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:07

Oké, in principe klinkt dat allemaal gewoon goed hoor. Zeker als ie er gewoon vrolijk bij staat. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:57

Je ziet het snel genoeg aan een paard als hij/zij het koud heeft. Over het algemeen is de eigen vacht meer dan voldoende.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:00

Hoe meer sneeuw erop blijft liggen, hoe beter hij zijn warmte zelf vasthoudt :j

Ik voel overigens altijd heel ongegeneerd met een blote hand tussen de billen, prima graadmeter :D

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:40

Hij zal het idd wel niet koud hebben. En als hij vaak niet in de schuilstal staat, zal die dat ook wel niet nodig vinden. Paarden kunnen wel wat hebben hoor ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:00

@zoutkanon: Ja en dan de hele winter je zorgen maken of hij nu een dikkere of dunnere deken moet... Dan gaan die dingen kapot, is het paniek want hoe geraak je op zondagavond aan een nieuwe deken.

Nee dan heb ik persoonlijk mee vertrouwen in de natuur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:04

Misschien eens lezen waarom een dier een wintervacht krijgt en vooral hoe die werkt, deken erop werkt averechts. Dat is hetzelfde als je een zware deken over een dekbed gooit, dan krijg je het kouder ipv warmer.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-01-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:06

O tja zo kwam het wel over.

Sommige mensen vinden het zielig dat mijn knolles gister de ijspegels aan haar billen had hangen, maar als je verder nadenkt betekend dat juist dat ze ontzettend goed geisoleerd is en het dus juist niet koud heeft! :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:42

@gypsy sommige mensen zijn vergeten hoe paarden vroeger waren.. Een paard geeft zelf aan wanneer hij het echt koud heeft.
@ts ik denk niet dat jou paard het koud heeft als hij het echt koud heeft staan zijn haren recht overeind en blijft er zoals anderen al zeggen geen sneeuw op zijn rug liggen