als je toch besluit je paard binnen te houden met dit weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

als je toch besluit je paard binnen te houden met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:47

hoi,hoi
ik hoef jullie vast niet te vertellen wat voor weer het is,want het was jullie vast al opgevallen dat het sneeuwd? zo niet nou dan bijdeze!
maar goed, ik heb besloten om mijn paard binnen te houden, (bijna) iedereen met paarden die ik ken doet het ook, en mijn paard gaat helemaal los in de sneeuw, eigelijk altijd als ie buiten staat maar hij houd zich zeker niet in, hij is al wat op leefdtijd dat maakt het voor mij exstra risico vol, ook zijn vorig jaar twee paarden van kennissen (verschillende kennissen) naar buiten gegaan met fatale afloop, een had nek gebroken en is dood gebloed, andere been gebroken en in geslapen.
nou goed dat zijn dus een paar van de redenen dat wij onze paarden met dit weer niet buiten zetten, ook zijn de bak en de wei niet vlak (gesleept) voor het ging vriezen dus dat helpt ook niet erg mee.

zodra het kan gaan de paarden uiteraard weer lekker naar buiten maar voor nu hebben wij dit gekozen.

mijn vraag, als je er dan toch voor kies om je paard binnen te houden wat kun je dan doen om het zo plezierig mogelijk te maken?

we hebben behalve vrijdag en vandaag gereden,ook lopen we een half uur met ze door de sneeuw en ga straks nog ff een kwartiertje in de sneeuw lopen met ze, en ze hebben ombeperkt ruwvoer,de verwarming in de stal staat ook aan en verder kunnen ze elkaar zien,en krijgen ze nog aandacht van ons natuurlijk!

zijn er nog meer dingen die ik voor ze kan doen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:48

je wil het niet horen maar ik zou nooit voor deze optie gaan, in stal kan er ook een hoop gebeuren, nee lekker naar buiten als de mogelijkheid er is

overigens verwarming in de stal?

Annemeik

Re: als je toch besluit je paard binnen te houden met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:51

Anders een klein gedeelte wei/bak afzetten? Tot een mini stukje waar ze niet echt uit hun dat kunnen gaan? En dat rustig aan uitbreiden?

Maar als hij al een week binnenstaat zou ik het nu niet zomaar doen, je kan beter helemaal doorgaan. Of meteen stoppen. Anders gaan ze met dit weer idd uit hun plaat.

Als ze nu binnen blijven, wat wilgentakken geven? Radio aan op stal?

Verwarming lijkt mij normaal, anders bevriezen je waterleidingen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:54

In ieder geval het voer aanpassen. Minder/geen krachtvoer. Anders heb je kans op spierbevangenheid (maandagziekte).
Verder hopen dat het weer snel opknapt.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:54

Wij hebben de paarden nu ook voor de tweede dag binnen. De heren willen niet eens door het hek, ze draaien zich meteen weer om richting stal. Het is nu vooral de wind die het heel onplezierig maakt. Wij proberen de paarden altijd zo vele mogelijk buiten te hebben, maar het moet wel leuk voor ze blijven.
Ze krijgen hier ook onbeperkt ruwvoer. Tijdens het uitmesten laat in de paarden wat heen en weer struinen in het gangpad, daarnaast nemen wij verder geen maatregelen.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:56

Ik hou ze ook binnen. Sneeuw vinden ze prachtig maar ik ben als de dood dat ze uitglijden en geblesseerd raken. Dan maar even vervelen op stal, een paar maanden boxrust door een blessure is erger!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:57

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 17:02

oooo dat van dat krachtvoer wist ik niet! ik gaf hem gewoon even veel als normaal,maar hij is vrij mager dus vandaar,maar kan ik dan nog steeds beter minder geven? tja een stukje afzetten vind ik zelf niks staat ze stil in de kou in de wind en de kou slaat dan op de spieren, ik ga liever me ze wandelen. kunnen ze ff leker de benen streken en worden ze ook niet zo koud.
en inderdaad beter dat ze nu ff binnen zitten terwijl ze zelf ook liever niet te lang buiten zijn volgens mij dan blessure en dan stalrust tot de lente dat is in mijn ogen veel erger.
en de verwarming is inderdaad voor de waterleidingen dat ze niet gaan bevriezen! en het is meteen ook een lekkere temperatuur voor de paarden, mooi meegenomen zou ik zeggen :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:06

onze 3 poown's staan nu ook gewoon buiten in de bak.
daar is nu niet te rijden, ze krijgen hier hun hooi /kuil.
als we ze binnen houden worden ze alleen maar gek

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:07

Wel wandelen door de sneeuw, maar niet los op de weide...

Op de weide zelf is er niet zoveel gevaar, het is waar het al ijs geworden is of waar beton als ondergrond is, waar het echt glad is.

Het ene paard gaat hier gewoon een hele dag buiten, ze genieten echt van de sneeuw, kunnen lekker dollen, overal diepsneeuw, nergens glad of gevaarlijk. Maar de weg naar de weide is sneeuwvrij en zonder gevaar.

De andere moet bijna 1 km over beton onder ijs naar de weide, dus die blijft binnen en mag elke dag los in de binnenpiste.

Minder krachtvoeder, meer ruwvoeder, onbeperkt liefst.
Toch elke dag de benen laten strekken.
Hier krijgen ze ook bieten, zijn ze een tijdje mee bezig.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:12