water bevriest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

water bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:45

Ja, titel klinkt heel stom, maar kon even niks beters bedenken. :')
Bij ons op stal zijn de waterleidingen afgesloten en dat betekent dus met emmertjes slepen. De pensioneigenaar komt regelmatig ook wel met een emmertje langs, maar naar mijn zin eigenlijk niet vaak genoeg. Als ik aankom heeft paardlief namelijk altijd erg veel dorst. Maar voordat ik ga rijden wil ik niet dat hij teveel drinkt, dus ik geef hem voor het rijden dan 1 emmer en erna nog 1 emmer. Nou heb ik een emmer water in zijn stal opgehangen, maarrr.... die bevriest heel snel. Ik had gisteravond de emmer gevult met warm water, en ik kwam begin van de middag en er zat een hele dikke laag ijs op. Maar het gekke is, bij de buurman was hij niet bevroren, terwijl de eigenaar nog niet geweest was. Maar die doopt wel altijd zijn kuil in het water, dat scheelt misschien om het open te houden. Maar ik zit nu dus even te verzinnen wat ik zou kunnen doen, om dat water (wat langer) open te houden. Ik heb er nu wat kuil in gedaan, misschien helpt het. Eigenlijk voor het mooie zou je er iets in moeten leggen wat het water openhoud. Maarja wat? Hoe zorgen jullie bokkers dat jullie paarden de hele dag water tot hun beschikking hebben?

Needje

Re: water bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:47

Het schijnt dat warm water juist sneller bevriest.
Verder heb ik eigenlijk geen tips. Sorry.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:48

Bij mij houden de paarden de emmers zelf open door te drinken.
Ook al zit er een dun laagje ijs op, dan maken ze gewoon kapot met hun neus.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:50

een flesje er in doen, of een ander voorwerp dat drijft.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:53

Needje, ik heb het gelijk even opgezocht en volgens wikipedia is dat buiten niet het geval. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect)

malih, flesje zou ik inderdaad kunnen proberen, had ik zelf nog niet aangedacht. Maar ik vraag me dan af of hij dat flesje er niet uit wipt, moet je eigenlijk wat zwaarders hebben...

dankjulliewel voor de reacties :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:55

Koud water gebruiken en een pluk hooi erin doen, dan bevriest het al een stuk minder snel.
Mijn paarden krijgen nu 3x per dag water, en dat weten ze precies.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:57

Brainless schreef:
Koud water gebruiken en een pluk hooi erin doen, dan bevriest het al een stuk minder snel.
Mijn paarden krijgen nu 3x per dag water, en dat weten ze precies.

Bedankt voor je reactie, ik heb er nu inderdaad kuil in gedaan. Zal morgen zien of het bevroren is, ze krijgen bij ons wel wat vaker. Denk stuk of 4 a 5 keer.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:00

Wij hebben het water in de voerbakken gedaan en het brok krijgen ze nu op de grond.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:01

Maar dan bevriest het toch als nog? Als ik dat zou doen zou het bij mij denk nog sneller bevriezen aangezien de voerbak aan de voorkant zit, en de emmer met water aan de achterkant van zijn stal, waardoor die meer beschut staat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:02

Gewoon een speciekuip en 3x per dag controleren, hier maken ze het zelf weer open.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:04

Ik ben helaas niet in staat om 3x per dag heen en weer te reizen op de fiets. :P
Mijn paard maakt het blijkbaar niet zelf open, denk ik...
Alhoewel ik vorige keer overdag water in zijn bak had gedaan, en toen ik de volgende dag kwam was hij leeg, op het laatste bevroren laagje na, dus toen heeft hij hem wel helemaal op kunnen drinken.
Bij zo'n kuip ben ik eigenlijk bang dat hij erin gaat staan ofzo, zo'n lomperik is het wel, dus hang het liever op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:11

xJess schreef:
Maar dan bevriest het toch als nog? Als ik dat zou doen zou het bij mij denk nog sneller bevriezen aangezien de voerbak aan de voorkant zit, en de emmer met water aan de achterkant van zijn stal, waardoor die meer beschut staat.

Hier staat alles buiten en liggen er voetballen in de specikuipen. Best geïsoleerde bak heeft de volgende dag een stel ijsringen van het stukmaken van het ijs, andere niet zo, maar beide kan ik makkelijk ijsvrij maken omdat het kuiltje waarin de voetbal vastgevroren is een heel dun laagje ijs geeft. Op die plek kunnen de pony's ook heel makkelijk het ijs stuk maken om te drinken.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:14

xJess schreef:

Nog niet gehad, ze staan overdag lekker buiten en verder controleren we het water op stal regelmatig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:19

Ik neem aan dat je stalhouder 3x per dag water geeft en controleert

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:21

Als de pensionhouder ze al 4 tot 5 x per dag water aanbied zoals je schrijft, waar maak je je dan zo druk om?

Ik bied ze ook minsten 4 tot 5 keer per dag water aan en dat gaat prima hoor. :j

Ik ga met een grote kruiwagen rond zodat ze allemaal uitgebreid aan bod komen. Dat gezeur met een emmer is niets voor mij, voordat je het in de gaten hebt duvelen ze hem weer om en dan heb je een ijsvloer >;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:22

zwanepol schreef:
Als de pensionhouder ze al 4 tot 5 x per dag water aanbied zoals je schrijft, waar maak je je dan zo druk om?

Ik bied ze ook minsten 4 tot 5 keer per dag water aan en dat gaat prima hoor. :j

Ik ga met een grote kruiwagen rond zodat ze allemaal uitgebreid aan bod komen. Dat gezeur met een emmer is niets voor mij, voordat je het in de gaten hebt duvelen ze hem weer om en dan heb je een ijsvloer >;)

Hier in al die jaren nog nooit meegemaakt hoor, ik vind af en toe met een emmer langs gaan niet voldoende, paarden moeten kunnen drinken als ze willen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:23

Ik heb een kleine speciekuip met een balletje erin het bevriest niet en ze gooit er ook hooi in.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:26

Omdat ze dan 1 emmer krijgen, en altijd als ik aankom heeft hij veel dorst. Ik weet niet of het exact 4 tot 5x per dag is, maar zoiets zal het zijn.
En ik was inderdaad ook bang dat hij hem zou omgooien, daarom heb ik die emmer heel creatief opgehangen dat hij er geen water uit kan gooien.
Ik vind een balletje een beetje eng, want wat als die onder stro komt en hij gaat erop staan.

Maar bedankt voor de reacties tot nu toe!

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:30

Heb er zo,n klein hard-zacht voetballetje in kan ze net niet oppakken en er ook niet uitgooien.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:34

Caira schreef:
zwanepol schreef:

Hier in al die jaren nog nooit meegemaakt hoor, ik vind af en toe met een emmer langs gaan niet voldoende, paarden moeten kunnen drinken als ze willen.

Dan heb ik denk ik andere paarden dan jou. :=
Ik hoef geen emmers onbeheerd achter te laten hoor, ze presteren het zelfs om de hele kruiwagen om te gooien, en daar wordt je niet blij van. :n

Btw ik ga er niet af en toe langs maar minimaal 4 tot 5 keer, dus als ik vaker in de stal ben bied ik ook vaker aan.
Mijn ervaring is dat ze alleen veel drinken na het eten en ze krijgen 4x op een dag eten, en verder op de momenten dat ik tussendoor in de stal ben, maar dan hoeven ze vaak niet, dan gaan ze meestal met hun neuzen in het water plonzen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:35

xJess schreef:
Omdat ze dan 1 emmer krijgen, en altijd als ik aankom heeft hij veel dorst. Ik weet niet of het exact 4 tot 5x per dag is, maar zoiets zal het zijn.
En ik was inderdaad ook bang dat hij hem zou omgooien, daarom heb ik die emmer heel creatief opgehangen dat hij er geen water uit kan gooien.
Ik vind een balletje een beetje eng, want wat als die onder stro komt en hij gaat erop staan.

1 emmer is vaak idd niet voldoende, ze moeten dan wel de kans krijgen om te drinken wat ze willen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:35

Ik heb ze varierend van Welsh A tot belgisch trekpaard en een zooi tinkers ertussenin. Maar een goede speciekuip laten ze gewoon staan hoor.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:44

zwanepol schreef:
xJess schreef:

1 emmer is vaak idd niet voldoende, ze moeten dan wel de kans krijgen om te drinken wat ze willen.

Ja maar natuurlijk ook niet teveel in 1 keer. Ik weet wel dat ze een emmer aan stal hangen en dan de paarden laten drinken, en dat die van mij hem vaak leeg drinkt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:46

dan is het balletje plat, ik denk niet dat een balletje een paardenhoef overleeft.
als de stalhouder 4a5 keer per dag langs komt en jij zelf ook nog 2 emmers geeft dan krijgt je paardje 60a70 liter water per dag binnen, dat is echt wel genoeg hoor.
er zijn paarden die het drinken uit een emmer zo speciaal vinden dat ze hoe dan ook de emmer altijd wel leeg drinken al bied je ze 10 emmers per dag aan, miss is die van jou er zo een?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:50

Nee dat niet, hij laat ook wel gewoon staan als hij genoeg heeft. Maar hij drinkt gewoon veel denk ik? Maar wel fijn dat hij in elk geval genoeg binnen krijgt, dat is het belangrijkst. Maar vind het zo sneu als hij dorst heeft en niet kan drinken, daarom wil ik toch graag wat in z'n stal hebben hangen. Vooral voor de nacht. :)