rijden in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafke

rijden in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 23:59

heey
ik heb een probleem ik wil heel graag rijden maar het gaat een beetje lastig met sneeuw
ik rijd sowieso een keer per week in een binnenbak maar ik kan dat niet elke dag doen
inverband met de prijzen iemand een andere oplossing om er voor te zorgen dat mijn
haffie nog een beetje beweging krijgt? /3

midgie

Re: rijden in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:41

Je kan toch gewoon rijden in de sneeuw?
Je kan ook werken aan de hand b.v
En als je haffie heel de dag buiten staat met maatjes krijgen ze ook best genoeg beweging lijkt mij,

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:47

Ik snap Nederlanders (ik ben er zelf ook een :P) ook nooit zo goed hierin. Als er een beetje sneeuw ligt, gaat de helft van de ruiters niet meer buiten rijden. Kom je in Duitsland, Oostenrijk, Zweden of waar dan ook: dan wordt er heerlijk met de paarden op uit getrokken. Ook hier wordt gewoon lekker gereden hoor, gaat prima!

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:49

ligt dr ook aan hoe je pony buiten is he.
want in de rijbak is niet te rijden en naar buiten gaan gaat absoluut niet met mijn pony..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:52

Over de verse sneeuw kun je over het algemeen prima rijden :) .
Ik doe het met de sneeuw ook wel rustiger aan, maar het weerhoudt me niet van het buitenrijden.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:34

Ja maar met ijzers word dit toch echt een stuk lastiger met al dat geglibber

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:56

Je ijzers eraf hallen of in smeren met vadeline, je hebt ook winter rubbers voor ijzers dacht ik,
Lekker naar buiten met die dieren, je kan nu prachtige foto,s maken .

Als de rijbak in de sneeuw ligt kun je ook werken, b.v aan de longe in stap , werken naast ej paard aan een rij typische houding,dus stelling en buiging, alle zijgangen enz enz,
Er is zoveel mogelijk

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:59

Ijzers kan je er toch nieet zomaar afhalen? Je kan er wel kalkoenen in dien, maar wie zegt dat haffie van TS ijzers heeft?
en anders kan je gewoon rustig rijden

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:33

Voor die week dat er sneeuw ligt ga je de ijzers er toch niet onderuit halen en vaseline werkt ook niet echt top en die rubberen moeten volgens mij tussen de hoef en het ijzer geslagen worden. Staleigenaar heeft voor de sneeuw de bak glad gesleept en nu de sneeuw er grotendeels uitgeschoven dus kunnen nu wel gewoon stapwerk doen en naar buiten.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:43

Op ijzers zonder sneeuwbeslag kun je geen kant op. De paarden glijden dan al bijna als ze gewoon stilstaan... Sneeuwbeslag is wel een goede optie, maar dan moet je wel een vooruitziende blik hebben. En die had ik... In december heb ik het sneeuwbeslag er onder laten slaan. Is een rubber zooltje met rol die de sneeuw uit de hoef wipt met een soort spikes, widiapuntjes of stollen. Ik heb voor stollen gekozen, want dan staat het paard niet 24 uur met een iets andere stand. Die draai ik eronder zodra het nodig is en afgelopen week was de eerste keer...

Als het paard op blote voeten staat, gewoon gaan en inderdaad voor een week sneeuw is het niet verstandig om de ijzers er onder uit te halen...

En anders een weekje sneeuwvrij... Kan voor een keer geen kwaad ;-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:46

Gewoon rijden? Gewaagd advies!! Lijkt me handig om eerst naar het beslag te vragen en naar de ondergrond?!?!?!

Zou me niet verbazen als een naïef meisje na deze reacties met haar paard en ijzers dan volop in de sneeuw gaat rijden waardoor er door de klompen onder de hoeven of de gladheid een blessure komt.

Ik rijd niet hoor met de sneeuw. Mijn paard heeft ijzers. De ondergrond moet helemaal egaal zijn als het hard/bevroren is. Door de ijzers komen er klompen sneeuw onder, waardoor hij niet goed kan lopen.

Nee bedankt, ik probeer mijn paard heel te houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:30

prugelpiet schreef:
Ijzers kan je er toch nieet zomaar afhalen? Je kan er wel kalkoenen in dien, maar wie zegt dat haffie van TS ijzers heeft?
en anders kan je gewoon rustig rijden

Ijzers kunnen er gewoon afgehaald door de smid wel , maar je paard kan gewoon lopen zonder hoor , dan kun je heel de winter niks met je paard doen, waar staat en beweegt hij dan ??

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:34

Geryon schreef:
Gewoon rijden? Gewaagd advies!! Lijkt me handig om eerst naar het beslag te vragen en naar de ondergrond?!?!?!

Zou me niet verbazen als een naïef meisje na deze reacties met haar paard en ijzers dan volop in de sneeuw gaat rijden waardoor er door de klompen onder de hoeven of de gladheid een blessure komt.

Ik rijd niet hoor met de sneeuw. Mijn paard heeft ijzers. De ondergrond moet helemaal egaal zijn als het hard/bevroren is. Door de ijzers komen er klompen sneeuw onder, waardoor hij niet goed kan lopen.

Nee bedankt, ik probeer mijn paard heel te houden.

Je hebt gelijk, soms vergeet je even dat niet iedereen doorheeft dat het vermelden van het beslag van invloed is ;) .
Met een paard met ijzer zou ik ook voor sneeuwbeslag gaan of gewoon even niet rijden.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:35

midgie schreef:
Je ijzers eraf hallen of in smeren met vadeline, je hebt ook winter rubbers voor ijzers dacht ik,

Als de rijbak in de sneeuw ligt kun je ook werken, b.v aan de longe in stap , werken naast ej paard aan een rij typische houding,dus stelling en buiging, alle zijgangen enz enz,
Er is zoveel mogelijk

niet elk paard kan zonder ijzers staan dus zo makkelijk gaat dat niet :')
mijn quarter loopt gewoon niet goed zonder ijzers (gevoelig) dus dan is dat geen optie, maar gelukkig heb ik een binnenbak :)
Laatst bijgewerkt door xdanieijer op 19-01-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:36

en mijn paarden hebben trouwens sneeuwbeslag maar ik ga der als nog niet mee rijden in de buitenbak want ze glijden alle kanten op :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:42

xdanieijer schreef:
midgie schreef:

Er is zoveel mogelijk

niet elk paard kan zonder ijzers staan dus zo makkelijk gaat dat niet :')
mijn quarter loopt gewoon niet goed zonder ijzers (gevoelig) dus dan is dat geen optie, maar gelukkig heb ik een binnenbak :)

Elk paard kan zonder ijzers als hij helemaal in orde is, ook jou paard, zeker met de hulp van een goeie smid en als je je eigen kennis een beetje op krikt, maar helaas zijn er ook smeden die beweren dat het niet kan, maar die denken in hun eigen portemonnee,

Elk paard kan zonder maar de eigenaar moet daar wel geduld voor hebben, maar dat is eigenlijk een andere discussie ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:43

Misschien kan elk paard wel zonder, maar ijzers kunnen soms wel béter zijn :)

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:44

achja nou mijn quarter staat gewoon op ijzers en dan loopt die stukke beter :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:47

bij mij op stal rijden we ook niet, paarden hebben gewoon sneeuwvrij
staan overdag 2x 2.5 uur in de paddock en bewegen genoeg :+ ze spelen en rennen dus beweging zat
ik ga het ongeluk niet opzoeken paard is net blessure vrij na 2.5 jaar dat wil ik graag zo houden
en paarden geven echt niet om een tijdje niks doen hoor.....het rijden is voor de eigenaren misschien een pre maar niet voor hun.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:53

xdanieijer schreef:
en mijn paarden hebben trouwens sneeuwbeslag maar ik ga der als nog niet mee rijden in de buitenbak want ze glijden alle kanten op :o

Ik heb geen verstand van sneeuwbeslag, maar dit klinkt niet alsof het heel goed werkt!
Of is jullie buitenbak echt spiegelglad ?

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:05

Josien_ schreef:
xdanieijer schreef:

Ik heb geen verstand van sneeuwbeslag, maar dit klinkt niet alsof het heel goed werkt!
Of is jullie buitenbak echt spiegelglad ?

sneeuwbeslag is er denk ik meer voor dat er geen klompen sneeuw in de ijzer blijven zitten.
en zodat ze er gewoon mee kunnen lopen, maar ze kunnen er alsnog mee glijden tenzij je er kalkoenen in doet..
ik zal er vanmiddag anders wel een foto van maken ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:51

xdanieijer schreef:
sneeuwbeslag is er denk ik meer voor dat er geen klompen sneeuw in de ijzer blijven zitten.
en zodat ze er gewoon mee kunnen lopen, maar ze kunnen er alsnog mee glijden tenzij je er kalkoenen in doet..
ik zal er vanmiddag anders wel een foto van maken ;)

Dat zou kunnen, misschien heb ik de verhalen over sneeuwbeslag wel verkeerd geïnterpreteerd ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:53

mirgino schreef:
bij mij op stal rijden we ook niet, paarden hebben gewoon sneeuwvrij
staan overdag 2x 2.5 uur in de paddock en bewegen genoeg :+ ze spelen en rennen dus beweging zat
ik ga het ongeluk niet opzoeken paard is net blessure vrij na 2.5 jaar dat wil ik graag zo houden
en paarden geven echt niet om een tijdje niks doen hoor.....het rijden is voor de eigenaren misschien een pre maar niet voor hun.

Rijden is idd geen pre , maar beweging wel en dan is 2.5 uur echt te weinig,
Juist paarden die te veel binnen staan hebben meer kans op blessure , als ze heel de dag buiten staan dan kunnen ze gewoon hun energie kwijt.
22 uur op stal dat vind een paard leuk??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:54

Geryon schreef:
Misschien kan elk paard wel zonder, maar ijzers kunnen soms wel béter zijn :)

Ja dat zeg ik ook, maar de meeste kunnen gewoon zonder ;)
ijzers zitten tussen ej oren net als dekens ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:56

Nou mijn pony heeft een tijdje zonder ijzers gestaan, bij mij en bij zijn oude eigenaresse. Maar doet het toch echt wel beter op ijzers, ook omdat hij een soort platvoet ( :')) heeft. En dat was bij een goede hoefsmid en bij een hoefsmid die liever niet met ijzers werkt (oude eigenaren).