schuilstal perse nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

schuilstal perse nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:27

Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik nou wel of geen schuilstal zal laten bouwen.
Mijn paarden staan 24/7 buiten op het weiland, er staan een aantal grote bomen en struiken in het weiland. De paarden kunnen onbeperkt hooi eten. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud hebben, ze zitten ook erg goed in de vacht. Dit is het eerste jaar dat ik ze de hele winter op de weide laat, voorgaande jaren stonden ze altijd 's nachts op de stal maar ik merkte dat ze daar niet heel vrolijk van werden. zolang er hooi lag vonden ze het prima, maar als het hooi op is gaan ze liever naar buiten. ook al regend het heel hard. ik heb toen dus besloten ze het hele jaar buiten te laten staan. Veel mensen zeggen dat paarden altijd moeten kunnen schuilen, mijn ervaring is alleen dat de paarden er vooral in de zomer staan voor de schaduw en tegen de vliegen terwijl ze vaak als het regend gewoon buiten staan. de paarden staan in de zomer altijd met vliegendekens op en hebben genoeg schaduw, dus voor de zomer hoef ik het dus niet te doen. Tja, ik zit dus heel erg te twijfelen. klinkt misschien heel stom, maar als het niet hoeft gebruik ik het geld liever voor iets anders.

Wat vinden jullie? En wat zijn jullie ervaringen met een schuilstal, waarom zouden jullie er wel/niet een bouwen? Ben erg benieuwd wat Bokt vindt! :)

Angela

Re: schuilstal perse nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:51

Ik zou inderdaad wel voor een schuilstal gaan. In de herfst/winter zodat ze droog kunnen staan, en in de zomer inderdaad voor de vliegen/schaduw. Schaduw heb je ook van de bomen, maar ik merk zelf dat de vliegen in stal echt minder zijn als op het weiland. Mijn paard stond liever in de stal, zelfs als ik een vliegendeken op had.

Door de schuilstal maak je ook een plek waar de paarden altijd droog kunnen staan en liggen, en dat is ook een must imo.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:56

bedankt voor je reactie! Dat hoor ik van veel mensen inderdaad, dat de schuilstal in de zomer vaak wordt gebruikt. Ik denk ook dat ik voor een schuilstal ga, wacht nog even op meer reacties. wil zoveel mogelijk ervaringen weten :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:04

Onze paarden staan 's nachts op stal, maar de buren hebben ze 24/7 buiten met schuilstal.
Hun arabiertje gaat vaak in de schuilstal met regen en kou.
Die wil echt graag een droge plek hebben.
De shetjes zijn wat harder, die zie je wat vaker buiten rondscharrelen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:13

wij kunnen ze ook op stal zetten, we hebben de mogelijkheid. maar ze staan nog liever buiten, zijn geen watjes :D als het heel lang achter elkaar regend zet ik ze wel eens binnen.
ik heb hier een shetlander, Fell-pony en Fries. ik denk dat dat ook wel uitmaakt, ik denk dat een arabier het dan toch iets eerder koud heeft.
Ik denk dat ik wel voor een schuilstal ga, dan heb ik tenminste zelf het gevoel dat m'n paarden niks tekort komen, dat heb ik nu namelijk een beetje :P

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:15

ik vind het ideaal... heb hier in het hok nog geen bevroren grond en maximaal 0,5 cm ijs in de waterbak en dat scheelt werk hoor ! dat loont echt om "ff" een schuilhok aan te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:17

Die van ons maken veel gebruik van hun schuilstal ,wij hebben een heel grote van 10 op 20m.Voor zeven paarden.zeker nu bij de kou staan ze er snachts onder.Ook bij hele harde regen.En idd zomers heel vaak.Ze hebben 4ha wei aan drie kanten omzoomt door bomen.
Dus ik zou er zeker één maken als je die mogelijkheid heb.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:17

al zou je alleen een schutting neer zetten, dat helpt al!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:18

ja dat zeker! ben 5 minuten bezig met ijs hakken, 2 keer per dag. alleen daarom zou je het al bijna doen :')

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:18

Mijn paard staat 24/7 buiten als het hard waait of regent dan gaat hij in zijn schuilhok gaan staan maar met dit koud maar droog weertje voelt hij zich kiplekker en staat hij buiten :) Hij absoluut een paard dat niet graag in een stal staat, dus als hij er in gaat staan is omdat het dus fijner is. Hij staat er trouwens niet de hele tijd in maar ik denk dat hij dit doet als hij het te koud krijgt of het gewoon beu is om in de regen te staan :p Het paard dat naast hem staat , staat vrij veel in haar schuilhok. Het is dan ook een wat nerveuzer en banger paard dat zich misschien veilig voelt in haar stal.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:20

duidelijk dat de meeste paarden het wel degelijk gebruiken dus, ik ga ook maar zo'n hok aanleggen.
de mogelijkheid heb ik, ruimte genoeg! Hoe hebben jullie die hokken gemaakt dan, of kun je ook een soort "bouwpakket" kopen? en hoeveel gaat dat ongeveer kosten?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:25

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:28

Zoiets lijkt me wel voldoende hoor!
Hier staan ze ook regelmatig in de winter in de schuilstal, vooral als het erg hard waait.. (hier hebben we alleen 3 schuilstallen :D )

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:31

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:37

Wij hebben hier gewoon een soort van container achtige schuilstallen staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:43

Mijn ervaring is ook dat het echt nodig is. Hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten op erg warme dagen en als er veel dazen zitten maken ze er veel gebruik van dan staan meestal in de ochtend op de wei, 's middags in of rond de schuilstal en tegen de avond vertrekken ze weer naar de wei heel af en toe willen ze in de middag nog even half uurtje/uurtje de wei op gaan maar op bepaalde dagen staan ze veel binnen. Zo ook in de winter. Dan gaan ze sowieso 's nachts op stal en nu vandaag zag ik ze ook deze middag in de schuilstal staan ze komen met de sneeuw nauwelijks de wei in. Dus ja als ik ooit mijn paard echt 24/7 buiten zet is een schuilstal echt een eis. Zou niet meer zonder willen. Ze maken er allemaal uitvoerig gebruik van het vrij groot ze kunnen met z'n vijven binnen. En shet tot KWPN ze maken er alle 5 goed gebruik van.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:02

Een schuilstal kan inderdaad heel handig zijn! Het is niet perse nodig, maar wel handig :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:45

bedankt voor jullie reacties!
Hebben jullie de schuilstallen zelf gemaakt, of "kant en klaar" gekocht?

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:42

Mijn vader slaakte een zucht van verlichting toen we onze schuilstal klaar hadden.
Was iemand hier in Gelderland op de bon gegaan omdat zijn shetlanders geen schuilstal hadden!

Wij hebben hem zelf gemaakt. Aan drie kanten dicht met gratis pallethout, metalen golfplaten (gekregen van een bedrijf wat aan het verbouwen was) als dak.
Ze staan er nu alleen in met eten, verder in de wei, maar als het regent staan ze er heerlijk onder...
Heb daar ook de hooibak en waterbak staan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:43

Is een schuilstal trouwens niet verplicht??

Meen dat ik dat ooit ergens had gelezen dat dat voortaan moest?

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:46

Hier in Gelderland idd dus wel @_Nancy .
Neem tenminste aan dat ze anders geen boetes uitdelen...

Vind het eerlijk gezegd ook niet meer dan logisch als ze de hele dag buiten staan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:47

wij hebben wel een schuilstal. Ze staat er gewoon nooit onder. Maffe beesten.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:52

ik heb geen schuilstal, heb niet het idee dat mijn paardjes het missen. helaas mag ik het ook niet van de gemeente!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:53

Als mijn paard 24/7 buiten zouden staan en er zou geen schuilstal of niks staan..
Pff, dan zou ik me toch niet helemaal lekker voelen hoor :o Te veel zorgen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:54

hiervoor stonden ze met schuilstal waar ze nooit instonden, ja zomers als de zon scheen, ik heb in mijn wei in de zomer vanaf 11u 's ochtend tot zonsondergang schaduw door grote eikenbomen. Dus daar hebben ze hem niet voor nodig.