kou: meer ruwvoer of deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

kou: meer ruwvoer of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:52

Hi allemaal! Ik heb n vraag aan jullie: mijn 5 jarige paard staat zonder deken, krijgt 2x per dag hooi op stal en is momenteel niet al te dik. Vanwege het koude weer wil ik eigenlijk meer ruwvoer geven zodat hij niet verder af valt. Mijn stalgenoten raden echter aan hem een deken op te leggen, volgens hen helpt meer voeren niet tegen de kou. Wat zijn jullie ervaringen? Hij komt dagelijks een paar uur op de paddock.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:53

Gwahir schreef:
Hi allemaal! Ik heb n vraag aan jullie: mijn 5 jarige paard staat zonder deken, krijgt 2x per dag hooi op stal en is momenteel niet al te dik. Vanwege het koude weer wil ik eigenlijk meer ruwvoer geven zodat hij niet verder af valt. Mijn stalgenoten raden echter aan hem een deken op te leggen, volgens hen helpt meer voeren niet tegen de kou. Wat zijn jullie ervaringen? Hij komt dagelijks een paar uur op de paddock.

ik zou een deken opdoen, nu gebruikt hij het voer om warm te blijven :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:54

Sowieso vaker ruwvoer. 2x per dag is echt heel weinig. Het beste is onbeperkt ruwvoer, maar ik zou toch minimaal 3x op een dag lekker veel ruwvoer geven. Een deken zou ik nu niet doen, dat had je dan gelijk moeten doen. Als het goed is heeft je paard gewoon een goede vacht. Door ruwvoer te eten houden paarden zichzelf warm. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:55

Ik zou eerst meer ruwvoer geven, dekens kun je daarna altijd nog doen mocht het niet genoeg zijn. Als je nu met een deken gaat beginnen moet je dat de hele winter doorzetten en verschillende dekens aanschaffen als je die nog niet hebt.

@ xJess: Ligt er maar net aan hoeveel ze per beurt krijgen. Hier krijgen ze ook maar 2x per dag hooi, maar daar doen ze mega lang mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:56

Ik ga mee met het meer voeren van ruwvoer. 2x per dag kan prima, maar dan moet je de hoeveelheid zo maken dat er nog een klein beetje ligt als je de volgende keer komt. Is dat niet wenselijk ivm het gewicht (maar dat is bij jou niet het geval), dan zou ik wel voor een deken gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:57

Bij mijn oudje doe ik beiden: deken op en een baal hooi meer. De twee jongere paarden krijgen gewoon extra ruwvoer, geen deken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:57

capopjekop schreef:
Ik zou eerst meer ruwvoer geven, dekens kun je daarna altijd nog doen mocht het niet genoeg zijn. Als je nu met een deken gaat beginnen moet je dat de hele winter doorzetten en verschillende dekens aanschaffen als je die nog niet hebt.

@ xJess: Ligt er maar net aan hoeveel ze per beurt krijgen. Hier krijgen ze ook maar 2x per dag hooi, maar daar doen ze mega lang mee.

Ja oke, maar omdat TS zegt paard krijgt alleen op stal hooi, ging ik er van uit dat hij een 'normaal' portie krijgt, en dan is het wel te weinig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:59

Naast hooi is ook stro te geven als aanvullend ruwvoer. Ik geef nu naast de iets grotere portie hooi ook 2 plakjes stro per paard bij (ze staan 24/7 op een paddock met schuilstal hier). Dat knabbelen ze pas op na het hooi, zet minder aan, maar geeft wel warmte.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:59

Nu opeens nog een deken opleggen lijkt me niet zo'n goed idee..
Ik weet niet hoeveel je paard krijgt per keer? Maar 2x ruwvoer is erg weinig.
Maar misschien geef je wel heel veel in een slowfeeder ofzo dat weet
ik natuurlijk niet. Zo niet; vaker ruwvoer geven ! :j

En misschien wat vaker warme slobber, is ook goed om even wat aan te komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: kou: meer ruwvoer of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:01

Gewoon goed ruwvoer geven, deken hebben ze echt niet zomaar nodig hoor.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:21

Hij staat op een pensionstal, dus op het aantal voerbeurten heb ik geen invloed, helaas. Het hooi is idd gewoon op stal, ik heb het nooit gewogen dus weet niet precies hoeveel het is. Ik heb het gevoel dat mijn wens om meer ruwvoer te geven zo snel wordt afgewimpeld omdat alle andere paarden al sinds oktober in de dekens staan. Of zit ik er helemaal naast en helpt meer ruwvoer echt niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:21

Maar overdag staan ze vast buiten of niet? Krijgen ze daar dan helemaal geen ruwvoer? Of staan ze nog op het gras?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:23

dus omdat andere met deken opstaan, moet jij je daarin maar aanpassen ipv meer eten maar ook een deken.
ik zou kiezen voor meer eten, daar moet een jonge gezonde pony meer als vold aan hebben

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:23

Maar als meer ruwvoer niet tot de mogelijkheden op jouw stal behoort, zou de vraag dan niet moeten zijn: 'moet ik mijn paard een deken op doen of zal ik van stalling wisselen?'

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:26

Ik denk dat peppertree's vraag een hele belangrijke is.
Zeker 's winters is voldoende ruwvoer heel belangrijk, houdt 't kacheltje aan.
Vind twee keer echt té weinig, of het moeten enorme bergen zijn verpakt in 'n slowfeeder..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:27

Ze willen jou dus gewoon op kosten jagen (want het is niet één deken, nee je hebt er toch verschillende nodig) omdat zij geen zin hebben om meer/vaker te voeren?
Maar zo werkt het toch niet...

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:33

Tja altijd moeilijk als het voer verschaft word door derde, als de frequentie niet verandert kan worden kan je eventueel voorstellen om een hooinet aan te schaffen en in overleg deze in de box te hangen.
Als de hoeveelheid en de frequentie niet bespreekbaar zijn heeft het paard in ieder geval over een geruime periode de beschikking over ruwvoer.
Mijn inziens zou een paard zeker met deze kou onbeperkt hooi moeten eten.
Maar ik weet dat het niet altijd realistisch is als je ze niet aan huis hebt.
Ga in ieder geval niet meer brokken voeren. Daar gaat zijn kacheltje namelijk niet harder van branden.
Ik ben niet perse voor of tegen dekens, maar kijk naar het paard heb je de indruk dat het warm houden veel energie kost.
En er gaat al heel veel ruwvoer naar binnen dan is het wel een overweging waard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:39

Och... de mijne staan ook zonder deken. Ook op pensionstal en 2 van de enige paarden die "bloot" staan. Pown heeft lange dikke vacht en mijn Fries een korte dikke dichte vacht. Grappige is dat men zich meeste zorgen maakt over pown, die ziet er qua bouw fragieler uit maar heeft het echt niet koud. Gisteren nog getest: stop je vingers in de dikke vacht en zelfs nadat ze 2 uur buiten had gestaan was ze daar nog gewoon warm op de huid. Warme oortjes en gewoon goed. Men zegt dan: ze heeft het koud, want haar haren staan overeind... maar ze heeft het juist niet koud omdat ze die haren lekker bol op kan zetten. Ze heeft het pas koud als ze staat te rillen en dan nog doen ze dat om warmte te genereren. Mijn Fries houdt zich warm door lekker fris te doen :) met zijn vriendjes spelen en heeft het ook echt niet koud. Liever enkele uurtjes wat frisser buiten dan de rest van de dag en nacht te warm binnen (met deken nu nog op de wintervacht gooien). Ze krijgen nu wel beide ietsje meer kuil.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:42

Thnx voor jullie reacties trouwens :) ik ben ook wel aan het overwegen om van stal te veranderen overigens, maar in dit geval wilde ik meteen gaan roepen dat meer ruwvoer juist veel beter is dan een deken, maar toen dacht ik, laat ik eerst even checken wat andere paardenbezitters hiervan vinden. Voordat ik zo stellig reageer dat ze ongelijk hebben. Ik ging twijfelen of ik mss toch een deken moet overwegen, vandaar mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 17-01-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:45

Zou ik niet doen hoor, denk dat je zo een prima keus maakt voor ruwvoer, zeker voor een vijfjarige :)

Mijn oudje van 24 staat ook hele dagen buiten, zonder deken en met onbeperkt ruwvoer :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:50

Alle paarden worden zonder deken geboren, dekens zijn er voor als er prestaties van het paard worden gevraagd en het dier anders dermate gaat zweten dat het niet prettig werkt voor de eigenaar. Dus onbeperkt ruwvoer is voldoende. Misschien kun je grote hooinetten aanschaffen die je zelf mag vullen? Ik heb ze zelf in een maat dat mijn paarden daarmee een hele dag kunnen doen (buiten 1 en binnen 1).

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:51

Meer ruwvoer:) Word het kouder dekentje erbij

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:52

Mies1997 schreef:

Waarom meteen een deken?
Ze kunnen zichzelf prima warm houden hoor.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:05

judith370 schreef:
Mies1997 schreef:

Waarom meteen een deken?
Ze kunnen zichzelf prima warm houden hoor.

Precies, en je paard sta nu al de hele tijd zonder deken met deze kou, dan moet je niet ineens een deken om gaan doen. Hij heeft zijn wintervacht zo dat hij het niet koud heeft nu, als je opeens een deken om doet verstoor je heel dat proces. Dat had dan gelijk toen het wat kouder werd moeten gebeuren.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:56

Ik zit een beetje met het zelfde dillema. Ik heb een shetlander/welsh pony van 26jaar. Vorige week constateerde ik bij haar luizen, moest haar toen wassen en schrok enorm van haar toen ze nat was. Ze was mager maar dit was behoorlijk verdoezeld door de teddyberen vacht. Uiteraard haar gedroogd na het wassen, zweet deken opgelegd voor het laatste vocht.
Toen pony mei vorig jaar bij mij kwam werd ze super sober gevoerd 24/7 weidegang en af en toe een wortel. Ik vond dat zielig en ben ook van mening dat ze dan vitamine en mineralen te kort komt dus ben een handje musli en een handje brok gaan voeren. Hooi wilde ze niks van weten (prima, gras genoeg).
Inmiddels krijgt ze 3 plakken hooi per dag(delen met 2 dwerggeiten) maar omdat ze een slecht gebit heeft vraag ik me af of ze dit allemaal wel kan verteren. Heb het krachtvoer(basisbrok, musli en een wortel of appel) dus wat opgevoerd naar en klein bekertje basisbrok en een half bekertje musli en wortel of appel.
Gezien de huidige temperaturen en de toestand waarin ik pony vorige week aantrof heeft me toch aan het denken gezet... Ben inmiddels overgegaan op Subli seniors priores. Nu staat er op de verpakking dat ze 1kg voer op 3 liter water doen en 1 kg per 100kg gewenst gewicht van je paard. Ik heb mijn twijfels erbij of ik pony wel zoveel moet voeren aangezien ze een half jaar geleden nog zo sober gevoerd werd.
Rekening houdend met de volgende factoren:
leeftijd, sobere voeding in het verleden, vermagering mogelijk slechte vertering (opname van voeding) ivm slecht gebit.
Wat is wijs? Heeft het zin om pulp bij de gaan voeren (half pulp half subli senior priores) en zal ik een deken op gaan leggen? Dat heeft ze tot nu toe nog niet gehad behalve de zweetdeken i.v.m. het drogen na het wassen.
En hoe doen jullie de overgang terug naar het voorjaar? (voedingrijk gras, minder ruw en/of krachtvoer)?

Lang verhaal, hoop dat jullie er wat van snappen en wat advies kunnen geven.