Bevroren grond, paard naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grond bevroren en weiland oneffen. Toch op de wei?

Op stal laten?
23 (7%)
Naar buiten?
279 (86%)
Anders..?
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 322

Annevandam

Bevroren grond, paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:41

Hallo allemaal,

Ik heb mijn paardje bij huis staan en normaal gesproken krijgt ze elke dag wel training en kan ze lekker de wei in voor de middag.
Nu is het weiland vrij modderig door de regen afgelopen tijd en helemaal kapot gelopen met kuilen en gaten erin.

Omdat mevrouwtje geen stalpaardje is kreeg ik het advies om haar toch naar buiten te doen. Maar omdat het nu gevroren heeft en het weiland nou niet bepaald 'effen' is weet ik niet of dat nou zo'n goed idee is aangezien ze nu een aantal dagen niets gedaan heeft en behoorlijk fris op stal staan.

Wat zeggen jullie?

Op stal laten? Of naar buiten, energie eruit maar wel de kans dat ze iets breekt?

b0ukjee

Re: Bevroren grond, paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:43

Die van mij staat altijd buiten!
Maar die gaat ook niet gek doen, scheelt..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:45

Gewoon naar buiten doen :)

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:46

gewoon naar buiten, paarden kunnen er ook wel op letten waar ze lopen :P

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:46

Ze heeft dus de afgelopen dagen binnen gestaan?

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:47

Bij ons is de grond ook bevroren en ongelijk maar de paarden gaan gewoon naar buiten, ze hebben zelf wel door dat ze op moeten letten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:49

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:51

Ja naar buiten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:59

Hier lopen ze ook gewoon buiten hoor...had ook wel wateroverlast hier en daardoor alvast een stuk afgezet.Het andere stuk wat niet was afgezet is nu niet meer begaanbaar.Nu de draadjes omgewisseld zodat de bodem weer redelijk tot goed beloopbaar is.
Gaat prima hoor...ze lopen voorzichtiger maar spelen en ravotten lekker met elkaar.Zulk mooi weer moeten ze buiten spelen hoor.

Als je volgende keer nu slim bent dan zet je een stuk af voor als het gaat vriezen....dan kan je paardje daar lekker lopen.Kwestie van beetje voorbereiden...als je de ruimte hebt natuurlijk.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:00

De mijne gaan dus absoluut niet naar buiten.
Iedereen zegt ze letten op waar ze lopen, maar dat is niet mijn ervaring. Meisje bij mij op stal deed haar paard dagelijks in de wei, dus echt gewend buiten te lopen. Helaas hij bokte en landde verkeerd, been gebroken kon ze ter plekke laten euthaniseren.

Denk aan jezelf, jij let op de harde/gladde ondergrond ook op waar je loopt en toch kun je vallen of je enkel verzwinken ( terwijl je zo goed oplet) en voor je het weet heb je een blessure. Ook breken gebeurd vrij makkelijk.

Dus nee mijn paarden gaan niet de wei in en ook in los in bak, verplicht buitenritjes maken als het niet glad is en anders wandelen op het erf. Ik zorg altijd dat het erf sneeuwvrij is, al doe ik daar tot middenin de nacht over het erf is schoon.

Bij het opfokbedrijf waar mijn jaarling loopt gaan ze nu de binnenbak in en ook niet inde wei/paddock. Risico is gewoon te groot.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:00

Die van mij staan ook gewoon buiten.
Als dat elke dag gewoonte is weten ze prima wat ze wel en niet kunnen :j

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 14:04

Code
Ze heeft dus de afgelopen dagen binnen gestaan?

Ja, helaas wel

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:07

Dan zou ik ze niet zomaar buiten zetten. Is het mogelijk dat je ze eerst rijd/longeert voor je ze buiten zet?

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:09

die van mij gaan gewoon naar buiten en ze kijken zelf uit met wat ze wel en niet kunnen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:11

bij ons staan ze (helaas) binnen, het risico vinden wij te groot dat er iets mis gaat....

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:14

Die van mij staan 24/7 buiten en doen heel voorzichtig. Een paard kan altijd z'n been breken als ie zich verstapt dat hoeft niet perse op bevroren ondergrond te zijn. Misschien is het wel verstandig om m eerst te longeren of mee naar buiten te nemen om de bokken sprongen er uit te krijgen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:26

Mijn paard ging élke dag naar buiten, vindt ik zeker met dit weer heel erg belangrijk. Ze voelen dan vanzelf hoe de grond verandert en passen zich daarop aan. Vaak zijn de paarden die minder vaak of bijna niet buiten komen heel erg fris en willen zich uitleven waardoor de kans op blessures alleen maar verhoogd wordt.

In jou specifieke geval zou ik haar eerst in de bak rijden of longeren zodat ze de ergste frisheid kwijt is en dan lekker naar buiten, zo lang mogelijk elke dag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:27

Naar buiten! ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:28

Je hebt geen ander stuk wat niet vertrapt is? Wij laten ze altijd wel gewoon op de winterweide en dat gaat gewoon goed, maar daar komen ze dan weer niet met extreem veel water dan moeten ze t met de paddock doen. Mijn shet gaat vaak wel scheuren en gek doen, maar dat gaat (tot nu toe) altijd goed.

Er kan altijd wel iets fout gaan in de wei, ook midden in de zomer. Ze vinden het buiten zo heerlijk ook met dit weer (lekker rollen in de 2mm sneeuw) dat ik het, het risico waard vind :j

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:31

ik ga mee met BReghje. Juist een paard loslaten na een aantal dagen energie opbouw, is gevaarlijk.

Mijn lopen altijd buiten, iedere dag, ongeacht het weer. Dus ook die lopen nu buiten. Zelfs op een stenen erf met bevroren plassen erop. Ze kijken dan echt wel uit.

KWPN van mijn vriendin heeft 1.5 jaar bij mij gestaan, ook die had absoluut geen problemen ermee.

MAar als ze een paar dagen echt binnen hebben gestaan, en je klettert ze dan zo naar buiten met dit weer, zou ik dat wel eng vinden.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:31

vuurneon schreef:
Naar buiten! ;)

Amen!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:33

De mijne blijf ik ook gewoon buiten zetten; ze passen wel een beetje op met lopen heb ik gemerkt. Risico loop je toch altijd. Maar als ze de afgelopen dagen binnen is gebleven zou ik wel uitkijken en eerst de ergste frisheid eruit laten lopen door te longeren als dat kan.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:35

Op stal laten.
Als de grond nu gewoon effen bevroren was geraakt zou ik kiezen voor naar buiten, maar opgedroogde modder, nou, als ze in zo'n kuil verkeerd neerkomen is het inderdaad been gebroken en einde verhaal, is helaas ook mijn ervaring. Als je echt van je paard houdt moet je dit niet riskeren, en hem voor zijn eigen veiligheid een paar dagen binnen houden. Het is zeker niet leuk voor je paard om 24 uur per dag in een klein hokje te staan, maar t zijn maar een paar dagen (wat is dat nu op een heel jaar) en je weet tenminste zeker dat hij er weer veilig uitkomt.

FlairS

*\o/* Alles staat hier heerlijk te genieten in de zon! Zelfs de drinkbakken doen het!!

lisselotje

Wat je kan doen als je ze naar buiten zet, is meteen iets te eten geven om de aandacht af te leiden..want meestal gaan ze eerst rennen en dan grazen, als je dat renimpuls even weet te onderdrukken door meteen hooi of weet ik veel wat weg te leggen kan schelen...maar mijn ervaring is gewoon buiten laten...bij ons op stal kwamen ze in de winter alleen maar buiten als het vroor, de rest niet, kan je nagaan hoe fris ze waren, is nog nooit wat gebeurt.

maarrr... iets gebeuren kan altijd natuurlijk, die zekerheid heb je nooit, en een paard kan zo een blessure oplopen, maar kan ook in de bak met rijden, dat kan overal, zelfs op stal...dus dat is een risico dat je altijd kan lopen...