Met dit weer in de buitenbak rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Met dit weer in de buitenbak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:19

Hallo,

Dit is weer mijn eerste winter na lange tijd dat ik alleen een buitenbak tot mijn beschikking heb, maar ik heb haast geen ervaring over wat nou wel en niet kan met betrekking tot rijden/longeren/losgooien. Heeft iemand tips?

Mvg.

barbar

Re: Met dit weer in de buitenbak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:21

als je bak hebt gesleept voor het ging vriezen is bak vlak aangevroren en kan je nog aardig rijden, dus stappen en draven en niet al te kleine figuren maken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:23

barbar schreef:
als je bak hebt gesleept voor het ging vriezen is bak vlak aangevroren en kan je nog aardig rijden, dus stappen en draven en niet al te kleine figuren maken.

En hoe weet ik of hij vlak genoeg is? Ik geloof dat de staleigenaar de bak nog wel (deels) gesleept had, maar ik weet het niet zeker. En om toch te denken aan mn paard zn benen.. Had hem gister al even los in de longeercirkel, maar zag dat hij heel erg voorzichtig liep.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:25

ik Zou het risico niet willen lopen..

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:27

Ik ben wel aan het grondwerken in de bak, maar das gewoon stappen en dan zit je er natuurlijk niet op.

Zou niet weten hoe het is met rijden, weet alleen dat wij het bij ons op stal allemaal niet gokken..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:29

Wij hebben ook alleen een buitenbak, die nu bevroren is.
Dus daar rij ik niet meer, maar ik maak nu buitenritjes. :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:30

Zelf even door de bak lopen en voelen. Als de bak gesleept is voordat het ging vriezen is ie waarschijnlijk vlak zat. Ik weet ook niet waar je woont, de hardheid van de bak is ook nog afhankelijk van hoe hard het heeft gevroren.
Verder speelt ook nog mee hoe zeker je zelf bent op het paard en hoe het paard is. Heb je een brave die niet uit z'n pannetje zal gaan en je weet zeker dat je blijft zitten is er geen probleem. Heb je er een die wel eens fris in de bol is en je ligt er redelijk snel naast, dan zou ik het risico nu niet nemen.
Wat Barber al zegt, als je bak niet keihard is en redelijk vlak kan je stappen en draven, vooral rechtuit en grote voltes. Als je dat niet aandurft dan lekker aan de hand gaan wandelen. Scheelt ook nog of je paard ijzers heeft. Een blote hoef heeft meer grip.
Heel goed dat je paard voorzichtig liep, ze geven zelf al aan wat er wel en niet kan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:33

Tsja, gewoon zelf de bak in gaan en een rondje lopen. Als je zelf al volcontinu naar beneden moet kijken en je enkel al verzwikt weet je al genoeg ;)

En verder gewoon 'proberen'. Ik probeer het ook wel eens en als je merkt dat je paard er in draf echt moeite mee heeft (ohz of met longeren) weet je genoeg en pas ik aan wat ik die dag doe of verwacht van mijn paard.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:39

Maflinger_S schreef:
Zelf even door de bak lopen en voelen. Als de bak gesleept is voordat het ging vriezen is ie waarschijnlijk vlak zat. Ik weet ook niet waar je woont, de hardheid van de bak is ook nog afhankelijk van hoe hard het heeft gevroren.
Verder speelt ook nog mee hoe zeker je zelf bent op het paard en hoe het paard is. Heb je een brave die niet uit z'n pannetje zal gaan en je weet zeker dat je blijft zitten is er geen probleem. Heb je er een die wel eens fris in de bol is en je ligt er redelijk snel naast, dan zou ik het risico nu niet nemen.
Wat Barber al zegt, als je bak niet keihard is en redelijk vlak kan je stappen en draven, vooral rechtuit en grote voltes. Als je dat niet aandurft dan lekker aan de hand gaan wandelen. Scheelt ook nog of je paard ijzers heeft. Een blote hoef heeft meer grip.
Heel goed dat je paard voorzichtig liep, ze geven zelf al aan wat er wel en niet kan.

Nouja, hij kan dus wel fris zijn.. Al zit ik dat tot nu toe nog altijd uit. Maar ik maak me meer zorgen om het lichamelijke effect bij hem. Heb een keer gereden toen de bak ook wat bevroren was en toen ging mijn paard gewoon zelf weer stappen. Moet wel toegeven dat de bak toen alles behalve vlak was. Ik zit meer: is er een kans dat hij blessures krijgt? En dat soort zaken. Dat ik hem even niet kan rijden zal me een worst wezen, maar het is meer dat hij nu al niet zo vriendelijk is tegen de buurvrouw en ik hem van de staleigenaar meer beweging moet geven (wat helaas niet zo makkelijk lukt als hoe hij het zegt, bij interesse mag je pb'en). Ik heb niet zo veel zin in gezeur, maar denk liever aan het welzijn van mijn paard, dan aan het feit of hij vriendelijk is tegen de buurvrouw of niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:48

als de bak echt vlak is en je doet niet te gek is er niet zo veel kans op blessures.
als je eigenlijk niet op durft zou ik dat ook zeker niet doen, dan maak je je paard alleen maar onzeker mee en krijg je juist ongelukken.
longeren of wat grondwerk is dan ook nog een optie.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:54

barbar schreef:
als de bak echt vlak is en je doet niet te gek is er niet zo veel kans op blessures.
als je eigenlijk niet op durft zou ik dat ook zeker niet doen, dan maak je je paard alleen maar onzeker mee en krijg je juist ongelukken.
longeren of wat grondwerk is dan ook nog een optie.

Er zijn dan ook geen gevolgen op de lange termijn? Zoals grotere kans op artrose, of dergelijke?

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:56

Ik zou het risico gewoon niet nemen.. Straks inderdaad ongelukken of blessures..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:59

Ik rijd nooit in een bevroren bak. Helaas heeft het heel veel geregend de afgelopen tijd waardoor mijn bak met houtchips steeds onder water stond. Hij was al onbegaanbaar en nu met de vorst is het helemaal niets helaas, veel te hard. Als het droog is dan kunnen we de bovenlaag wel los maken en kan ik er wel in rijden maar nu is dat geen optie. Dus we huren nu af en toe de binnenbak even een uurtje en gaan daar met de trailer naar toe om te rijden. Is nog geen 10 minuten rijden dus goed te doen. Paard loopt overdag wel gewoon buiten in het land en rent veel dus beweging krijgt hij zat.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:01

Op bevroren delen niet rijden en waar de gron hard is goed stappen of gewoon naar het bos gaan :)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:02

Ik zoek mooi een binnenbak op. Ga geen enkel risico nemen op blessures.
Het bos in gaan is een leuk alternatief. Alleen wanneer je overdag werkt zit je met het daglicht...

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:09

Als het vlak is kun je best rijden. Ik weet niet waar je woont, maar bij ons is alleen de bovenlaag hard en dat loopt je paard dus vanzelf los. Verder zou ik het gewoon proberen, je paard geeft wel aan of het gaat. Niet galopperen en kleine figuren dan moet het best gaan. Af en toe op het harde draven / stappen is volgens mij alleen maar goed voor de pezen. Paarden met een peesblessure moeten niet voor niks op het harde stappen
en draven.
Als je de mogelijkheid tot een binnenbak in de buurt hebt dan is dat natuurlijk aan te raden.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:11

Die van ons is prima berijdbaar, maar die word iedere 2/3 uur getrokken. :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:27

Als de bak bevroren is rijd ik er absoluut niet in. Los gooien in een bevroren bak doe ik alleen als ik weet dat mijn paard niet gek gaat doen en de bak mooi vlak is.

Wel durf ik aan de hand te stappen bijvoorbeeld als de bak mooi vlak is. Ben zelf erg voorzichting met ongelijke harde bodem, is nooit goed voor de pezen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:43