met harde (onder)grond rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

met harde (onder)grond rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:51

Ik zou graag gewoon in het land willen rijden omdat de bak echt keihard is. Alleen het Land zal ook wel aardig hard zijn nu. Kan je dan gewoon gaan rijden, draven en galloperen als de grond hard is en het gevroren heeft?

Groetjesz,

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:54

Is het niet glad dan?

Ik zelf zou liever niet rijden op een harde bodem, zeker niet als het ongelijk is.
Hooguit stappen en een klein drafje maar ik zou er liever niet eens opstappen.
Galopperen zou ik sowieso niet doen.
Dan maar even vakantie, maar dat is mijn mening hoor.

Ben benieuwd hoe anderen er over denken. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:54

Als je zeker weet dat de ondergrond helemaal vlak is, kun je best stappen en een drafje doen. ik zou niet uitgebreid galopwerk gaan doen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:03

Claudia1993_ schreef:
Is het niet glad dan?

Ik zelf zou liever niet rijden op een harde bodem, zeker niet als het ongelijk is.
Hooguit stappen en een klein drafje maar ik zou er liever niet eens opstappen.
Galopperen zou ik sowieso niet doen.
Dan maar even vakantie, maar dat is mijn mening hoor.

Ben benieuwd hoe anderen er over denken. :)

ja dat vond ik zelf ook, ben ook heel benieuwd hoe anderen daar over denken en of ze gewoon met dit weer rijden ;)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:04

o ja het is in het land niet glad trouwens maar de grond zal wel niet helemaal vlak zijn overal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:04

Ik stap en draaf wel; galop alleen over de delen met een laag gras om toch een beetje demping te hebben :)

tossielove

Re: met harde (onder)grond rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:06

Mijn paard gaat vrij snel op zn bek als ik ga rijden op bevroren ondergrond :D Ik zou het dus niet doen, of alleen stappen en een rustig drafje kan misschien wel. En zeker niet te scherpe bochten rijden, kan erg gevaarlijk zijn.

Sara89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:09

Met een bevroren grond rijd ik helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Sara89 op 14-01-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:09

ik durf het eigenlijks ook niet met zo'n harde grond maja hele weken niet rijden lijkt me ook niks. We gaan ook vaak op buitenrit, iig 1x per week, kan dit nu ook niet dan?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:09

tossielove schreef:
Mijn paard gaat vrij snel op zn bek als ik ga rijden op bevroren ondergrond :D Ik zou het dus niet doen, of alleen stappen en een rustig drafje kan misschien wel. En zeker niet te scherpe bochten rijden, kan erg gevaarlijk zijn.

:')
mond /3

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:11

Met dit weer rij ik wel gewoon buiten. Probeer op vlakke ondergrond te blijven en de galop laat ik zitten.
Ik heb het geluk dat ik dicht bij strand sta. Daar is de ondergrond altijd wel ok :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:13

banketstaaf schreef:
ik durf het eigenlijks ook niet met zo'n harde grond maja hele weken niet rijden lijkt me ook niks. We gaan ook vaak op buitenrit, iig 1x per week, kan dit nu ook niet dan?

Ik rijd ook rustig met sneeuw :+
Als je paard goed loopt (dus niet gevoelig aan de hoeven) op de harde ondergrond kun je echt wel prima rijden hoor. Anders alleen een stap ritje als je het zelf eng vindt.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:14

NiKip schreef:
Met dit weer rij ik wel gewoon buiten. Probeer op vlakke ondergrond te blijven en de galop laat ik zitten.
Ik heb het geluk dat ik dicht bij strand sta. Daar is de ondergrond altijd wel ok :j

ow wauw hadden wij hier in de buurt maar strand :D zelfs geen bos, of ruiterpaden, moet altijd langs de weg rijden en de berm is allesbehalve vlak -O-

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:15

In een weiland zou ik niet snel doen met vorst.. :n Zelf rijd ik in een buitenbak, deze is nog steeds heel mooi vlak en niet glad.. Maar vind het toch een beetje spannend, stom eigenlijk want op een harde ondergrond op buitenrit kun je tenslotte ook stappen/draven. Denk dat ik dus wel gewoon gebruik ga maken van de bak maar zonder de galop mee te nemen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:16

Ik rijd ook rustig met sneeuw :+
Als je paard goed loopt (dus niet gevoelig aan de hoeven) op de harde ondergrond kun je echt wel prima rijden hoor. Anders alleen een stap ritje als je het zelf eng vindt.[/quote]

Nou Lynn tilt soms dr voeten niet goed op. Weet niet of dat dan een probleem is? Het is wel beter geworden nu ik haar heb leren springen ;) maar soms doet ze dat nog wel eens, net of kijkt ze niet altijd waar ze loopt.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:18

Rianne_ schreef:
In een weiland zou ik niet snel doen met vorst.. :n Zelf rijd ik in een buitenbak, deze is nog steeds heel mooi vlak en niet glad.. Maar vind het toch een beetje spannend, stom eigenlijk want op een harde ondergrond op buitenrit kun je tenslotte ook stappen/draven. Denk dat ik dus wel gewoon gebruik ga maken van de bak maar zonder de galop mee te nemen.

Bij ons is de bak niet vlak en keihard dus dat zou bij ons niet kunnen, de wei is wel vlakker maar zal ook wel hard zijn. Ja idd er zijn vaak mensen die ook op de harde weg draven zonder ijzers

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:19

Ja ik heb echt geluk met het strand :P Balen dat je geen ruiterpaden in de buurt hebt!
De ruiterpaden hier zijn nu ook niet te doen. Te hard en niet vlak. Ik ga nu gewoon via de fietspaden richting strand, of ik blijf op het schelpenpad in de parkjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:21

Gewoon rustig een stapritje maken en paard wel alert aan je been houden; vaak struikelen ze op het moment dat ze niet meer actief zijn en gaan 'slenteren'. In stap kunnen ze ook makkelijk zichzelf weer herstellen als ze even struikelen :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:22

Ik heb m'n paard gisteren nog wel gelongeerd op een stuk wei met harde bodem, eerst even gecheckt waar de grond vlak was en alleen stappen en draven ging best oke :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:22

Als de bak netjes gelijk en wat hard is dan rijd ik gewoon. Wel draai ik minder kort en galoppeer ik minder.
In het land zou ik zelf niet aan durven, ook al lijkt de bodem gelijk meestal is hij dat toch niet overal.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:35

bedankt voor jullie reacties *\o/* ik ga toch eerst dan maar niet rijden en anders alleen stappen en klein beetje draven waar het kan (als het vorst te lang blijft)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:20

ik ga niet rijden met een harde ondergrond.
Buitenbak zal inmiddels wel hard bevroren zijn en nooit helemaal glad natuurlijk. Ik combinatie met een fris paard, dat toch meer binnen staat nu, durf ik het niet hoor. Helaas, winterstop nu, ben blij als het weer gaat dooien!

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:24

Ik rijd gewoon buiten zoals ik altijd rijd. Paardje glijdt niet uit, hij heeft winterbeslag en dat helpt wel! Alleen op stukken waar de berm helemaal ongelijk is neem ik hem wel even terug naar stap. Met sneeuw ga ik er ook gewoon op (alleen met winterbeslag). Paardjes lopen helemaal prima, niet een keer gestruikeld/gegleden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:28

Bij ons is de bak wel gevlakt maar toch vind ik het eng

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:33

Zorgen dat je de bak hebt gesleept voor het gaat vriezen. Dan kun je blijven rijden, na het rijden hark ik dan altijd de hoefslag zodat deze weer vlak is. Je kunt niet helemaal doen, wat je normaal doet, maar je kan blijven rijden.